مدیرعامل شرکت در دیدار با مسئولین رسانه ای شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج اظهار داشت: امیدوارم در مسیر قیام حضرت امام حسین (ع) بعنوان رهروان تبعیت از رهنمودها و بیانات گهربار مقام معظم رهبری که به موضوع دستاوردهای دانش بنیان در اقتصاد و کشاورزی تاکید دارند، با برنامه ریزی جهادی بلندنظرانه امنیت غذایی کشور را تعمق بخشیده و از وابستگی رهایی پیدا کنیم و دانشمندان مان خدمات و پکیج مهندسی و فنی را به دنیا معرفی کنند.

تایماز نیوز|  وی افزود: در طول نیم قرن اخیر در حالیکه بدلیل عدم کاشت یک اصله نهال ۱۰۰۰ هکتار از مجموعه ۲ هزار و ۳۰۰ هکتاری باغات میوه شرکت از حیّز انتفاع خارج شده است، ۳۰۰ هکتار از این مجتمع نوسازی گردیده و ۲۰۰ هکتار دیگر با کاشت نهال های جدید کیفی، زودبازده و پربازده اصلاح خواهد شد.

محمدی بیان کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با دارا بودن ۱۵ هزار هکتار زمین آبی و ۲ هزار هکتار دیم علیرغم تخصیص ۶۵ درصدی آب در سال زراعی گذشته و ۴۲ درصدی در سال زراعی جاری متوسط برداشت گندم در واحد سطح را در مقایسه با بخش خصوصی از ۳/۲ تن در هکتار به ۷ تن ارتقا داده است. در سایر محصولات نیز راندمان سال گذشته حفظ شده و حتی در کلزا متوسط برداشت شرکت از متوسط کشوری که ۱/۷ تن در واحد سطح می باشد، پیشی گرفته و به ۳/۲ تن افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: موفقیت های کسب شده در زمینه زراعت حاصل تامین بموقع نهاده ها، مدیریت مصرف نهاده ها در مزرعه، غلبه بر طبیعت، مدیریت آب، آموزش ها، انضباط کاری، مدیریت جهادی، خرید پمپاژها و استفاده از قطرات ته مانده آب کانال ها و آبیاری در ۴ وعده شبانه روز میسر و امکانپذیر شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت تصریح نمود: تعداد گله با افزایش ۲۰ درصدی از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به بالای ۲۱ هزار راس ارتقا یافته و با توجه به گران شدن نهاده های دامی بدنبال نهاده های جایگزین همچون چغندر علوفه ای، نخود با جو و تریتیکاله هستیم و اقداماتی برای کشت محصولات مذکور بصورت پایلوت انجام شد که امسال با ارزیابی عملکرد آن در سطح وسیع کشت خواهد شد. دولت نیز از بحث نهاده های جایگزین حمایت می نماید. در همین راستا طرح و پروپوزال آن در حال تهیه می باشد.

قاسم محمدی تاکید کرد: عملکرد شرکت در بحث چغندر علوفه ای خوب بوده و مغان این ظرفیت و توانایی را دارد که در خصوص کشاورزی، دانش بنیان، آب، ژنتیک، بذر، دام و زنجیره ارزش به پایلوتی برای مملکت تبدیل شود و در صورت ارائه طرح ها زمین لازم برای اجرا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی گذارده خواهد شد…