گفتگو در باب بررسی چالش های منجر به ضعف تحصیلی دانشجویان (مطالعه موردی رشته حسابداری) با دکتر حمیدرضا خدادادی

تایماز نیوز/ به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،  سید محمدرضا حسینی علی آباد (سردبیر پایگاه خبری)، با  دکتر حمیدرضا خدادادی (دکتری تخصصی حسابداری و استاد دانشگاه)، مصاحبه‌ای دوستانه نموده‌اند که با قلم جناب آقای حسینی با ما همراه باشید.

حسینی: چرا دانشجویان بر اساس عدم علاقه رشته حسابداری را انتخاب می نمایند؟

خدادادی: دانشجویان بدون هیچ علاقه و پیش زمینه ای و به صرف پیشنهاد پدر و مادر یا یکی از دوستان و بستگان این رشته را انتخاب می کنند نه تنها در بین دانشجویان ، اگر بخواهیم کنکاش ریشه ای عمیق تری داشته باشیم همین موضوع عدم علاقه در مقطع پایین تر یعنی هنرجویان هنرستان حسابداری با تجربه من مشاهده شده است.

حسینی: چرا اطلاعات پایه کسب شده در دانشجویانی که دیپلم هنرستان دارند، ضعیف است؟

خدادادی: چون دانش آموزان هنرستانی سطح دانش ریاضی پایین تری دارند، لذا در محاسبات حسابداری ضعیف تر و کندتر عمل می کنند.چون قبولی دانشگاه ها در مقطع کاردانی بچه های هنرستانی بسیار آسان و سهل الوصول شده است لذا دانش آموزان با همان سطح سواد پایین وارد دانشکده های فنی و حرفه ای می شوند.

حسینی: چرا دوره های کارآموزی در زمان دانشجویی کاربرد ندارند؟

خدادادی: چون دانشجویان، شناخت مناسبی از وضعیت بازار کار را ندارند، انتخاب های نامناسبی برای دوره های کارآموزی می کنند. بعضا این دوره بدون ماحصل تجربه خاصی در امور حسابداری سنتی و نرم افزارهای حسابداری ندارند.

حسینی: چشم انداز شما برای آینده کاری این رشته چیست؟

خدادادی: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و غیر فعال بودن شرکتهای تجاری و تولیدی کوچک، تعداد گزینه ها برای جذب فارغ التحصیلان حسابداری کم شده است. بنابراین فارغ التحصیلان مجبورند بدنبال جذب در ادارات دولتی باشند و با توجه به محدویت جذب دولتی، وترافیک بسیار زیاد فارغ التحصیلان امید چندانی به استخدام شدن را ندارند.

حسینی: آیا مرسوم است نرم افزارهای تخصصی حسابداری توسط اساتید غیر مرتبط تدریس شوند؟

خدادادی: تدریس نرم افزارهای تخصصی حسابداری ، که امروزه بسیار کاربردی و یک نیاز اساسی شده اند. لذا این نرم افزارها باید توسط افراد متخصصین رشته حسابداری تدریس و مطابق دانش فنی حسابداری به آنها آموزش داده شود نه اینکه توسط اساتید کامپیوتر و it که هیچ سر رشته ای از رشته حسابداری ندارند.

و آخرین کلام دکتر خدادادی، آموزش فضای مجازی که متاسفانه کووید ۱۹ را در پیش داشتیم: ضمن اینکه بستر آماده نبوده ، هم اساتید و هم دانشجویان نسبت به استفاده درست به فضای مجازی ناآگاه بودند که این منجر به عدم انتقال درست دانش اساتید به دانشجویان شد.

در نهایت از عنایت و حسن ویژه حضرتعالی در انجام این مصاحبه نهایت تقدیر و تشکر را دارم. قطعا قلب مهربان و بینش عمیق و جهانی جنابعالی مایه رشد و توسعه زوایای مختلف جامعه به واسطه تبیین این راهبردها خواهد بود.

  • نویسنده : سید محمدرضا حسینی علی آباد