پروژه احداث خط لوله انتقال گاز چلوند- اردبیل یکی از پروژه های مهم برای شبکه گاز کشور است؛ چراکه هم قدرت مانور و هم قدرت انعطاف پذیری ما را جهت توسعه زیرساخت‌ها با هدف پایداری شبکه گازرسانی و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم استان اردبیل و نیز اشتغال‌زایی جوانان افزایش می‌دهد.

تایماز نیوز / به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال گاز چلوند – اردبیل که با حضور استاندار اردبیل، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، نمایندگان مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر و جمعی از مسئولین استانی برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق، اظهار کرد: قطعاً کاری که امروز صورت خواهد پذیرفت، به برکت خون شهدا بوده و استان اردبیل با تقدیم بیش از ۳۴۰۰ شهید نشان داده که مردمان این دیار تا آخرین نفس پای انقلاب و این نظام ایستاده‌اند و این خدمت هدیه‌ای ناچیز از سوی خادمان آن‌ها در صنعت گاز به مردم استان است.

وی با بیان این‌که پروژه‌های گازرسانی در استان اردبیل به صورت زنجیروار در حال انجام است، افزود: این پروژه کمک خواهد کرد برنامه‌های توسعه‌ای استان سرعت بیشتری بگیرد.

چگنی در ادامه، با بیان این‌که پروژه‌های بسیار زیادی داریم که با قوت هرچه تمام‌تر در حال انجام است، گفت: طرح مذکور نیز با صحبت‌هایی که با همکارانم در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران داشتم، ان‌شاءالله ظرف یک سال آینده به پایان خواهد رسید.

به گفته چگنی، مهمترین موضوع انجام پروژه‌ها، تأمین کالا بوده که خوشبختانه این مهم برای پروژه خط لوله انتقال گاز چلوند – اردبیل به طور کامل انجام شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که طی دوسال دولت سیزدهم به میزان چندین سال، با توسعه گازرسانی در راستای محرومیت زدایی کار انجام شده، تصریح کرد: در حال حاضر، پروژه‌های گازرسانی متعددی در سطح کشور داریم که بیشتر این طرح‌ها در راستای تأمین پایدار انرژی و محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه سخنان خود، به ابلاغ  دو کار مهم و اساسی که به صورت شیوه‌نامه از سوی وزیر نفت ابلاغ شده، اشاره کرد و گفت: طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی مانند SNG، Mini LNG و CNG یکی از این شیوه‌نامه‌های ابلاغی است که نیازمند سرمایه‌گذاری بوده؛ از این رو کسانی که می‌توانند در این زمینه اقداماتی را انجام دهند، این فرصت را مغتنم بشمارند، ما نیز تسهیلات خوبی به آن‌ها ارایه خواهیم کرد.

چگنی ادامه داد: موضوع دیگر، تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های با راندمان بالا است که تکیلف ما در سال جاری، تعویض ۴ میلیون و ۱۰۰ عدد بخاری بوده؛ فراخوان اول و دوم آن جهت سرمایه‌گذاری انجام شده و به ازای هر جایگزینی؛ ما حواله گاز می‌دهیم که سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را به قیمت گاز صادراتی بفروشند؛ ضمن این که استان اردبیل در این زمینه با توجه سردسیر بودن آن، دارای ظرفیت بالایی برای انجام این کار است.

وی در پایان، بار دیگر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی دست‌اندرکاران به ویژه کارکنان صنعت گاز در این خطه از کشور عزیزمان، تشکر و قدردانی کرد.