مراسم معارفه سرپرست بنیاد نخبگان استان اردبیل و تکریم رئیس سابق این بنیاد، با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار اردبیل، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، مستعدان و جمعی از دانشگاهیان استان اردبیل، به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 

تایماز نیوز| معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در این مراسم به اهمیت حمایت از نخبگان و مستعدان تاکید کرد و گفت: حامی اصلی نخبگان کشور مقام معظم رهبری است و جمهوری اسلامی ایران دارای سرمایه های ارزشمند در حوزه نیروی انسانی و نخبگانی می باشد.

میثم شهبازی با بیان اینکه نیاز داریم تا این نخبگان را در چرخه خدمت به کشور نگه داریم و زمینه اثرگذاری آنان در جامعه را فراهم کنیم، اظهار داشت: این بنیاد جزو نهادهای بهره‌ور در کشور است و خدماتی که در طی سال‌های گذشته به کشور ارائه کرده، در مقایسه با منابع و امکاناتی که در اختیار داشته قابل توجه و ارزشمند می باشد.

وی افزود: در ادامه این مسیر در دوره جاری با رویکرد اثرگذاری، تحول‌گرایی و امیدآفرینی طرح‌های جدیدی به اجرا درآمده که بورسیه صنعتی مستعدان، جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و تربیت دانشمندان علوم پایه و علوم انسانی از آن جمله است.

شهبازی انجام این طرح‌ها را در راستای ماموریت‌های اساسی بنیاد دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود نتایج این طرح‌ها آثار راهبردی در به‌کارگیری نخبگان و مستعدان و ایجاد فضای امید و انگیزه در آنان داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۵ نفر از طرف بنیاد به سازمان امور استخدامی و اداری کشور معرفی شده و و اخیراً ۵هزار سهمیه برای جذب نخبگان به تفکیک دستگاه‌های اجرایی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور مشخص و اعلام شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند دکتر شایقی در بیش از یک دهه فعالیت بنیاد نخبگان استان، بنیاد نخبگان را قرارگاهی برای پشتیبانی عملیاتی از نخبگان کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود بنیاد نخبگان اردبیل با وجود بیش از یک دهه فعالیت، به نحو مطلوبی در جامعه معرفی شود.

کاظم دبیر امیدآفرینی را وظیفه تک تک مسئولان دانسته و اظهار داشت: توسعه کشور به دست نخبگان اتفاق می‌افتد و یکی از اقدامات ارزشمند نظام نیز تاسیس بنیاد نخبگان بوده است.

وی فعالیت در بنیاد نخبگان را خارج از وظایف اداری، نیازمند عشق و علاقه خاصی دانست که بتواند امید در دل جوانان و نخبگان را زنده کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه یکی از آرمان‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ایجاد تمدن نوین اسلامی است، گفت: پایه و اساس ایجاد این تمدن نیز حضور نخبگان است.

اسماعیل چمنی به حمایت و پشتیبانی از نخبگان تاکید کرد و افزود: بنیاد در سال‌های گذشته به وظایف خطیر خود جامه عمل پوشانده و امید می‌رود با مدیریت جدید و با برنامه‌ریزی‌های منسجم نقش نخبگان در جامعه ملموس‌تر باشد.

وی به ضرورت توسعه خدمات بنیاد نخبگان به نخبگان دانشگاهی تاکید و تصریح کرد: انتظار می‌رود بنیاد ملی نخبگان نه در شعار بلکه در عمل به نحوی از نخبگان حمایت کند که نخبگان، کشور را محل امنی برای پیاده‌سازی افکار خود بدانند و کشور دیگری را برای مهاجرت و ادامه فعالیت ترجیح ندهند.

چمنی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه دانشگاهیان را به جهاد علمی دعوت کرده و ما نیز باید به این دعوت معظم له لبیک بگوییم تا در سطح منطقه و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

رئیس سابق بنیاد نخبگان استان اردبیل نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان اردبیل در حوزه‌های دانش آموزان، دانشجویان، دانش آموختگان، سرآمدان، مخترعان و فناوران پرداخت.
حسین شایقی گفت: از جمله اقدامات انجام شده در این بنیاد می‌توان به اجرای طرح شهاب، مدرسه کسب و کار دانش آموزی، طرح دوست علمی، تشویق دانش آموزان دارای رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور، طرح شهید وزوایی، طرح شهید احمدی روشن، شناسایی دانشمندان و مفاخر علمی متولد استان اردبیل، شناسایی بانوان سرآمد و همکاری با دانشگاه‌های استان و شتاب دهنده‌های مختلف است.

سرپرست جدید بنیاد نخبگان استان اردبیل نیز در این آیین، توسعه همه جانبه و اقتدار کشور را با میزان نقش‌آفرینی نخبگان در جامعه مرتبط دانست.

مهدی داوری رسالت بنیاد نخبگان را در گام نخست، شناسایی، حمایت مادی و معنوی و الگوسازی نخبگان دانست و تلاش برای اثربخشی نخبگان در جامعه و استفاده از نخبگان در تصمیم‌سازی‌ها و حل مشکلات صنعت و جامعه را رسالت مهم دیگری معرفی کرد که طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان به عهده بنیاد نخبگان گذاشته شده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم امیدآفرینی صادقانه که مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، به ضرورت همکاری تمام دانشگاه‌ها، مراکز علمی، آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب اشاره کرد.

داوری افزود: بیش از ۲۵ نوع طرح و تسهیلات برای ۵ اجتماع نخبگانی از طرف بنیاد ملی نخبگان تعریف شده است که نهایت تلاش‌مان را برای گسترش دامنه بهره‌مندی مستعدان استان از این تسهیلات به‌کار می‌گیریم.

وی جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، بورسیه صنعتی، تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز نخبگانی و مجمع خیرین نخبه‌پرور استان اردبیل را از برنامه‌های دیگر پیش روی بنیاد نخبگان استان عنوان کرد.

در پایان مراسم با تقدیم هدایایی از زحمات دکتر حسین شایقی رئیس سابق بنیاد نخبگان استان قدردانی و حکم دکتر مهدی داوری به عنوان سرپرست جدید بنیاد نخبگان استان اعطا شد.