یادداشت از سید علیرضا آلداود
به گزارش پایگاه خبری تایماز نیوز، در بازیهای آنلاین که اکثر آنان دارای محتوای منفی هستند، میتوان موضوعاتی نظیر کشتن افراد یا حیوانات، استفاده و سوءاستفاده از مواد مخدر و الکل، رفتار مجرمانه و بیاحترامی به قدرت و قانون، استثمار جنسی و خشونت در برابر زنان، کلیشههای نژادی، جنسی و جنسیتی، زبان ناپاک و حرکات زشت و ناپسند، تشویق به خودآزاری یا دیگرآزاری و درخواست برای خودکشی در انتهای بازی را مشاهده کرد که هریک از موضوعات اشاره شده میتواند فرد را دچار اختلالات و مشکلات روانی حادی کند تا جائیکه در برابر فرمانهای بازی تسلیم شده و در نهایت خودکشی کند.
بسیاری از تحقیقات تجربی نشان داده که بسیاری از بازیهای رایانهای و اینترنتی القاکننده تخیلات پرخاشگرانه، رفتارهای توأم با خشونت، پرخاشگری، عادی شدن پرخاشگری در ذهن کودک و نوجوان، الگوگیری از بازیگران خشن بازیهای رایانهای، انتخاب ستیزهجویی به عنوان راه حل امور، افزایش جرم و بزهکاری و سرانجام، تربیت شخصیتهای خشن و کینهجوست که باید خانوادهها با مدنظر داشتن این مسائل برای فرزندانشان بازیهای مناسب و غیرخشونتآمیز تهیه کنند.
بر اساس مطالعات متعدد همچنین نظریه آموزش اجتماعی، کودکان ممکن است اعمال تهاجمی و پرخاشگرانه را همانگونه که در رسانههای الکترونیکی مشاهده میکنند، تقلید کنند و در آینده رفتار متجاوزانهتری از خود نشان دهند.
آسیبهای بازیهای آنلاین، آسیبهای جسمانی شامل سندرم عصبی دست، خشکی چشم، درد پشت، سردردهای میگرنی، بینظمی در غذا خوردن، بیتوجّهی یا کمتوجّهی به بهداشت شخصی، تغییر در الگوی خواب و در نتیجه اختلال شدید در پروسه رشد و تکامل مغز و اختلال در تصمیمگیری بر مبنای انگارههای عقلی از جمله این آسیبها هستند.
مسئولان امر باید با سالمسازی فضای مجازی و اینکه این فضا با انگارههای اسلامی ایرانی و قوانین کشورما قابل مدیریت باشد از چنین تهدیداتی جلوگیری کنند تا مردم و نوجوانان نیز با خیال آسوده بتوانند از فواید بیشمار فضای مجازی بهرهمند شوند.
Tuesday, 14 May , 2024