دادستان اردبیل در دومین همایش رسانه، چالش ها و فرصت ها بار دیگر بر موضع قبلی خود تاکید جدی داشت، وی با قوت بیشتری بیان می کند که "امنیت روانی مردم و جامعه خط قرمز دادستانی" است و در این مسیر تعارفی وجود ندارد.

تایماز نیوز/ این همان موضوع مهمی است که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با مسئولان قضایی به آن اشاره داشته و حفاظت از امنیت روانی جامعه را یکی از موارد احیای حقوق عامه مطرح نمودند.

معظم له بیان فرمودند:”اینکه یک عده با استفاده از فضای مجازی یا غیرمجازی روی اعصاب مردم راه بروند و امنیت ذهنی مردم را به‌هم بزنند و مردم را بترسانند، این خلاف مقتضی احیای حقوق عامه است. قوه قضائیه باید با برنامه‌ریزی، انضباط و با قاعده وارد بشود.”

واقعیت این است در جامعه ای که به شدت تحت تاثیر منفی و شدید جریانات معاند از طریق فضای مجازی قرار دارد، ایجاد بدبینی، نارضایتی، حیا زدایی و غیرت زدایی، سیاه نمایی و بازی با آبروی افراد می تواند دامنه قضاوت های عمومی و تصورات ذهنی را گسترش داده و در کنار مباحث اقتصادی و معیشتی، امنیت روانی را دچار آسیب های جدی نماید.

یکی از مهمترین مطالبات مردم از دستگاه قضایی، برخورد جدی با نشردهندگان اخبار کذب، ترویج‌کنندگان بی بند و باری و خشونت و مسببان هتک حرمت است که باعث تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار اخبار غیرواقعی در بستر فضای مجازی می‌شوند، گویی عده ای خود را از همین طریق فعال رسانه ای قلمداد کرده و تراوشات ذهنی آمیخته به حسادت، کینه، کدورت و انتقام را به عنوان رژیم مصرفی رسانه ای در سفره مخاطبان می گذارند.

به یقین فضای مجازی از محاسن بیشماری برخوردار است چراکه افراد با سلایق مختلف از آن بهره می‌برند از جمله اینکه، شاهد گسترش کسب و کارهای اینترنتی هستیم که می تواند در رفع مشکلات اقتصادی شهروندان موثر بوده و تامین معاش را آسان نماید، رصد اخبار و اطلاعات نیز در این بستر لحظه‌ای و به سهولت انجام می شود و رخدادها با سرعت در اختیار کاربران قرار می گیرد اما آنچه این فضا را نا امن می سازد فعالیت افرادی است که از روی تعمد، مبادرت به تولید اخبار غیرواقعی کرده و عده‌ای هم بدون توجه به صحت و سقم آن، نسبت به بازنشر اقدام می کنند که همین موضوع امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند.

موقعیت سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ما در وضعیتی است که دشمنان خود را فاقد توانایی لازم در عرصه میدان می بینند، لذا تمرکز بیشتر را در حوزه فضای مجازی و رسانه گذاشته است تا از این بستر بتواند ضربات و حملات بی امانی وارد کند.

دشمنان ملت ایران بدون توجه به جایگاه افراد، از ظرفیت فضای مجازی به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان هستند و در این راستا با تشکیل جوخه های سایبری، اخبار کذب در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی، مذهبی، اقتصادی و ورزشی را در بستر فضای مجازی منتشر می‌کنند تا آرامش روانی مردم را بهم ریخته، آن ها را به دین، مملکت و نظام خود بدبین کرده و یاس و ناامیدی را عمومی سازند.

از این رو، رصد مستمر و برخورد جدی با کسانی که اخبار دروغین را آگاهانه منتشر و از این طریق بر آتش افروخته دشمن دمیده و آبروی شهروندان را مصادره کرده و بهم بدبین می کنند و اعتماد به مسئولان را از بین می برند، حائز اهمیت و ضروری است و دادستانی اردبیل نشان داده که در این مسیر با کسی مماشات نخواهد داشت.

هشدار دادستان اردبیل مبنی بر رصد و شناسایی مخلان امنیت روانی جامعه بارقه های امید را زنده کرده است تا جامعه و شهروندان آن از حاشیه امنیت روانی مناسبی برخوردار باشند، ضمن آنکه فرق بین مطالبه گری، انتقاد، تخریب و ترور شخصیت را هم بدرستی درک می کند.

گویی هرکس از مسئولی قهر می کند، به پست و مقامی نمی رسد، امتیازی را از دست رفته می بیند، اطرافیان خود را نمی تواند استخدام کند، از قراردادهای میلیونی بی نصیب می ماند، با کسی خرده حساب دارد و یل حسود و هتاک است دست به کار شده و با راه اندازی صفحات جعلی، سواستفاده از اطلاعات شخصی افراد، انتشار اطلاعات ساختگی و کذب، تحریر اخبار و تحلیل های غیرمنصفانه هم با آبروی شهروندان بازی می کند و هم امنیت روانی و اجتماعی را برهم می زند! باید کرکره این اقدامات نابخردانه را پایین کشد.

در کنار خط قرمزهایی که دادستان اردبیل مطرح نموده است، فعالان واقعی و شناخته شده رسانه و فضای مجازی هم باید مرز خود را با اینگونه افراد مشخص نمایند و اجازه ندهند با گسترش فیک نیوزها، مرجعیت خبری از رسانه ها و خبرنگاران دلسوز و شناسنامه دار به دست عاملان هتک حرمت، دروغ و زردنویس بیافتد.

اینک که دادستانی اردبیل، امنبت روانی جامعه را خط قرمز خود می داند، مردم قدرشناس هم اعتماد بیشتری به سیستم قضایی و امنیتی جامعه خواهند داشت و حمایت کاملی از این مجموعه به عمل خواهند آورد.