مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به توسعه روستاها و مناطق عشایری کمک می‌کند مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتایج ارزشمند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به توسعه روستاها و مناطق عشایری و معیشت آن‌ها کمک شایانی می‌کند. به گزارش روابط عمومی […]

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی:
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به توسعه روستاها و مناطق عشایری کمک می‌کند
مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نتایج ارزشمند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به توسعه روستاها و مناطق عشایری و معیشت آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، عبدالله موموندی در جریان بازدید از بازارچه محلی عرضه محصولات مشاغل خانگی در روستای صمدلو شهرستان گرمی اظهار کرد: ایجاد مزرعه گل‌محمدی در منطقه صفر مرزی روستای صمدلو شهرستان گرمی توسط یکی از پیشرانان این طرح نشان از کارایی آن دارد و به یقین این مزرعه به عنوان یک الگوی مناسب کشت و تولید می تواند مورد استفاده اهالی روستاهای همجوار قرار گیرد.
وی به نقش جهاد کشاورزی در توسعه مشاغل خانگی اشاره و بیان کرد: در حوزه آموزش و ترویج، دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشايري راه‌اندازی شده که با شناسایی زنان روستایی و عشايري در قالب صندوق‌های خرد ساماندهي می‌کنند.
مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت ۵۴ صندوق خرد اعتباری زنان روستایی در استان اردبیل با یک هزار و ۶۰۰ نفر عضو و بالع بر ۴ میلیارد تومان سرمایه خبر داد و اظهار کرد: صندوق‌های خرد محلی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولیدکنندگان روستایی است که در سراسر کشور نسبت به ایجاد این صندوق‌ها اقدام شده است.
موموندی با بیان اینکه دولت با سرمایه‌گذاری در این صندوق بستری برای آموزش و حرفه‌آموزی زنان ایجاد و پس‌اندازهای خرد آنان را ساماندهي کرده است، ادامه داد: در این صندوق‌ها، مشاغل متعددی از جمله گلیم بافی، انواع صنایع دستی، کشت و تولید گیاهان دارویی و … تعریف شده و در واقع صندوق های خرد محلی یکی از مدل‌هایی است که در معاونت آموزش و ترویج پیگیری می‌شود.
وی از ایجاد نمایشگاه دستاوردهای این صندوق در استان های کشور خبر داد و بیان کرد: در اردبیل نیز شاهد راه اندازی این نمایشگاه بودیم.
در این بازدید رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل نیز سهمیه استانی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی سهميه اردبیل را دوهزار نفر اعلام و اظهار کرد: در قالب کارگروه‌های علمی ظرفیت‌سنجی مشاغل انجام شد که در اردبیل نیز ۱۳ رشته جزو اولويت‌های ایجاد اشتغال معرفی شد.
مهران اوچی اردبیلی خاطرنشان کرد: در این طرح تسهیلات بانکی به متقاضیان داده نمی‌شود بلکه با شناسایی، ارزیابی و استعدادسنجی علاقه‌مندان توسط پیشران‌های واحدهای تولیدی، آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی ارائه و متقاضی با راهنمایی و هدایت همین پیشران‌ها وارد بازار کار می‌شوند.
وی با بیان این‌که از زمان اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک هزار و ۲۸۰ نفر در سطح استان اردبیل به بازار کار اتصال یافته‌اند، تصریح کرد: ۸۰ درصد از این میزان را بانوان تشکیل می‌دهند.
اوچی اردبیلی ضمن تشکر از همکاری جهاد کشاورزی در اجرای این طرح، از آمادگی جهاد دانشگاهی برای اجرای برنامه های ترویجی در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی در شهرستان گرمی خبر داد.
گفتنی است بازارچه محلی عرضه محصولات مشاغل خانگی و برگزاری جشنواره گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی به همت جهاد دانشگاهی و دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل از ۶ الی ۱۲ خردادماه در روستای صمدلو شهرستان گرمی برگزار شد.