گفتگویی اختصاصی با محمدمهدی زرنگارپور مدرس و دانشجوی دکتری تخصصی شیمی

  پرینت
گفتگویی اختصاصی با محمدمهدی زرنگارپور مدرس و دانشجوی دکتری تخصصی شیمی
شناسه خبر : 14834 | تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰ | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

تایماز نیوز/ به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، جناب آقای علیرضا محمودی فرد خبرنگار رسانه با مدرس کنکور، المپیاد و دانشگاه جناب آقای محمدمهدی زرنگارپور مصاحبه ای انجام داده اند که در ادامه تقدیم نگاه سبز شما مخاطبین معزز می گردد. خبرنگار: جناب دکتر زرنگارپور به عنوان نخستین سوال لطفا ابتدا خودتان را برای مخاطبان […]

تایماز نیوز/ به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، جناب آقای علیرضا محمودی فرد خبرنگار رسانه با مدرس کنکور، المپیاد و دانشگاه جناب آقای محمدمهدی زرنگارپور مصاحبه ای انجام داده اند که در ادامه تقدیم نگاه سبز شما مخاطبین معزز می گردد.

خبرنگار: جناب دکتر زرنگارپور به عنوان نخستین سوال لطفا ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید و مختصری از شرح حال تان بفرمایید.

زرنگارپور : به نام خدا. محمدمهدی زرنگارپور هستم. ۴۸ ساله و در حال حاضر دانشجوی سال آخر دوره دکترای تخصصی شیمی تجزیه در دانشگاه مازندران می باشم. تقریبا ۲۵ سال است که به تدریس شیمی در مقاطع مختلف [دبیرستان، کنکور، المپیاد، دانشگاه] مشغول هستم. همچنین شرکت و کارگاه تولید انواع حلال های صنعتی( اتانول) را داشتم که متاسفانه در حال حاضر فعالیتی ندارد.

خبرنگار: باتوجه به اینکه فرمودید در حال حاضر مشغول تدریس شیمی هستید، نظرتان راجع به کنکور امسال چیست ؟

زرنگارپور :حقیقتا کنکور امسال به نوعی آزمون و خطا و دور از انصاف بود. به ویژه داوطلبان تجربی که واقعاً آزمون وحشتناکی را پشت سر گذاشتند. سوالات شیمی، زیست شناسی و به خصوص ریاضی برای تجربی ها دهشتناک بود. بعد از کنکور زمانی که سوالات را بررسی کردم، حل  بعضی از آنها بیش از ۵ دقیقه زمان می برد! به نقل از سایر همکاران، برخی سوالات ریاضی ۹ دقیقه زمان برده است. با این تفاسیر معلوم است داوطلبانی که در دورترین  نقاط کشور و بدون کوچک ترین امکانات مجبور به درس خواندن هستند، چگونه  با این سوالات چالشی روبرو شده اند.

خبرنگار: چه توصیه ای به دانش آموزها و کنکوری های امسال دارید؟

زرنگارپور :کنکور امسال با همه تلخی هایش گذشت و امیدوارم دیگر شاهد این ناعدالتی آموزشی نباشیم. من همیشه برای ترغیب شاگردهایم  به خصوص آنهایی که تا الان درس نخوانده اند، داستان درس خواندن خودم را می گویم  و تاثیر عجیب حرفهایم را با توجه به درصدهای  بالای داوطلبان در کنکور و قبولی در رشته های خوب می بینم. همیشه برای من نمره ۱۰ شیمی، فیزیک یا سایر دروس، یک رویا بود! مرحوم آقای بینش، دبیر شیمی بود. یادم است وقتی امتحان تجدیدی شیمی سال سوم دبیرستان رو قبول شدم  از من پرسید: چرا درس نمی خوانی؟ جواب دادم سخته و من نمیفهمم. گفت:«سخته و نمیفهمی، چون نمیخوای! دیدگاهت را عوض کن تا زندگی ات عوض بشه » همین جمله زندگی ام را زیر و رو کرد و باعث تحولی بسیار عظیم در من شد و منِ تنبلِ درس نخوانِ متنفر از شیمی، عاشق اش شده، به حدی که سال بعد دانشگاه سراسری با رتبه خوب، رشته شیمی محض قبول شدم. شاید باور نکنید این جمله تا همین لحظه که در خدمت شما هستم، سرلوحه لحظه به لحظه زندگی ام بوده و تمام موفقیت هایم را مدیون همین جمله معلمم هستم که توانست در من آن انرژی عظیمی که خداوند در نهاد بشر قرار داده را آزاد کند و به قول مولانا: عالمی را یک سخن ویران کند/ روبهان مرده را شیران کند

من نیز همیشه به همۀ شاگردانم می گویم که دیدگاهتان را عوض کنید تا زندگی تان عوض شود و یادتان باشد انسان برای نتوانستن، خلق نشده و در قاموس بشر نمی توانم راهی ندارد. این یک قانون است که اگر تلاش کنی و درست تلاش کنی، پیروز می شوی.

خبرنگار: در ابتدا فرمودید که کارگاه تولید حلال های صنعتی دارید. با چه چالش هایی مواجه شدید که منجر به تعطیلی آن شد و آیا در صورت مرتفع شدن این چالش ها، مجددا ادامه خواهید داد؟

زرنگارپور : صد در صد ادامه خواهم داد؛ حتی در صورت عدم برطرف شدن  چالش ها و مشکلات. سعی می کنم با تکنیک های جدیدتر، مقرون به صرفه و ابداعی، محصولاتم را تولید کنم. تعطیلی کارگاه، دلیل بر عدم فعالیت های تحقیقاتی ام نیست. هر روز در آزمایشگاه کوچکم، روی تولید کم هزینه اتانول و سایر حلال ها با مواد به مراتب ارزانتر و همچنین خالص سازی حلال ها به روش های ابداعی جدید کار و پژوهش می کنم و به لطف خدا فکر می کنم، روشی جدید برای خالص سازی آنها ابداع کردم که البته نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد. کار شیمیست تجزیه ای در آزمایشگاه است و باید بتواند با ساده ترین امکانات و مواد، روش تولید و خالص سازی ابداع و آزمایش طراحی کند و مقالات واقعی ارائه دهد. قبول دارم که برخی مواد بسیار گرانقیمت و نایاب هستند و نیاز به لابراتوارها و تجهیزات خیلی پیشرفته دارند، اما عملاً می بینیم که حتی برای مواد خیلی ساده یا آزمایش هایی که می توانیم خودمان  انجام دهیم، مقالاتی به عنوان تحقیق می بینیم که چکیده و کپی قسمتهایی از ۵-۴ مقاله دیگر است که خب مشخصاً کمکی به هیچکس نمی کند!  نکته بعد، عدم حمایت دولت و نهادها از تولید کنندگان داخلی است! در اوایل دوره کرونا و کمبود شدید مواد ضدعفونی کننده، برای من یا امثالهم که تازه کارگاه تولید اتانول ۷۰ درصد رنگ شده طبی در مقیاس صنعتی راه اندازی کردیم و به سختی مجوزهای تولید را گرفتیم [ الحق محصول خوبی هم تولید کردیم]، چرا دولت از ما که با هزینه کمتر اتانول ساختیم و بسته بندی کردیم و حاضر بودیم با سود خیلی کم، محصول مان را بفروشیم، خرید نکرد؛ ولی در عوض محصول مشابه خارجی یا شرکت های بزرگ داخلی را با قیمت بالاتر خریدند؟! یا چرا برای خرید مواد اولیه و تجهیزات، هیچ سوبسیدی به کارگاه های کوچک تولید کننده تعلق نگرفت؟! امیدوارم با حمایت همه جانبه دولت و نهادهای ذیربظ، کارگاه های کوچک تولیدی بتوانند به چرخه تولید برگردند که هم اقتصاد در این دوره وانفسا نفسی تازه کند و هم کارآفرینی و اشتغال ایجاد شود.

خبرنگار: رابطه شما با دنیای مجازی، شبکه های اجتماعی و فیلترینگ چیست و چقدر وقت می گذارید؟

زرنگارپور : دنیای مجازی به مثابه تلویزیون شده که از ملزومات زندگی امروز به حساب می آید. گردش آزاد اطلاعات (با در نظر نگرفتن شرایط فیلترینگ کشور) اخبار، پیگیری حوادث، دریافت ها، پرداخت ها و تحقیقات مختلف، جایگاه ویژه ای به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی داده است. به نظر من دنیای مجازی مثل یک تیغ دو لبه است که بستگی دارد، چطور از آن استفاده شود. فیلترینگ هم به نوعی فقط پاک کردن صورت مساله است؛ چون خودم به راحتی از فیلترشکن استفاده می کنم و بالطبع همه نیز همین کار را انجام می دهند. به ویژه با پیشرفت تکنولوژی سرورها،  فکر نمی کنم تا دو یا سه سال دیگر فیلترینگ معنای خاصی داشته باشد. به نظرم راه حل در فرهنگ سازی استفاده از اینترنت هست، اما در مورد اینکه چه اندازه  از دنیای مجازی استفاده می کنم، باید بگویم خیلی زیاد و اگر به دیگران توصیه کنم که کمتر مصرف کنید واعظ بی عمل هستم، اما می گویم حداقل درست استفاده کنید که زمان تان به هدر نرود.

خبرنگار: از دیدگاه شما که شیمیست هستید، ممکن است شیمی را به طور مختصر توصیف کنید و اگر به شما شانس دوباره بدهند آیا باز هم همین مسیر را ادامه می دهید و اینکه چه توصیه ای به افرادی که به رشته شیمی علاقه مند هستند، دارید؟

زرنگارپور : به نظر من شیمی یعنی همه چیز. از غذایی که می خوریم، آبی که می نوشیم، لباسی که می پوشیم، دارویی که استفاده می کنیم یا هر چیزی که استفاده می کنیم، عملا  علم شیمی در آن کاربرد دارد و شما نمی توانید پدیده یا جسمی را ببینید یا بسازید بدون آنکه رد پای شیمی را در آن لمس نکنید. به عبارت عمیق تر؛ شیمی یعنی درک هستی، خلقت و کشف ماهیت آن. عملاً شیمی شما را به سمت درک و اثبات خالقی عظیم و بی همتا با ویژگی های منحصر به فرد هدایت می کند. اگر من شانس دوباره که نه، حتی اگر شانس هزار باره هم داشتم،  باز هم مسیر زندگی و تحصیلاتم را در رشته شیمی (شاید هم فیزیک) ادامه می دادم و به کسانی که به ادامه تحصیل در این رشته علاقه دارند، می گویم اگر سری پرسوال، اندیشه ای خلاق و پویا، حوصله ای مثال زدنی، تلاشی بی وقفه در مطالعه و ذهنی کنجکاو دارند به دنیای بیکران شیمی خوش آمدید، در غیر این صورت رشتۀ دیگری انتخاب کنید.

خبرنگار: از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، سپاسگزاریم. در پایان اگر نکته ای مانده، برای خوانندگان بفرمایید.

زرنگارپور : بسیار ممنونم از وقتی که در اختیار من گذاشتید. روزهای سختی را سپری می کنیم. امیدوارم که شرایط بهتر شود و برای همه نیز آرزوی سلامتی و  موفقیت دارم.

برچسب ها
اخبار مشابه
نخبۀ کنکوری مازندران در اثر گازگرفتگی جان باخت
بحران آب در شمال استان اردبیل
تحقق کامل بودجه شهرداری و اختصاص بخش عمده آن به حوزه عمران در ۳ سال گذشته
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.