جلسه ساماندهی آرد، نان و گندم استان با حضور مهندس بدری نماسنده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرماندار اردبیل،مدیر کل تعزیرات حکومتی ، مدیر کل غله ، مدیر امور شعب بانک سپه استان در محل سالن جلسه سازمان برگزار شد.

 

 

به گزارش تایماز نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل؛رامین صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ضمن تشریح اقدامات و عملکرد بازرسی و نظارت بر آرد و نان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای پیشگیری از ایجاد صف های طولانی در نانوایی ها گفت: تعداد واحدهای نانوایی فعال اعم از یارانه ای نوع یک و دو ۲۵۶۳ واحد می باشد از این مجموع ۱۱۰۶ واحد مربوط به مرکز استان بوده که اکثر آنها از آرد یارانه ای نوع یک استفاده می کنند.

دکتر صادقی با اشاره به بازرسی در حوزه آرد و نان گفت: طی ۵ماه گذشته، بازرسی های مستمر از نانوایی ها در طول هفته و روزهای جمعه منجر به تشکیل ۲۳۵ پرونده تخلف اعم از کم فروشی، عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی با ارزش ریالی بیش از ۱۳ میلیارد ریال شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، طی این مدت، قطع موقت سهمیه آرد ۶۳ نانوایی، معرفی ۶۳ نفربه دوره توجیهی و آموزشی،۸۷ مورد تعدیل و کسر از سهمیه و افزایش همزمان ۸۴ مورد در محل به سایر واحد نانوایی دارای پخت کیفی را از اقدامات معاونت نظارت و بازرسی این سازمان در حوزه آرد و نان برشمرد.

صادقی در ادامه ، بازرسی هوشمند و هدفمند، شناسایی سریع واحد های نانوایی که ساعات کاری را رعایت نمی نمایند،کنترل آسان زمان شروع به فعالیت نانوایان،شناسایی واحد های نانوایی که تراکنش های خارج از عرف داشته و تخلف عرضه خارج از شبکه می نمایند،با مقایسه مقدار مبالغ فروش واحد های نانوایی با میزان سهمیه تحصیصی، تخلفات کم فروشی و عرضه خارج از شبکه احراز می گردد و ایجاد انگیزه برای متصدیان واحد های نانوایی برای فعالیت بیشتر و پخت کیفی نان را نقاط قوت استفاده از کارتخوان هوشمند بانک سپه عنوان کرد و گفت:تا به امروز تعداد ۲۲۵۲ واحد نانوایی در سطح استان به کارتخوان هوشمند بانک سپه مجهز شده اند.

در ادامه جلسه رحیمی آذر مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اظهار داشت: برای جلوگیری از تخلف در حوزه آرد پرونده هایی که توسط سازمان صمت و جهاد کشاورزی مبنی بر تخلف در حوزه آرد و نان به تعزیرات ارجاع می گردد، با قید فوریت و بسرعت رسیدگی می شود که ۲۵ درصد پرونده ها ارسالی به تعزیرات حکومتی، شامل تخلفات نانوایی هاست.

رحیمی آذر با بیان وظیفه ذاتی تعزیرات حکومتی در خصوص برخورد با تخلفات صنفی گفت: در قالب گشت های مشترک با دادگستری ، ادارات صمت، ، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای متولی با اولویت گزارش های مردمی وضعیت بازار به صورت کامل در زمینه آرد و نان و سایر کالاهای اساسی مورد پایش و کنترل قرار می گیرد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی درادامه جلسه با اشاره به عدم پراکندگی مناسب نانوایی ها نسبت به جمعیت در نقاط مختلف شهرگفت: دستگاههای متولی ساماندهی آرد ونان با عنایت به پراکندگی جمعیت، با برنامه ریزی دقیق ، تدابیر ویژه ای برای حل این مشکل داشته باشند.
بررسی وضعیت سهمیه نانوائی ها و کیفیت پخت آن در سطح شهرستان، کنترل، نظارت و بازرسی مستمر از نانوایان و برخورد با گران فروشی و احتکار نانوائی ها،تاکید بر لزوم افزایش سرانه آرد و نان با توجه به توریستی بودن استان،کنترل و برخورد با خرید و فروش آرد در بازار آزاد و تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش آن، ازمهمترین موارد مورد بحث و بررسی دراین جلسه بود .