در طرح نهضت ملی مسکن که یکی از سیاست‌های کلان دولت در حوزه مسکن است، ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.

تایماز نیوز| طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود برای خانواده‌های فاقد سرپناه گره‌گشا باشد، با سنگینی اقساط تسهیلات پرداخت شده به یک چالش تبدیل شده وکمتر متقاضی آماده است در این شرایط واحدهای خود را تحویل بگیرد.

درحالی که آمار‌ها نشان می‌دهد که برای مسکن ملی در پنج مرحله حدود ۲.۵ میلیون نفر تقاضا داده اند، اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که ۵۳۴ هزار نفر از این افراد واجد شرایط شناخته شدند. در حالیکه با وعده دولت سیزدهم قرار بود طرح نهضت ملی مسکن با کمترین هزینه تمام شده احداث و تحویل متقاضیان شود اما امروز کار به جایی رسیده که با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، تقسیط آن با رقم بازپرداخت ۹ میلیون تومان گلایه و ناراحتی متقاضیان را به همراه داشته و آنها معتقدند توان پرداخت این اقساط ماهانه را ندارند.

مسکن دار کردن مردم در دولت یازدهم و دوازدهم عملاً منتفی شد اما با آمدن دولت سیزدهم بر سر کار، طرحی نو ارائه شد که در ابتدا نشان می‌داد قرار است یک اتفاق خوب و با عیوب کمتر از طرح‌های قبلی به اجرا دربیاید و جوانان را به آرزوی تأمین مسکن نزدیک کند.

اما در حوزه عمل مشکلاتی مشاهده می‌کنیم که با ظاهر قضیه فرق می‌کند. همزمان با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی تمام مردمی که خانه نداشتند برای به دست آوردن واحدی از این خانه‌ها متقاضی شدند و ثبت نام خود را تکمیل کردند. مرداد ماه ۱۴۰۰ قانون جهش تولید و تأمین مسکن به تصویب رسید تا خانه دار شدن مردم در نقاط مختلف ایران اسلامی وضعیت بهتری به خود بگیرد.

جهش تولید و تأمین مسکن یک پشتوانه مالی بانکی دو سویه از طرف متقاضی و بانک را طلب می‌کرد که تأمین تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی توسط بانک‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان اولین اقدام عملیاتی دولت در نظر گرفته شد.

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون برای بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین شده و حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد به مرحله ساخت رسیده است.  همچنین عملکرد دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. عملکرد این وزارتخانه در بخش تامین زمین، ساخت مسکن و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی شهرهای جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده شامل موارد متعددی است که بخشی از آن شامل تدوین برنامه تفصیلی تولید ۴ میلیون مسکن طی چهار سال به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف کشور و تأمین زمین به استعداد بیش از ۱.۸  میلیون واحد مسکونی است.

این گزارش حاکی است که عملکرد واحدهای مسکونی شروع شده و در حال ساخت در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد است که جزئیات آنها بدین شرح است: ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی  مسکن روستائی است. آرمان امروز