معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی در جلسه کمیته غارشناسی استان اردبیل گفت: 35 دهنه غار در استان اردبیل شناسنامه دار شده است و اطلاعات آن در سامانه غارشناسی کشور به ثبت رسیده است.

تایماز نیوز| رامین جمشیدی با اشاره به شعار امسال روز غار پاک با عنوان حفاظت از غارها، حمایت از تنوع زیستی اظهار داشت: بر خلاف تصور رایج، غارها فاقد حیات نیستند و زندگی گونه هایی که صرفا با شرایط محیطی تاریک، مرطوب، دمای پایین و منبع غذایی اندک غارها سازش یافته اند، اهمیت غارها را به عنوان یک زیست بوم خاص آشکار می کند.
جمشیدی افزود: شناسایی دقیق و درجه بندی غارهای استان نیازمند انجام مطالعات بیشتر از لحاظ جنبه‌های مختلف زمین شناختی، زیست شناختی، فرهنگی و گردشگری است و تاکنون ۳۵ دهنه غار در استان اردبیل شناسنامه دار شده است.
شایان ذکر است روز دوم مهرماه مصادف با روز غار پاک بوده و همه ساله این روز با برگزاری برنامه هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گرامی داشته می شود.
از جمله غارهای استان می توان به غارهای کنزق، ورگه سران و ویند کلخوران در سرعین، بوینی یوغون در نیر، بنه لر، داشکسن و قره قیه در مشگین شهر، هواشناق در کوثر، یخکان، هفت خانه(یدی دام)، ازنو، درو و کلور در خلخال اشاره کرد.