معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: شمارگان نشریات این استان پایین آمده و نشریات با بحران مخاطب مواجه هستند و این مشکل، ریشه در ۲ عامل رونق فضای مجازی و کمبود تولید محتوا دارد.

تایماز نیوز/ توحید بلورساز روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید محتوا در نشریات این استان کم است، اغلب یا مطالب را کپی می‌کنند یا با ایفای نقش روابط عمومی ادارات، عملکرد آنها را منعکس می‌کنند.

وی تعداد خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر را ۱۲۵ نفر ذکر کرد و افزود: در حوزه نشریات، روزمرگی به چشم می‌خورد و نیروی حرفه‌ای که صاحب تحلیل باشد، در استان انگشت‌شمار است در حالی که باید برای تقویت تولید محتوا و تربیت نیروی حرفه‌ای برای نسل آینده سیاست‌گذاری و استعدادیابی شود.

بلوساز تصریح کرد: صاحبان نشریات متحمل هزینه اجاره دفتر، گرانی کاغذ و مشکلات دیگر هستند اما اینها توجیه مناسبی برای نبود تولید محتوا نیست و باید بین جوانان استعدادیابی شده و کارگاه‌های آموزشی برگزار و آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: نشریات برای جلب مخاطب باید به درج جدول، یادداشت، محتواهای مخاطب پسند و تنوع خبری بپردازند وگرنه اگر تولید محتوا فراموش و فقط به کپی‌کاری و گزارش عملکرد دستگاه‌های اداری بسنده شود، تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

وی به آزادی نشریات برای انتشار مطالب مخاطب پذیر اشاره و تصریح کرد: نشریات به شرط رعایت حدود ۱۱ بند قانون مطبوعات از جمله ممنوعیت توهین، قوم‌گرایی و اختلاف‌افکنی و نظایر آن برای بیان مطالب جهت مخاطب پذبودن آزاد هستند.

وی به فعالیت ۱۰۶ نشریه چاپی (هفته‌نامه تا فصل‌نامه)، ۶۶ نشریه الکترونیکی یا پایگاه خبری برخط ، ۴۴ نشریه الکترونیکی غیر برخط (در فضای مجازی)، هشت خبرگزاری، ۱۰۰ نمایندگی روزنامه‌های سراسری و ۶۹ دکه مطبوعاتی در استان اشاره و شمار اعضای خانه مطبوعات را ۱۹۵ عضو شامل ۱۷۳ عضو اصلی و ۲۲ عضو افتخاری اعلام کرد.

یارانه به تولید محتوا داده می‌شود

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل مولفه‌های واریز یارانه به نشریات را نظم در انتشار، ضریب کیفی، قطع و اندازه، تعداد صفحه، نوع کاغذ و از همه مهم‌تر تولید محتوا دانست و گفت: بیشترین یارانه را پایگاه‌های خبری دریافت می‌کنند.

بلورساز یکی از راهکارهای تولید محتوا را مطالبه‌گری دانست و تاکید کرد: نشریات باید مطالبه‌گر باشند و موضوعاتی از جمله سرنوشت راه‌آهن، پتروشیمی، منطقه آزاد استان و نظایر آنها را به‌صورت مستمر از مسئولان مطالبه کنند تا مسئولان نیز وادار به پیگیری و چانه زنی با بلادستی‌ها باشند.

او افزود: باید به مدیران مسئول، دبیران و خبرنگاران آموزش‌های لازم ارائه شود تا بیشتر به سمت تولید محتوا حرکت کنند ، زیرا فضای مجازی هرگز جای نشریات را نمی‌گیرد و مردم، حوصله همه مطالب مجازی را ندارند و آن فضا جای خوبی برای تحلیل نیست در حالی که نشریات، مخاطبان سنتی دارند و آنها دنبال مطالب خواندنی هستند.

وی تصریح کرد: البته در میان مسئولان هم، سواد رسانه‌ای کم است و از دستگاه‌های اداری انتظار داریم نشریات را با خرید یا آبونمان کردن حمایت کنند.

شروط مجوز نشریه ناکافی است

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل شرط لازم برای دریافت مجوز نشریه را داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و سن بالای ۲۵ سال اعلام کرد و گفت: متاسفانه این شروط کافی نیست و در واقع در این خصوص، ضعف قانون به چشم می‌خورد.

به گفته بلوساز، اگر شروط دیگری از جمله تجربه و تخصص کار به شرایط موجود افزوده شود، افراد علاقه‌مندتر و مجرب‌تر وارد عرصه خواهند شد و نسبت به تولید محتوا و جلب مخاطب، با تعهد بیشتری فعالیت خواهند کرد.

او درباره وقفه‌هایی که در انتشار برخی نشریات دیده می‌شود، اظهار کرد: طبق ماده ۱۶ قانون مطبوعات، اگر نشریه‌ای ۶ ماه چاپ نشود، تذکر کتبی می‌گیرد و به صاحب امتیاز آن ۱۵ روز فرصت داده می‌شود تا به انتشار نشریه اقدام کند و اگر باز هم نشریه چاپ نشود، امکان لغو امتیاز آن وجود دارد.

شکایتی به هیات منصفه مطبوعات ارجاع نشده است

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در خصوص سابقه شکایت برخی دستگاه‌های اداری از نشریات گفت: این قبیل موارد ابتدا در شورای حل اختلاف و سپس در محاکم قضایی رسیدگی و در مرحله آخر به هیات منصفه ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون هر شکایتی هم که علیه نشریات صورت گرفته باشد، به‌طور معمول در مسیر شورای حل اختلاف یا محاکم قضایی به مصالحه ختم شده است و شکایتی نبوده که در این مراحل حل نشده و به هیات منصفه ارجاع شده باشد.

او در خصوص توزیع و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی نیز تاکید کرد که باید مطابق دستورالعمل از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد تا عدالت در توزیع رعایت شود.

بلورساز به وجود برخی تحرکات انتخاباتی از ناحیه نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها در استان اشاره کرد و گفت: تبلیغات مستقیم زودهنگام در نشریات، غیرقانونی است اما در ایام قانونی تبلیغات انتخابات نامزدها، نشریات نیز می‌توانند مطالب مرتبط را منتشر کنند.

استان اردبیل در تعداد نشریات رتبه پنجم را دارد

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: این استان در قیاس با استان‌های دیگر از حیث شمار نشریات، رتبه پنجم را دارد.

او از انتشار حدود ۱۵ نشریه تخصصی از سوی برخی دستگاه‌های اداری و مراکز علمی استان خبر داد و افزود: این قبیل نشریات اغلب فصل نامه غیربرخط و در چندزبانه هستند و همچنان در حوزه‌های تخصصی نظیر پزشکی، روانشناسی، علوم تربیتی و نظایر آنها در استان کمبود نشریه داریم.

وی نگاه تخصصی به مطالب را در افزایش مخاطب موثر دانست و ادامه داد: اغلب نشریات تخصصی در دانشگاه‌ها و به‌طور کلی به شکل فصل‌نامه غیربرخط منتشر می‌شوند و مجوز آنها از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و صاحب امتیاز نشریه تخصصی باید مدرک تحصیلی دکتری داشته باشد.

او از انتشار حدود ۱۵ نشریه تخصصی از سوی برخی دستگاه‌های اداری و مراکز علمی استان خبر داد و افزود: این قبیل نشریات اغلب فصل نامه غیربرخط و در چندزبانه هستند و همچنان در حوزه‌های تخصصی نظیر پزشکی، روانشناسی، علوم تربیتی و نظایر آنها در استان کمبود نشریه داریم.وی به فعالیت ۱۰۶ نشریه چاپی (هفته‌نامه تا فصل‌نامه)، ۶۶ نشریه الکترونیکی یا پایگاه خبری برخط ، ۴۴ نشریه الکترونیکی غیر برخط (در فضای مجازی)، هشت خبرگزاری، ۱۰۰ نمایندگی روزنامه‌های سراسری و ۶۹ دکه مطبوعاتی در استان اشاره و شمار اعضای خانه مطبوعات را ۱۹۵ عضو شامل ۱۷۳ عضو اصلی و ۲۲ عضو افتخاری اعلام کرد.

وی تعداد خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر را ۱۲۵ نفر ذکر کرد و افزود: در حوزه نشریات، روزمرگی به چشم می‌خورد و نیروی حرفه‌ای که صاحب تحلیل باشد، در استان انگشت‌شمار است در حالی که باید برای تقویت تولید محتوا و تربیت نیروی حرفه‌ای برای نسل آینده سیاست‌گذاری و استعدادیابی شود.

امیدآفرینی در نشریات اردبیل کم است

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: متاسفانه امیدآفرینی در نشریات ما کم است و وقتی نشریات را تورق و مطالعه می‌کنیم، مطلبی که امید را تقویت و یاس را رفع کند ، اندک است.

بلورساز افزود: نقد و نقادی لازمه نشریات است و خبرنگاران نشریات باید به موضوعات و معضل‌های شهری همچون سدمعبر، پروژه‌های نیمه‌کاره و وانت‌چی‌های میوه‌فروش که زمینه‌ساز سد معبر و تصادفات رانندگی هستند، نگاه نقادانه داشته باشند.

او اقتصاد رسانه را با اهمیت خواند و گفت: بسیاری از صاحبان و فعالان نشریات استان اردبیل، شغل و درآمد پایدار ندارند و برای تامین مخارج نشریات خود به دریافت و انتشار آگهی اقدام می‌کنند و در این صورت نمی‌توانند از دستگاهی که آگهی دریافت می‌کنند، به‌راحتی انتقاد کنند و این نیز سبب کمبود محتوا می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان باید نقدپذیر باشند و آستانه تحمل و نقدپذیری خود را بالا ببرند و اگر مطالبی را در نشریه‌ای مخالف موضع خود دیدند، ابتدا باید با انتشار جوابیه، روشنگری و در مرحله نهایی به شکایت اقدام کنند.

چهارمین جشنواره استانی مطبوعات در مرحله دریافت آثار است

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اعلام اینکه تاکنون ۶ جشنواره مطبوعات و پایگاه‌های خبری در این استان و مناطق شمالغرب برگزار شده است، گفت: چهارمین جشنواره استانی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تا ۱۵ مردادماه در مرحله دریافت آثار است.

بلورساز تصریح کرد: این جشنواره در بخش اصلی در هشت محور و در بخش ویژه در هفت محور اثر می‌پذیرد.

وی تاکید کرد که آثار ارائه شده به این جشنواره باید در بازه زمانی اول فروردین سال قبل تا ۱۵ مرداد سال جاری منتشر شده باشد ، نیمه نخست شهریورماه سال جاری زمان داوری و نیمه دوم این ماه هم زمان اختتامیه جشنواره منظور شده است.

 

ارشاد اردبیل

  • منبع خبر : ایرنا