کارشناس محیط زیست گفت: مشارکت همگانی در حفاظت و بکارگیری ابتکارات فناورانه می‌تواند حفاظت از حیات وحش را روز به روز آسان‌تر، کارآمدتر و دقیق‌تر کند. 

 

تایماز نیوز به نقل از  گیل فاممریم روحانی در یادداشتی به مناسبت روز جهانی حیات وحش ( سوم مارس مقارن با ١٣ اسفند) گفت: بر اساس متن گزارش سیاره زنده که در سال ۲۰۲۲ توسط صندوق جهانی حیات وحش WWF منتشر شده است، در ۵۰ سال اخیر تغییرات بسیاری در جهان رخ داده است. نحوه سفر و کار، شیوه تولید غذا، این که چگونه از زمین، رودخانه ها و دریاها استفاده می کنیم، چگونگی ساخت زیرساخت ها، چگونگی تولید انرژی، نحوه مدیریت زباله ها و بسیاری موارد دیگر که همه وهمه آنها بر همان منابع طبیعی که حیات وحش و همگی ما به شکل های مختلف به آنها وابسته هستیم، تأثیر گذاشته و پیامدهایی را برای این منابع و در نتیجه برای ما و تمامی موجوداتی که این منابع را مورد استفاده قرار می دهند به دنبال دارد.

وی افزود: جمعیت انسان ها در ۵۰ سال گذشته ١٠٧ درصد افزایش و جمعیت حیات وحش ۶۹ درصد کاهش داشته است. این کاهش جمعیت برآورد شده، صرفا با بررسی گونه های مهره دار انجام شده و شامل گونه های بی مهره که بخش عظیمی از حیات وحش را به خود اختصاص می‌دهند، نمی شود و این بدان معناست که زنگ خطر ضرورت حفاظت هر چه پرتوان تر و کارآمدتر از حیات وحش به صدا درآمده است.

کارشناس محیط زیست ادامه داد: افزایش روزافزون جمعیت ما انسانها و دسترسی و دست یازی هرچه بیشترمان به منابع طبیعی، عرصه را برای دیگر ساکنین کره زمین تنگ و تنگتر کرده، تبعات بسیاری را برای حیات وحش و زیستگاه های آنها دارد که لزوم حفاظت هرچه بیشتر از آنها را گوشزد می کند.

روحانی اظهارداشت: حفاظت از حیات وحش بسیار فراتر از تضمین بقای گونه های در آستانه انقراض است. حفاظت از حیات وحش به معنای حفاظت از اجزای یک شبکه بزرگ است شبکه ای که یکایک اجزای آن با هم ارتباط متقابل داشته، به شکل های مختلف به هم وابسته اند. حفاظت از حیات وحش به معنای حفاظت از کل سیاره زمین، سلامت آن، حفظ تعادل مورد نیاز برای حیات تمامی موجودات ساکن این کره و در نهایت حفظ رفاه، سلامت و بقای خود ما است. این کار تلاشی مشترک و جهانی است که به اتفاق برای حفاظت از تمامیت و یکپارچگی تنها سیاره محل سکونتمان زمین انجام می دهیم. زمینی که هوای پاک، آب تمیز، خاک حاصلخیز، سرپناه، غذا، دارو برای درمان دردها و هرآنچه لازمه برآوردن نیازهای ماست، در اختیارمان قرار می دهد.

وی گفت: حفاظت از حیات وحش به معنای مسئولیت پذیر بودن، تفکری فراتر از زندگی خود و درک این موضوع است که همه چیز روی زمین به هم مرتبط و وابسته است و نابودی هر یک از این اجزا، بدون شک راه را برای نابودی ما انسان ها هموار خواهد کرد.

کارشناس محیط زیست افزود: از جمله اقدامات موثری که سازمان ملل متحد در راستای جلب توجه جهانیان به موضوعات مختلف انجام می دهد، اختصاص روزهای جهانی به این موضوعات است. در همین راستا و با هدف تاکید بر اهمیت حفاظت از حیات وحش و ارتقاء آگاهی جهانیان در خصوص ارزش این سرمایه های گرانقدر و ارزشمند، سازمان ملل متحد در مجمع عمومی خود در سال ۲۰۱۳، سوم مارس ( ۱۳ اسفندماه) را به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام کرده است.

وی ادامه داد: از آن زمان تا کنون هر ساله به مناسبت گرامیداشت این روز در سراسر دنیا، برنامه های متنوعی برای آموزش و ارتقای آگاهی مردم در مورد حیات وحش، عوامل تهدیدی که باعث کاهش جمعیت و هدایت آنها به سمت انقراض می شود و گام هایی که می توان برای حفاظت از این گنجینه های ارزشمند برداشت، برگزار می شود و هر ساله شعاری جدید به این روز اختصاص داده می شود.

روحانی گفت: امسال (۲۰۲۴) برای روز جهانی حیات وحش، شعار «پیوند مردم و سیاره: کشف ابتکارات دیجیتال در حفاظت از حیات وحش» انتخاب شده است. توجه به همراهی و به کارگیری فناوری‌های دیجیتال در حفاظت از حیات وحش و همچنین تجارت قانونی و پایدار این گونه ها، کمک هایی که به حافظان محیط زیست در شناسایی گونه ها، ردیابی، تحلیل داده ها و ترویج و آموزش حفاظت می کنند و فراگیری استفاده از اینترنت و فضای مجازی، ایجاد فرصت های برابر برای همه برای بهره‌گیری از قدرت انتقال دیجیتال و دستیابی به اطلاعات و افزایش آگاهی در زمینه حیات وحش از جمله اهداف انتخاب این شعار است.