رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل:در دیدار با مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در نشست ستاد جمعیت استان، این بنیاد را همچون جهاددانشگاهی مولود انقلاب عنوان کرد و گفت: آماده همکاری در زمینه جوانی جمعیت با این بنیاد هستیم.

به گزارش تایماز نیوز / مهران اوچی اردبیلی به تاریخچه راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و گفت: به درخواست نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل از این نهاد علمی و انقلابی، مرکز درمان ناباروری قفقاز اردییل در استان راه‌اندازی شد و این در حالی بود که در سال ۱۳۸۹ طبق بررسی های انجام شده میزان ناباروری در استان دو درصد از میانگین کشوری بیشتر بود و این موضوع از دغدغه‌های مسئولین استان به ویژه امام جمعه اردبیل بود.
اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه با انتقال و بومی‌سازی بخشی از دانش فنی پژوهشگاه رویان در حوزه سلامت باروری به اردبیل، مرکز درمان ناباروری راه‌اندازی شد بیان داشت: روز به روز میزان تنوع خدمات افزایش یافت و امروز با بهره گیری از کادر پزشکی و پیراپزشکی و متخصصین و تجهیزات به‌روز، تمام خدمات درمان ناباروری از قبیل: IUI، میکرو‌اینجکشن IVF ،هسیتروسکوپی، پی آر پی رحم، لنفوسیت‌تراپی و ‌… در این مرکز ارائه می شود بطوریکه تاکنون درمان بیش از ۲۸۰۰ زوج موفقیت آمیز بوده است.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی افزود: آموزش، بهترین روش فرهنگ‌سازی برای آگاهی آحاد مردم در مقوله جوانی جمعیت است که بایستی با پوشش مناسب برنامه های تلویزیونی، تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و حتی آموزش در محلات و مساجد شروع گردد.
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد دراین نشست درخصوص اقدامات بنیاد ۱۵ خرداد در گام دوم فعالیت‌های خود عنوان کرد: این نهاد دو موضوع محوری جمعیت و سلامت را سرلوحه کار خود قرار داده و کارویژه‌های متعددی را به مرحله اجرا رسانیده است.
حمیدرضا علیان‌زادگان، با تاکید بر تمرکز جدی بنیاد بر موضوع جوانی جمعیت گفت: در پویش ملی «لبخند مادری» که از سال گذشته به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شده است به زوج‌هایی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فرزند سوم‌شان به دنیا آمده، با تعیین سطح برخورداری یک بسته لبخند مادری اهدا می‌شود.
وی افزود: تاکنون ۱۰ خوابگاه دانشجویی را در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده و ۵ خوابگاه دانشجویی نیز در حال احداث هستند.
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: مجموع خوابگاه‌های ساخته شده یا در دست ساخت توسط بنیاد ۱۵ خرداد با زیربنای ۷۷ هزار مترمربع از ظرفیت پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو برخوردار هستند.
علیان‌زادگان تصریح کرد: لزوماً مشکلات اقتصادی باعث معضل جمعیت نیست و مباحث زیرساختی و سیستمی هم وجود دارد که باید در برنامه ها به آنها نیز توجه کافی و لازم انجام شود.
مدیرعامل بنیاد ۱۵خرداد در تشریح طرح پویش ملی ایران جوان بیان کرد: برای فرزند به دنیا آمده یک حساب بانکی با مبلغ ۲ میلیون تومان افتتاح کرده و تقدیم والدین می‌شود، به مادر هم کارت یک میلیونی به عنوان هدیه تولد فرزند اعطا می‌شود، وام بلندمدت ۱۵میلیون تومانی نیز تقدیم پدر فرزند می‌شود و همچنین بسته‌های حمایتی شامل لباس و اسباب‌بازی و پوشک است که در روزهای اول به دنیا آمدن فرزند تقدیم آنها خواهد شد.
وی ادامه داد: طرح پویش ملی ایران جوان، ۱۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد که ۵هزار نفرشان دانشجویان هستند.
حمیدرضا علیان‌زادگان تاکید کرد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای ماموریت حمایتی خود در حوزه جمعیت و خانواده، با انجام برنامه‌ریزی قصد دارد با راه‌اندازی مراکز کالا و خدمات مادر و کودک (مثبت پنج) گامی در حمایت از خانواده های پرجمعیت و به‌خصوص مادران و کودکان بردارد.
وی ادامه داد: در این مراکز نیازمندی‌های پزشکی، بهداشتی، مشاوره، سلامت، تغذیه و اقلام مصرفی و خدمات مورد نیاز مادر و کودک با تخفیفات ویژه به جامعه هدف ارائه می‌شود و یا به مراکز طرف قرارداد که این خدمات را با تخفیف ارائه می‌کنند راهنمایی خواهند شد.