شرکت عظیم داروسازی آسترازنکا می‌گوید تولید و فروش واکسن کرونا را در سراسر جهان متوقف کرد.

تایماز نیوز| این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم «صرفاً تجاری» بوده است و محصولات تازه‌ای که برای مقابله با سویه‌های جدید کرونا ساخته شده است، جای این واکسن را در بازار گرفته است.

واکسن آسترازنکا، یکی از نخستین واکسن‌هایی بود که در جریان همه‌گیری کرونا تولید شد و به گفته این شرکت تا کنون بیش از ۳ میلیارد دوز آن در جهان تولید و توزیع شده است.

تخمین زده می شود که واکسن آسترازنکا در جریان همه‌گیری کرونا جان میلیون‌ها نفر را نجات داده باشد، اما در عین حال در مورد اثرات جانبی آن، از جمله ایجاد لخته‌های خون مرگبار در بدن، نگرانی‌هایی وجود داشت.

در اوایل سال جاری میلادی آسترازنکا پذیرفت که واکسن کرونای این شرکت در موارد بسیار نادری ممکن است باعث ایجاد لخته خون در افراد شود و جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

این شرکت همچنین در حال حاضر با چند پرونده شکایت در مورد واکسن کرونای خود روبرو است.

بعضی از شاکیان می‌گویند در نتیجه این واکسن بستگان خود را ازدست ‌داده‌اند و بعضی دیگر گفته‌اند از آن آسیب‌های جدی دیده‌اند.

هفته گذشته وکیل پدری که می‌گوید درنتیجه واکسن آسترازنکا دچار آسیب مغزی شد به بی‌بی‌سی گفت شرکت سازنده این واکسن «تغییر قابل‌توجهی» در موضع خود در این دعوای حقوقی داده است.

آسترازنکا در مدارک ارائه‌شده به دادگاه پذیرفت که واکسن این شرکت، می‌تواند «در موارد بسیار نادر» عوارض جانبی داشته باشد.