رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشورها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل متحد کشورها را در کنار هم قرار دهد

تایماز نیوز |به گزارش گیل فام ،  اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در محل اجلاس سران برگزار شد. در این اجلاس آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه و مقامات بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی حضور داشتند.

علی سلاجقه در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده، طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰میلیون نفر مهارجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

دعوت ما استقبال کرده و از ۵۵ کشوری که دعوت به عمل آمده بود ۵۰کشور و آژانس بین‌المللی در اجلاس حاضر شدند. در این زمینه سازمان ملل متحد نیز همراه ما بود که جا دارد از اقای گوترش، دبیکل سازمان ملل متحد و آقای استفان پریزنر، نماینده سازمان ملل متحد در ایران تشکر کنم.

وی افزود: از آنجایی که تاکید رئیس جمهور محترم دولت مردمی سیزدهم بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس‌ها است، اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در ۴ استان کشور عراق و ۲ استان مجاور ایران عملیات اجرایی شروع می‌شود.

به گفته معاون رئیس جمهور و بر اساس اطلاعات آژانس اسکپ کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ایران بیشترین تاثرپذیری را از گرد و غبار دارند.

سلاجقه تاکید کرد: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشورها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل متحد کشورها را در کنار هم قرار دهد. دراین راستا ۱۵ نهاد بین‌المللی نیز وظایفی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

وی در پایان تصریح کرد: توقع ما از سازمان ملل متحد این است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تاثیری بر همکاری‌های سازمان ملل باکشورهای مختلف از جمله ایران داشته باشد.