دکتر محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین اجتماعی به همراه دکتر شاملی، عضو هیئت مدیره؛ مهندس مرتضایی فر، مشاور؛ مهندس کیانمهر، معاون فنی و مهندس صداقت، مدیر پروژه های استان اردبیل شرکت مذکور با دکتر قاسم محمدی، مدیرعامل؛ دکتر حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری و تعدادی دیگر از مدیران شرکت کشت و صنعت مغان دیدار و گفتگو کرد.

تایماز نیوز به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: مجتمع دامپروری شرکت مغان به اذعان دوست و دشمن فعال ترین، سرحال ترین و پویاترین دامپروری بوده و تعداد گله آن در طول ۲ سال گذشته از ۱۷ هزار و ۳۰۰ راس به ۲۱ هزار راس رسیده و افزون بر این پروژه های عمرانی زیادی از جمله جایگاه خشک، گوساله دانی و سیلوی خندقی احداث شده است و اخیراً نژاد جدید جرسی به نژادهای سیمنتال و هلشتاین افزوده خواهد شد که انتقال جنین به تعداد ۱۰۰۰ راس انجام خواهد شد.

وی افزود: مجتمع دامپروری شرکت دارای نیروی انسانی کارآزموده و مجرب زیادی بوده و بسیاری از کارشناسان آن تحصیلکرده دانشگاه های معتبر و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور و منطقه هستند. با تمهیدات اتخاذ شده از قبیل بهداشتی تر کردن محیط نگهداری دام ها و تخصیص جیره غذایی سالم و باکیفیت شیر خام تولیدی به ازای هر راس دام دوشا در مقایسه با ۲ سال پیش از ۲۶/۵ کیلوگرم به ۳۲/۵ کیلوگرم افزایش پیدا کرده و میزان روزانه تولید شیر خام در این مدت از ۱۶۰ تن قبلی به ۲۰۰ الی ۲۳۰ تن در روز ارتقا یافته است.

محمدی چنین بیان کرد: شیر خام دامپروری از طریق فرآوری در کارخانه لبنیات به انواع مشتقات لبنی تبدیل شده و اخیراً جهت تکمیل زنجیره ارزش، روغن زرد به تولیدات این واحد صنعتی اضافه گردیده است و ماست موسیر نیز بزودی بدان افزوده خواهد شد. بسته بندی ۹۰۰ گرمی شکر در کارخانه قند مغان و شیشه پرکنی اتوماتیک روغن زیتون در کارخانه روغن کشی زیتون راه اندازی شده و با اجتناب از عرضه فله ای رب، برنامه ریزی برای بسته بندی آن در شیشه و قوطی با برند مغانه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور عملیات اجرایی تولید قراردادی گوشت با ۱۰۰ هزار راس دام سبک و ۵ هزار راس دام سنگین آغاز شده است. در این طرح که شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان یکی از ۴ قطب تولید قراردادی گوشت و سرقطب آن در شمالغرب کشور انتخاب گردیده است، نهاده های دامی لازم از طریق شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار این بنگاه اقتصادی قرار گرفته و پس از طی مدت معین که برای گوسفند ۴ ماه و برای دام سنگین ۶ ماه است، دام های مزبور یا بصورت مستقیم توسط شرکت مغان جهت فروش عرضه خواهد شد و یا اینکه در اختیار شرکت پشتیبانی دام قرار خواهد گرفت.

وی تصریح نمود: پرواربندی تولید گوشت قراردادی دام سبک در ۳ فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول با ۳۰ هزار راس آغاز شده و با اجرای فازهای بعدی به تعداد ۱۰۰ هزار راس گوسفند افزایش خواهد یافت.

محمدی بیان داشت: ۸ درصد از سهام مجتمع گوشت اردبیل از آن شرکت کشت و صنعت مغان بوده و به منظور ارزش افزوده بیشتر بزودی ذبح دام ها و بسته بندی گوشت جهت عرضه در بازار هدف در مجتمع مزبور آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان ادامه داد: در طی دو سال گذشته زنبورداری شرکت با ۳۰۰ کندو آغاز و امسال تولید عسل آغاز شده است که در کنار توسعه این بخش و افزایش میزان کندوها بسته بندی شیشه ای عسل نیز در دستور کار قرار دارد. راه اندازی شیلات و پرورش ماهیان خاویاری، پرورش اسب و گاومیش نیز جزو برنامه سرمایه گذاری است.محمدی اذعان کرد: علیرغم صرف ۱۵۰ میلیارد تومان جهت سرمایه گذاری های عمرانی و تجهیز شرکت و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی در سال آتی از منابع داخلی شرکت این میزان کفاف نکرده و بر اساس بررسی جامع توسط متخصصین و کارشناسان خبره برای احیا و توسعه این بنگاه اقتصادی نیاز به ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می باشد که قرارگیری زیر شمول اصل ۴۴ بزرگترین مانع در این خصوص است.

حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت مغان بزرگترین واحد تولیدی استان و بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور بوده و به منظور یکپارچه سازی اراضی، ورود و صدور تکنولوژی های نوین و ارائه آموزش های تخصصی برای متخصصین ایجاد و راه اندازی شده است.

  • منبع خبر : روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان