ماه محرم ، ماه حزن و اندوه اهلبیت علیهم السلام و شیعیان و دوستداران حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در غم شهادت مظلومانه آن حضرت و یاران وفادارش می باشد ، این ایام را به همه ارادتمندان و محبان امام حسین علیه السلام تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

تایماز نیوز/ دهه اول ماه محرم، دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری گردیده شده است.
حضرت ابااعبدالله الحسین علیه السلام در فرمایشی هدف از قیام و نهضت خودشان را برپا نمودن امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌کنند.
امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروعات دین اسلام می باشد. اختصاص آیاتی از کتاب آسمانی قرآن و فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام به این مطلب ، بیانگر اهمیت و توجه دین اسلام به این موضوع است. امر به معروف و نهی از منکر ، رمز پایداری و برپایی دستورات الهی و افزایش شور و نشاط در جامعه اسلامی است. با امر به معروف و نهی از منکر ، بی تفاوتی از میان مردم مسلمان برداشته می‌شود و همه افراد در برابر یکدیگر مورد سوال قرار می‌گیرند.
خداوند متعال در قرآن کریم، بهترین امت را امتی می‌داند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.
در سوره توبه آیه ۷۱ خداوند امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه عمومی می‌داند و می‌فرماید: «تمام مردان و زنان با ایمان نسبت به یکدیگر حق ولایت دارند که یکدیگر را به معروف وادار کنند و از منکر باز دارند.»
بزرگان دین و امامان معصوم علیهم السلام نیز بیانات زیبا و زیادی در این خصوص بیان داشته‌اند.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه می‌فرمایند: «آمران به معروف، خلیفه خدا در زمین هستند».
امیر مومنان، حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام می‌فرمایند : «قله دین امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود الهی است.»
همه این فرمایشات نشانگر اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام می‌باشد.
یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر رعایت صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف است. اگر همه مردم در قبال کسانی که رعایت اعتدال و میانه‌روی را نمی‌کنند احساس مسئولیت بکنند و نسبت به اسراف آنان تذکر لسانی بدهند مطمئناً جلوی بسیاری از اسراف و تبذیرها گرفته خواهد شد. در خیلی از مواقع مردم نسبت به مسئله‌ای ناآگاه و غافل هستند و این بی‌اطلاعی باعث اسراف آنان می‌شود.
اکنون که مردم میهنمان، تابستانی با گرمای بافزونتر از سال های قبل را تجربه می کنند، یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد، رعایت الگوی مصرف در برق است. هرچند که متولیان امور در صنعت برق تذکرات و یادآوری های لازم را در رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی بیان می کنند ولی توجه دادن به این موضوع ، وظیفه همه مردم به عنوان عضوی از اعضاء جامعه مهم و اثرگذار می باشد.
اگر جامعه اسلامی و دیگر مسلمانان در مقابل اسرافِ اسراف کاران بی تفاوت باشند، نه تنها خودشان در معصیت آن افراد شریک هستند بلکه یک واجب الهی که امر به معروف و نهی از منکر باشد را هم ترک نموده اند . شرع مقدس، اسراف را یکی از گناهان کبیره برشمرده و اثرات منفی آنرا، سلب نعمت از فرد مُصرف بر می شمرد.
حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: « از تشویق همدیگر به انجام کارهای شایسته و بازداشتن از ارتکاب کار زشت خودداری نکنید بدانید که اگر این کار را ترک کردید بدکاران بر شما مسلط می‌شوند در این حالت دیگر دعای شما مستجاب نخواهد شد.»
همچنین امیر مومنان علیه السلام در خطبه قاصعه این گونه می‌فرمایند: «خداوند سبحان گذشتگان را از رحمت خود دور نکرد مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر ».
از دیگر آثار خطرناک امر به معروف و نهی از منکر گرفته شدن قدرت تشخیص امور از انسان است.
چه نیکوست که در کنار عزاداری بر مصائب حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، به بیانات آن حضرت نیز توجه نموده و عامل بدان باشیم تا جامعه ی اسلامی ما ، عاری از هرگونه اسراف و تبذیر در بخش های مختلف بویژه در دو نعمت آب و برق باشد.