پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ در استان اردبیل به مناسبت فرارسیدن ۱۱ شهریور روز ملی صنعت، در دهمین جشنواره مربوطه با حضور مسئولان تجلیل شدند و از کتاب «صحاف خانه سرای حاج احمد» رونمایی شد.

تایماز نیوز به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل عصر شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ در عمارت شهرداری اردبیل اظهار کرد: اردبیل بعد از صفویه به عنوان مرکزیت چاپ، صحافی و مجلد سازی مطرح شده و در دوره مشروطه نیز چاپخانه‌های متعددی در این شهر دایر بوده است.

امیر رجبی افزود: تمدن بشر را در برخی منابع به قبل و بعد از صنعت چاپ تقسیم می‌کنند و تدوین تاریخ کتابخانه‌های اردبیل نیز موید پیشینه صنعت چاپ در این استان است و موانع و مشکلاتی که در افق پیش روی این صنعت در استان مشهود است، باید با همفکری فعالان این عرصه برچیده شود.

وی از خانواده فعال صنعت چاپ استان اردبیل خواست اگر طرح و ایده ای برای توسعه و رونق هر چه بیشتر این صنعت و حرفه دارند، ارائه کنند تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روز به روز شاهد بالندگی بیشتر در این حوزه باشیم.

هاشم اروج زاده مدیر چاپخانه شیران نگار و از پیشکسوتان صنعت چاپ این استان نیز در این آئین گفت: دنیا بسیاری از تحولات خود را مدیون این صنعت است و چاپ در هنر، فرهنگ و صنعت تاثیرگذار است و متاسفانه نامحرم‌هایی وارد این عرصه شده و این صنعت را تضعیف می‌کنند.

وی ادامه داد: باید با آن نامحرم‌ها عادلانه و آگاهانه مقابله کنیم و تشکیل یک تعاونی چاپخانه داران اردبیل برای هم افزایی هر چه بیشتر و رونق مضاعف این صنعت در استان، ضروری به نظر می‌رسد.

حیدر محمدیان اردی نویسنده و پژوهشگر برگزیده این جشنواره نیز در این برنامه راجع به تالیف خودش تصریح کرد: کتاب “صحاف خانه سرای حاج احمد” را درباره احوالات و فعالیت‌های سه نسل صحاف اردبیلی تدوین کرده ام و چنین خانواده‌ای که سه نسل در یک رشته هنری یا فرهنگی خدمات ارایه کرده باشند، نظیر ندارد.

او با اشاره به اینکه در این کتاب به تاریخ صحافی و مجلدسازی در اردبیل پرداخته ام، از شهروندان فرهنگ دوست که اشیا و اقلام تاریخی و ارزنده خود را به موزه عمارت شهرداری سپرده و باعث غنای این گنجینه ارزشمند می‌شوند، قدردانی کرد.

صحبت‌های حاج عوض قاسمی درباره تاریخ اردبیل و عشق صحافان و چاپخانه داران به امام حسین (ع)، گرامیداشت زنده یاد عزیز صابر از پیشکسوتان صنعت چاپ در استان و تجلیل از هنرمندان، فعالان و زحمتکشان این صنعت از دیگر بخش‌های روز ملی صنعت چاپ و دهمین جشنواره این صنعت در استان اردبیل بود.

استان اردبیل با پیشینه تاریخی و فرهنگی قابل تامل در شمال ایران واقع شده است.