جلال آفاقی دادستان مرکز استان با اشاره به گزارش گشت سایبری خود از انعکاس نگرانی و انتقاد شهروندان اردبیلی از مرگ ماهیان و خشک شدن رودخانه بالیقلوچای درفضای مجازی و پیگیری افکارعمومی، از دستور ویژه برای بررسی موضوع خبر داد.

 

تایماز نیوز| آفاقی اعلام کرد: حسب اطلاعات حاصله در بررسی های اولیه از گزارش مرگ ماهیان و خشک شدن بالیقلوچای، به دلیل عملیات عمرانی داخل بستر و حریم رودخانه که توسط شهرداری اردبیل در حال انجام می باشد، حوضچه های غیر متعارف و غیر طبیعی آب در برخی محل های داخل رودخانه تشکیل گردیده که به تدریج درحال خشک شدن بوده و موجب تلفات ماهیان گرفتار در حوضچه ها بوده است.
دادستان اردبیل ادامه داد: مانداب های ایجاد شده به دلیل عدم جریان آب،دچار فساد مواد آلی آن و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می شود و دراین خصوص کانال های انحرافی طراحی شده جهت انتقال مازاد آب درمحل های مورد نظر، به دلیل حجم کم آب ،کارایی لازم برای بقا و نگهداری یا انتقال آبزیان به منابع آبی رودخانه را ندارند.

دادستان مرکزاستان تصریح کرد: عدم تخصیص مقدار کافی آب رودخانه تحت عنوان حق آبه زیستی،موجب خشکی نسبی یا کامل رودخانه در بیشترامتداد آن در داخل شهر بوده و تراکم زباله و آلاینده ها نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.
آفاقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اظهار اینکه موضوع باجدید در حوزه دادستانی درحال پیگیری است و درصورت احراز قصور یا ترک فعل، برخورد جدی با مسبب یا مسببان صورت خواهد پذیرفت، از مسئولین ذیربط و متولی در دستگاههای مرتبط و فرماندار شهر و شهردار خواست بخاطر اهمیت و حساسیت امر، دراسرع وقت اقدامات و تدابیر لازم به ویژه در جهت اصلاح طراحی رودخانه به منظور عملیات عمرانی و تخصیص حجم کافی آب داشته باشند.