مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با ثبت تالاب «برم الوان» در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنوانسیون رامسر، تعداد تالاب‌های ثبت شده ایران در این پیمان زیست محیطی به ۲۶ تالاب رسید.

تایماز نیوز به نقل از گیل فامآرزو اشرفی زاده  اظهار داشت: برم الوان دریاچه منحصر به فرد دائمی و لب شور به وسعت ۲۰ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ این دریاچه را رشته کوه زاگرس با جنگل های بادام و بلوط و گونه های جانوری متعدد از پرندگان و گیاهان کمیاب احاطه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت این تالاب در رامسر سایت با مشارکت و همراهی همکاران ستادی و استانی انجام گرفت، گفت: این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت شده تنگ سولک قرار دارد بنابراین، دریاچه نقش کلیدی در طول ذخیره‌سازی آب برای حمایت از جمعیت حیات وحش در اطراف و درون منطقه حفاظت‌ شده ایفا می‌کند.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست اظهار داشت: تالاب برم الوان تنوع زیستی غنی دارد که از جمله آن ۱۷۰ گونه پرنده، پستاندار، ماهی، خزنده، دوزیستان، پوشش گیاهی غوطه‌ور و گیاهان گلدار پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: این تالاب زیستگاه حیاتی برای بیش از پنج هزار پرنده آبی در حال تولید مثل است و محل استراحت مهمی برای گونه‌های متعدد پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، برخی از گونه‌های جانوری مهم جهانی مانند شنگ، اردک سرحنایی و کپور ماهیان و ماهی بنی، خوتکا و لاک پشت مهمیز دار در منطقه وجود دارند که برای بقا به این دریاچه وابسته هستند.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست افزود: تالاب برم الوان خدمات اکوسیستمی مهمی را برای جوامع اطراف مانند کنترل گرد و غبار، تنظیم آب، طبیعت‌گردی و ماهیگیری ورزشی ارائه می دهد، همچنین جوامع محلی اطراف تالاب از خدمات مختلف اکوسیستم برای امرار معاش، تغذیه دام، ماهیگیری ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند.

اشرفی زاده با اشاره به اینکه تعاملات بین جوامع محلی و اکوسیستم تالاب برای حفظ ویژگی اکولوژیکی تالاب دارای اهمیت است، تاکید کرد: معیارهای تالاب برم الوان برای ثبت به عنوان رامسر سایت شامل منحصر فرد بودن تالاب، وجود گونه های نادر، تنوع زیستی ارزشمند و حمایت در مراحل حساس چرخه مزندگی گونه های جانوری است.

تعداد تالاب‌های ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر به ۲۶ رسید

به گزارش ایرنا، تا پیش از این ۲۵ تالاب از جمله تالاب های هامون، شادگان، پریشان، چغاخور، زریوار، گمیشان، میانکاله ، انزلی ، ارومیه و کانی برازان در فهرست تالاب های با اهمیت در رامسر سایت ثبت شده‌ بود که با ثبت تالاب برم الوان به ۲۶ رسید.

از این میان ۶ تالاب از جمله انزلی، شادگان، پریشان و هامون در فهرست مونترو قرار دارند که نشان می دهد شرایط خوبی ندارند در واقع تالاب هایی که در خطر خشک شدن و برخی عوامل تهدید قرار دارند در فهرست مونترو رامسر سایت ثبت می شوند تا توجه بیشتری به آنها شود، یکی از این تالاب ها متاسفانه تالاب هامون است که این ذخیره گاه زیستکره چند سال است که با قطع جریان ورود آب از کشور همسایه به صورت کامل خشک شده و به کانون برداشت گرد و غبار تبدیل شده است.

کنوانسیون رامسر

دوم فوریه ( ۱۳ بهمن) سال ۱۹۷۱ میلادی با حضور ۱۸ کشور نخستین پیمان نامه محیط‌زیستی دنیا در رامسر (شهری در شمال کشور) به امضا رسید که به کنوانسیون رامسر معروف است و اکنون بیش از ۱۷۰ کشور عضو آن هستند. بر این اساس، این روز به عنوان روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده و هر سال هم یک شعار برای این روز تعیین می شود که امسال حیات تالاب ها و زندگی انسان در هم آمیخته است با موضوع تالاب‌ها و رفاه انسان در نظر گرفته شده است.

ایرنا