تشریح مصوبات سفر وزیر بهداشت به اردبیل توسط سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر علی محمدیان سرپرست دانشگاه در گفتگوی زنده رادیویی و تلویزیونی روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در برنامه رادیوساعتی شبکه سبلان با اشاره به سیر نزولی بیماری کرونا در استان اظهارداشت: سرعت در تزریق […]

تشریح مصوبات سفر وزیر بهداشت به اردبیل توسط سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دکتر علی محمدیان سرپرست دانشگاه در گفتگوی زنده رادیویی و تلویزیونی روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در برنامه رادیوساعتی شبکه سبلان با اشاره به سیر نزولی بیماری کرونا در استان اظهارداشت: سرعت در تزریق واکسن که از شهریور سال گذشته آغاز شد نقش بسیار مهمی در کاهش این آمار داشته بطوریکه با وجود کاهش رعایت دستورالعملهای بهداشتی، همچنان شاهد کاهش در بستری و ابتلا و فوتی هستیم و در بسیاری از روزها این آمار، صفر گزارش می شود و جزو کم سابقه ترین آمار در طول ۲ سال گدشته است.

وی تاکید کرد: با وجود کاهش این آمار، همچنان توصیه می کنیم که مردم عزیز استان، تکمیل واکسیناسیون را جدی بگیرند و بدین منظور، مراکز بهداشتی در سطح استان، آماده تزریق واکسن برای هم استانی های عزیز می باشند.

دکتر محمدیان با اشاره به سفر وزیر بهداشت به استان افزود: وزیر بهداشت بعنوان نماینده دولت برای شرکت در جلسه تنظیم بازار در اردبیل حضور داشتند و در کنار این موضوع، فرصتی فراهم شد تا گفتگوهایی در خصوص مسائل مختلف حوزه سلامت استان داشته باشیم و از حضور وزیر بهداشت و معاونین و مدیران وزارت جهت بیان مسائل و مشکلات موجود استفاده کردیم و طی بازدیدها و جلساتی که تشکیل شد دغدغه‌های حوزه سلامت استان، مطرح و مصوباتی نیز در حوزه های مختلف داشتیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، کمبود در شاخصهای فیزیکی و تخت‌های بیمارستانی و امکانات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی را از جمله مشکلات موجود حوزه سلامت استان عنوان و تصریح کرد: با توجه به کمبود فضای آموزشی دانشگاه و در جهت توسعه آن، مصوب شد با کمک وزارت بهداشت، استانداری و خیرین سلامت، خرید ساختمان های آماده آموزشی، توسعه فضای آموزشی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، تسریع در راه اندازی کتابخانه مرکزی، افزایش ظرفیت سلف دانشجویی و ساماندهی پاویون و محل اسکان رزیدنت ها و انترن ها در دستور کار قرار گیرد.

دکتر محمدیان بیان داشت: تسریع در احداث بیمارستان خیریه نجف زاده، تکمیل و آماده سازی سریع بخش خون کودکان و داروخانه در بیمارستان بوعلی با کمک خیرین، اضافه کردن ۲۰ دستگاه دیالیز در استان و تکمیل مسکن متخصصین در شهرستانها از جمله مصوباتی بود که در این سفر انجام‌شد.

وی با اشاره به تهیه دو دستگاه MRI برای شهرستان های پارس آباد و مشگین شهر از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی اظهارداشت: در اولین فرصت بعد از ترخیص از گمرک، شاهد نصب و راه اندازی این دو دستگاه خواهیم بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: تامین تجهیزات مورد نیاز در حوزه قلب و ماموگرافی برای مشگین‌شهر، دستگاه رادیولوژی برای شهرستانهای سرعین و اصلاندوز و ایجاد بخش جدید EPS و جذب دوره تخصصی قلب در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل از دیگر مصوبات جلسه مشترک با وزیر و معاونین وزارت بهداشت بود.

دکتر محمدیان عنوان کرد: بازسازی و تجهیز آمبولانس ها، آزمایشگاه مواد غذایی، مراکز ناباروری، تکمیل انبار دارویی، خرید ۱۰ دستگاه امحاء زباله، دستگاه طب هسته ای، دستگاه رادیوتراپی دوم، تجهیز و آماده سازی ۲۰ خانه و پایگاه و مرکز بهداشت در سطح استان، از دیگر مصوبات سفر وزیر بهداشت به اردبیل بود.

وی با اشاره به عدم حذف ارز ترجیحی دارو گفت: افزایش قیمت دارو قابل قبول نیست و در خصوص کمبود کشوری دارو، تمهیداتی انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، علت عمده مرگ و میر در استان را بیماریهای قلبی و عروقی دانست و تصریح کرد: ۳۹ درصد علت مرگ و میر در استان مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی است.

وی توجه به بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، چاقی و اضافه وزن را بسیار بااهمیت دانست و بر رعایت اصلاح سبک زندگی جهت پیشگیری از بیماریهای زمینه ای تاکید کرد.