نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اهدای لوح سپاس، از اعضای شورای علمی تدوین دانشنامه تاریخی استان اردبیل تجلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تایماز نیوز؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم که به مناسبت هفته پژوهش در دفتر امام جمعه اردبیل برگزار شد، گفت: تدوین دانشنامه تاریخی استان، کاری ارزشمند می‌باشد که با تلاش قابل تقدیر پژوهشگران و متخصصین امر انجام گرفته است.

آیت الله دکتر سیدحسن عاملی، با بیان این‌که استان اردبیل به تدوین چنین کتاب‌هایی نیاز ضروری دارد، خاطرنشان کرد: این دانشنامه با حضور اساتید و محققان به نام و مطرح ملی و استانی و با نهایت دقّت و ظرافت تدوین شده که برای تاثیرگذاری بیشتر، این مجموعه باید به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی ترجمه شود.

وی اضافه کرد: اکنون که جلد نخست دانشنامه تاریخی استان اردبیل با عنوان شهرستان اردبیل چاپ و جلد دوّم آن شامل بخش مغان و مشگین شهر تدوین شده و به زودی چاپ خواهد شد،برای ما مایه افتخار است و از این‌که گروهی از اساتید و دانشجویان به این کار اهتمام کرده‌اند، خوشحال هستم.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری، تدوین تاریخ روزشمار استان اردبیل را خواستار شد و افزود: برای کمک به تبیین تاریخ ماندگار استان باید جلوه‌هایی از آن توسط محققان انتخاب و با بهره‌گیری از هنرهای مربوطهبه صورت المان شهری تهیه شود و در شهرهای استان اردبیل در معرض دید عموم قرار گیرد که قطعا این امر تلاش همه جانبه مسئولان و نهادهای علمی و تاریخی را می‌طلبد.

دکتر عاملی با اشاره به اینکه باید اطلاعات تاریخی را در بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان بالا ببریم، تصریح کرد: دشمن با تحریف تاریخ در تلاش است بستر درگیری ایران با کشورهای همسایه را فراهم کند که پیشگیری از آن عزم ملی را می‌طلبد.

  • بخش «مغان» و «مشگین شهر» دانشنامه تاریخی استان اردبیل آماده چاپ است

در ابتدای این مراسم ناظر علمی دانشنامه تاریخی استان اردبیل با تشکر ویژه از نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به خاطر حمایت همه جانبه از تدوین این مجموعه گفت: با عنایت به اهمیت موضوع، تدوین این مجموعه علمی-پژوهشی چندین بار در گذشته پیشنهاد شده و عملی نگردیده بود. تنها شخصیتی که از آن استقبال کرد آیت‌الله دکتر سیدحسن عاملی بود.

دکتر سیدمهدی جوادی افزود: همان‌طور که در برنامه رونمایی از بخش نخست دانشنامه در اسفند سال گذشته عرض کردم، اگر قرار است در این زمینه از کسی تجلیل و تقدیر شود سرور گرامی جناب دکتر عاملی است. در حال حاضر نیز این مجموعه زیر نظر ایشان در حال تدوین می باشد که امیدوارم با عنایت خداوندی و یاری ایشان و نیز نماینده عالی دولت در استان بتوانیم این مجموعه ارزشمند را به پایان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اززمان آغازبه کار تدوین این مجموعه علمی-پژوهشی،اعضای شورای علمی این دانشنامه از بیست نفر به چهلنفر رسیده است، ادامه داد: در این شورا در کنار نماینده محترم ولی فقیه دراستان که خود دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی واز شخصیت‌های شاخص حوزوی ودانشگاهی و مدرس دانشگاه می‌باشد؛ چهره‌های برجسته وبرترعلمی و صاحبان آثار متعدد تخصصیاستانی و کشوری از جمله دکترهادی عالم‌زاده، دارای دکترای فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرس دانشگاه‌ و ویراستار علمی دایرة المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه جهان اسلام؛ دکتر اکبر پورفرج، دارای دکترای باستان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دکتر جواد شکاری نیری، دکترای باستان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) حضور دارند.

وی دکتررضالو، دکترای باستان شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی،دکترمیرصمد موسوی، دکترای تاریخ، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نوراردبیل؛دکتر رحیم بهلولی، دکترای مترجمی زبان انگلیسی و عضو هیات علمی دانشگاه ومدرس دانشگاه های استان؛دکترمحبوب مهدویان، دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه خوی و دکترجعفر حسن‌زاده، دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی و مدرس دانشگاه خوی را از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه تاریخی استان اردبیل اعلام کرد.

دکتر جوادی اظهار کرد: با اهتمام اعضای شورای علمی این مجموعه، بخش نخست این دانشنامه با عنوان اردبیل پس از تدوین در قالب طرح پژوهشی با مقدمه دکتر عالم زاده و پیرامون جایگاه مهم دانشنامه ها و دائره المعارف ها وتدوین آن ها در سال ۱۴۰۰ چاپ شد و با حضور دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشور در شورای فرهنگ عمومی استان رونمایی و از ناظر علمی آن تجلیل گردید البته اهتمامو مساعدت های مهندس بهنامجو، استاندار وقت اردبیل،مدیران دفتربرنامهریزی،بودجهوتحولاداری استانداری اردبیل،سازمانمدیریتوبرنامهریزیو حوزههنریاستاناردبیلاز تدوین این سه بخش هم جای تشکردارد.

ناظر علمی دانشنامه تاریخی استان اردبیل، با بیان اینکه بخش «مغان» و «مشگین شهر» این مجموعه در سال گذشته و در قالب دو طرح پژوهشی تدوین شده و آماده چاپ است، تصریح کرد: بخش «خلخال و کوثر» دانشنامه نیز در سال جاری در قالب طرح پژوهشی استان به تصویب اولیه رسیده و در صورت نهایی شدن، تدوین آن آغاز خواهد شد. بخش چهارم دانشنامه نیز مربوط به شهرستان‌های نمین، نیر و سرعین می‌باشد که پروپوزال آن در سال جاری ارائه شده است که مورد تصویب قرارنگرفته این در حالیست که موضوع ازسوی مردم این شهرستان‌ها پیگیری می‌شود و درصورت تصویب این بخش، عزیزان آماده آغاز تدوین این بخش هم هستند. اخیرا جهت نظارت و تدوین بخش مربوط به اهل تسنن استان در خلخال و نمین، سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه و علمای حوزوی انتخاب و به شورای علمی اضافه شده‌اند.

دکتر جوادی خاطرنشان کرد:بخش باستان شناسی این مجموعه از نظر علمی و پژوهشی از بخش های مهم و قوی و دارای یافته های جدید و منحصر به فرد علمی دانشنامه است و بی گمان این امر گذشته از توانایی علمی اساتید و دانشجویان این رشته، از پژوهش موضوعات این بخش در قالب های رسمی به ویژه پایان نامه دانشجویی و بررسی های میدانی نشأت می گیرد. امید است این نکته و اولویت موضوعات استانی در انتخاب پایان نامه های دانشجویی دردیگر رشته های علمی هم موردتوجه مراکز دانشگاهی استان قرارگیرد.

وی حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان اردبیل در راس تهیه دانشنامه تاریخی استان این مجموعه و حمایت عملیاز ادامه کار این گروه علمی و پذیرش جایگاه علمی و پژوهشی بخش نخست و انتشار یافته این دانشنامه از سوی متخصصین امر در سطح کشور و وجود زمینه و توانایی علمی برای تدوین چنین اثر مرجعی دراستان متولیان این امر را برای ادامه کار راغب تر کرده است.

جوادی،آمادگی و همکاری اساتید فرزانه دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی کشور از استان و نیز سراسر کشور، ضرورت به پایان رسیدن بخش‌‌های دیگر دانشنامه و چاپ و انتشار آن‌ها، لزوم پرکردن برخی خلاءهای موجود در بخش تاریخ استان از طریق ترجمه این مجموعه به زبان‌های فعّال جهان از جمله عربی، انگلیسی، ترکی آذربایجانی و ترکی عثمانی و نیز تدوین متن سریال شاه اسماعیل صفوی و نیز دانشنامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان در قالب مجموعه شهرها، بخش‌ها، روستاها و آبادی‌ها که هر دو از سوی خود نماینده ولی فقیه دراستان مطرح شده و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در استان را از دلایل ضرورت تداوم فعالیت این گروه علمی-پژوهشی عنوان کرد.

وی در پایان اضافه کرد: انتظار و درخواست فعالان این مجموعه از نماینده محترم ولی فقیه در استان و نماینده عالی دولت در استان این است که به سبب درخواست زیاد محافل علمی و دانشگاهی کشور، جهت تجدید چاپ بخش نخست(اردبیل) و چاپ بخش‌های مغان و مشگین شهر دانشنامه تاریخی استان اعتباری تخصیص یابد تا امسال شاهد انتشار بخش دوّم از این مجموعه ارزشمند باشیم. در صورت تصویب نهایی بخش خلخال و کوثر شورای علمی این دانشنامه آمادگی دارند تدوین آن را آغاز کنند. همچنین پروپوزال بخش نمین، نیر و سرعین نهایی شود.

در پایان این مراسم و محفل علمی وصمیمی از بیست و چهار نفر از اعضای شورای  علمی بخش های اردبیل،مغان ومشگین شهر دانشنامه تاریخی استان اردبیل تجلیل وتقدیربه عمل آمد.