کارشناس ترافیک گفت:ترافیک شهر اردبیل ناشی از مهندسی و سازه‌های معابر شهری نیست و تقاطع غیر همسطح بسیج باعث تسهیل در تردد شده و گره‌های ترافیکی غرب و جنوب غربی شهر اردبیل را خواهد گشود.

تایماز نیوز/ وحید میرمحمدی افزود: تقاطع غیرهمسطح بسیج به عنوان بزرگترین پروژه مدیریت شهری استان اردبیل در مجموع به طول هشت کیلومتر (شامل پل، رمپ و لوپ) در راستای تکمیل رینگ کمربندی دوم شهر اردبیل توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجرا است.

وی بیان کرد: این پل در واقع طرح تبادل شاهراه‌های جنوب غربی اردبیل محسوب می‌شود که در راستای تکمیل رینگ کمربندی دوم شهر اردبیل، با هدف کاهش ترافیک معابر غرب و جنوب غربی کلان‌شهر اردبیل، دسترسی آسان ورودی غربی و جنوبی شهر و دسترسی آسان به دریاچه شورابیل در جهت توسعه گردشگری در دست اجراست.

طراح ترافیکی تقاطع غیر همسطح بسیج با بیان اینکه این پروژه یک زیرگذر، ۲ روگذر و سه تقاطع غیر همسطح دارد، اضافه کرد: تقاطع غیرهمسطح بسیج شبدری کامل بوده و طوری طراحی شده که حرکت در تمامی ۱۲ جهت در این تقاطع ممکن خواهد بود.

میرمحمدی پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر همسطح بسیج را خوب ارزیابی کرد و گفت: بنابه گفته مسئولان عرشه اصلی تقاطع غیرهمسطح بسیج تا پایان امسال تکمیل و به روی خودروها گشوده خواهد شد.

این کارشناس ترافیک افزود: با افتتاح و بهره‌برداری از تقاطع غیر همسطح بسیج مشکل ترافیک ورودی و خروجی شهر اردبیل از سمت سرعین، از سمت کمربندی دوم، ترافیک ورودی و خروجی شهر اردبیل در میدان بسیج، ترافیک خیابان عطایی و خیابان‌ها و مناطق پیراموانی حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تقاطع غیر همسطح بسیج یکی از طرح‌های مدرن و به روز شهری است که تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه بر زیباسازی مناظر شهری، باعث کاهش ترافیک، کاهش وقوع تصادفات، کاهش مصرف سوخت، تسهیل در رفت و آمد رانندگان و افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد.

تقاطع غیر هم‌سطح بسیج گره‌های ترافیکی غرب و جنوب غربی اردبیل را خواهد گشود

اجرای فاز دوم پل نیاش ضروری است

طراح ترافیکی پل نیایش با بیان اینکه پل و زیر گذر نیایش در روان‌سازی ترافیک در ورودی شهر اردبیل از سمت تبریز، نقش‌آفرینی می‌کند، افزود: امسال فاز اول این پروژه که احداث زیرگذر بود به بهره‌برداری رسید اما باید فاز دوم این طرح اجرا شود چرا که در غیر این صورت پروژه ابتر خواهد ماند.

این کارشناس ترافیک اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف احداث پل نیایش، متصل کردن شهرک کارشناسان، شهرک آتاماشین و شهرک ساحلی به شهرک نیایش و دیگر شهرک‌های همجوار بود که امیدواریم با اجرای فاز دوم این طرح اهداف فوق محقق شود.

وی بیان کرد: با اجرای فاز دوم پل نیایش، علاوه بر حل بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر اردبیل در این منطقه، فشار بار ترافیکی بر داخل شهر از جمله پل کارشناسان، میدان بسیج، خیابان عطایی، میدان جانبازان، خیابان دانشگاه و خیابان دور میدان شورابیل از طرف موزه فرهنگی هنری دفاع مقدس کاسته خواهد شد.

اردبیل مشکل هندسی در معابر ندارد

این کارشناس ترافیک همچنین گفت: ترافیک شهر اردبیل ناشی از مسائل سازه‌ای و هندسی معابر نیست بلکه مشکل اساسی رفتارهای ترافیکی مردم است.

میرمحمدی با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار وانت‌بار میوه‌فروش در معابر شهری استان اردبیل اظهار کرد: وانت‌بارها بخش زیادی از فضای پارک و رفت و آمد سایر خودروها را اشغال می‌کنند و در کنار محل توقف آنها خودروهای مشتریان لاجرم برای خرید مجبور به توقف در خیابان هستند، گاه با بی‌ملاحظگی و توقف در باند دوم خیابان بدون توجه به حقوق سایر شهروندان موجب راه‌بندان و ایجاد ترافیک می‌شوند.

وی بیان کرد: وانت‌بارها و نیسان‌های پراکنده در نقاط مختلف اردبیل نه تنها سیمای شهری را جلوه‌ای نامناسب بخشیده‌اند، بلکه با توقف مورب در خیابان‌ها و معابر عمومی به یکی از معضلات مهم شهری تبدیل و باعث سلب آرامش شهروندان شده‌اند.

این کارشناس ترافیک با تقدیر از تلاش شهرداری در ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش، اضافه کرد: این ساماندهی باید خیلی سال‌ها قبل از این انجام می‌شد چرا که تبعات اجتماعی این اقدام آن موقع بسیار کمتر از الان بود.

میرمحمدی ادامه داد: امیدواریم شهرداری اردبیل با در نظر گرفتن تمامی جوانب نسبت به ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش در شهر اردبیل اقدام کرده و این مشکل را به صورت ریشه‌ای و برای همیشه برطرف کند.

فرهنگ ترافیک در جامعه باید بسط داده شود

وی با تاکید بر لزوم ارتقا و بهبود فرهنگ ترافیکی شهروندان اظهار کرد: با استفاده از توان و ظرفیت رسانه‌ها می‌توان با حذف رفتارهای غلط ترافیکی و آموزش رفتار صحیح برای کاربران ترافیک تا حد بسیار زیادی حوادث رانندگی و مشکلات حوزه ترافیک را کاهش داد.

میرمحمدی ترافیک میدان کشاورز و انجام پیش‌شرط پل داروپخش برای استفاده بهینه از این پروژه را از مهم‌ترین گره‌های ترافیکی شهر اردبیل عنوان کرد و گفت: ساماندهی و اجرای طرح پیاده‌راه در حد فاصل چهارراه امام حسین (تازه‌میدان) تا چهارراه پیر عبدالملک در شورای ترافیک استان تصویب شده است و با اجرای این طرح می‌توان پل پیرعبدالملک را تخریب کرد.

این طراح ترافیک با اشاره به کشته شدن ۲۸ نفر و رشد ۱۷ درصدی تصادفات منجر به فوت در معابر درون شهری استان اردبیل در هفت ماه سال جاری، بیان کرد: بیشتر این افراد در کمربندی‌های شهرهای استان تصادف و فوت کرده‌اند و برای کاهش تصادفات منجر به فوت در معابر استان باید پل های عابر پیاده مجهز به پله برقی در معابر نصب و راه‌اندازی شود.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

شهر اردبیل با جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر در مرکز استان واقع شده و نقطه تلاقی مسیرهای ارتباطی منطقه است و روزانه با هزاران سفر درون شهری و برون شهری میزبان خودروهای سبک و سنگین است.