مدیرکل شیلات استان اردبیل در جلسه هم اندیشی با رئیس و معاونان دانشگاه محقق اردبیلی گفت: برای چهار پروژه شیلاتی استان که شامل ایجاد شهرک ماهیان زینتی، ایجاد مجتمع های آبزی پروری در حاشیه اهرچای تا قره سو، امکان سنجی ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری حاشیه قزل اوزن و گیوی چای اعتبارات لازم اخذ شده است.

تایماز نیوز | بخش به بحث مطالعاتی حوزه شیلات در شهرک سامیان اشاره کرد و گفت: در خصوص شهرک ماهیان زینتی و پرورش زالو و جلبک کارهای شاخصی انجام شده و با راه اندازی این طرح می توان تولید و پرورش ماهیان زینتی را به ۱۶میلیون قطعه ارتقا داد.
مدیرکل شیلات استان تولید جلبک در حوزه دانش بنیان را یادآور شد و افزود: با توجه به اینکه کشورمان در این خصوص وارد کننده است با تحقق برنامه مطالعاتی و اجرای آن می توان نه تنها نیاز کشور را تامین کرد بلکه طبق این مطالعات تا ۶۰ تن جلبک از مزارع استان برداشت نمود.

دکتر اله بخش توجه ویژه به بحث آموزش در حوزه شیلات را خواستار شد و افزود:با توجه به توسعه این صنعت در استان، آموزش حوزه شیلات هم ضروری به نظر می رسد چرا که لازم است به صورت علمی هم به این حوزه ورود پیدا کنیم.

دکتر چمنی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه از تلاش های انجام یافته در خصوص ایجاد رشته شیلات خبر داد وگفت : با اینکه مراحل جذب رشته های جدید سخت تر شده است اما تمام سعی خود را می کنیم تا این رشته را نیز به لیست رشته های تحصیلی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کنیم.
وی افزود: با جذب رشته های تخصصی از قبیل پرورش زنبور عسل موافقت های لازم انجام شده وبه منظور درخشش استان اردبیل در حوزه شیلات و در راستای توسعه استان اقدامات جذب این رشته تحصیلی برای این دانشگاه در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
چمنی عنوان کرد: همکاران توانمندی در حوزه دانش بنیان و پژوهش در عرصه بین المللی داریم و در زمینه پرورش جلبک و زالو می توانیم از قابلیت اساتید و از ظرفیت آزمایشگاهی و امکانات پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی استفاده کرد و با همکاری مجموعه شیلات استان گام های موثری در راستای ایجاد اشتغال پایدار برداشت.
وی به دغدغه اصلی دانشگاه درخصوص تعامل با دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: این ارتباط هرچه قوی تر باشد به نفع دانشگاه و‌ دستگاه های اجرایی بوده و موجبات پیشرفت استان را فراهم خواهد ساخت.
وی تاکید کرد: ظرفیت و توانمدی های دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به سالهای قبل پیشرفت چشمگیری داشته و در زمینه های کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و علوم دامی می توان با اداره کل شیلات همکاری کنیم.