زمان نهایی برداشت مرحله دوم یارانه نقدی خرداد ۱۴۰۱ | بالاخره دولت اعلام کرد مخبر در مورد آخرین وضعیت پرداخت یارانه‌ها و اینکه یارانه خردادماه چه زمانی قابل برداشت است، گفت: یارانه ماه اول ریخته شد و مردم هم برداشت کردند در مورد یارانه ماه دوم هم به موقع اجازه برداشت داده خواهد شد. بالاخره جبرانی که دارد انجام می‌گیرد […]

 

زمان نهایی برداشت مرحله دوم یارانه نقدی خرداد ۱۴۰۱ | بالاخره دولت اعلام کرد

مخبر در مورد آخرین وضعیت پرداخت یارانه‌ها و اینکه یارانه خردادماه چه زمانی قابل برداشت است، گفت: یارانه ماه اول ریخته شد و مردم هم برداشت کردند در مورد یارانه ماه دوم هم به موقع اجازه برداشت داده خواهد شد. بالاخره جبرانی که دارد انجام می‌گیرد برای اضافه هزینه‌ای است که برای اینکه اصلاح صورت گرفته است.مخبر یادآور شد: البته به برخی دهک‌ها هزینه‌های تحمیل می‌شود یکی از اهداف اصلی این کار این بود که یارانه‌ها هدفمند شود یعنی یک عده از این هدفمندی حداکثر استفاده را می‌کردند در ماه چند بار مرغ و گوشت و تخم مرغ استفاده می‌کردند و برخی خانواده‌ها در ماه یک شانه تخم مرغ هم نمی‌توانستند استفاده کنند باید عدالتی برقرار می‌شد این کار انجام شد و الزامات قانونی هم داشت این طور نبود که بگوییم الزاماتی ندارد آثاری هم روی همه کالاها دارد که داریم روی آن کار می‌کنیم.یارانه‌ای که بر اساس آن قرار بود خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۹۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۷ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه دریافت کنند.

اما پرونده یارانه بنزین بالاخره این ماه بسته شد. چراکه این یارانه با کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادغام شد و مبلغ آن اواخر این ماه یکجا به حساب خانوارها واریز می‌شود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نشان می‌دهد که واریز یارانه معیشتی متوقف شده و این یارانه در قالب یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای مردم واریز می‌شود.بر این اساس باید گفت امشب سرپرستان خانوار نباید منتظر واریز یارانه بنزین باشند. آخرین یارانه معیشتی ماه گذشته واریز شد.میرکاظمی گفت: میزان یارانه‌ای که اکنون باز توزیع می‌شود، بسیار بیشتری از چیزی است که باید به ارز ترجیحی داده می‌شد؛ یعنی اگر میزان کل یارانه‌ها از نظر ریالی، به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و ما به التفاوت نرخ ارز را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، میزان کل یارانه‌ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار می‌شود که قبلاً این میزان هزینه نمی‌کردیم.
او گفت: مطلب اصلی که بحث اصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها، تامین کسری بودجه نیست؛ بلکه این است که دولت از کف بازار بیرون می‌رود و دیگر واردکننده و توزیع کننده نخواهد بود که باید این اقدامات به بخش خصوصی سپرده شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه قبلا در ابتدای زنجیره توزیع پرداخت می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی به جایی خارج از مرز‌ها و شبکه توزیع می‌رفت، ولی اکنون به خود مردم می‌رسد و هدر نمی‌رود.

پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است.
پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است.یارانه ۴۵هزار تومانی چه شد؟ همزمان با واریز یارانه جدید، دولت روند پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را هم متوقف کرد. از ماه گذشته (اردیبهشت ماه) این یارانه دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز نشده است.