نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل: : به ادعای آمریکا و اروپا، قتل این‌ها غیرعمدی و اشتباهی بوده است ولی آنها بدانند که تاریخ این جمله را از آمریکا ثبت کرد و همیشه به خاطر آن آمریکا را نفرین خواهد کرد.

تایماز نیوز/  آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به قرارداد اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث گمرک خداآفرین اظهار کرد: اخیراً هیات بلندپایه ایرانی در باکو قرارداد احداث گمرک در منطقه خداآفرین را امضاء کرد و من فردای همان روز با رییس جمهور ایران مکاتبه و اعلام کردم که احداث این گمرک رونق گمرک بیله سوار را از بین خواهد برد و ای بسا موجب تعطیلی آن خواهد شد.

وی با بیان این که این اقدام جفا در حق استان اردبیل است، افزود: در تماس با رییس جمهور آثار اجتماعی مخرب این اقدام را برای وی تبیین و توضیح دادم و حالا که دولت محترم به خاطر رعایت مصالحی اقدام به این کار کرده و با توجه به اینکه دیگر امکان بازگشت از قرار بین‌المللی نیست، برای جبران ضررهای این اقدام به استان اردبیل، پنج اقدام از طرف دولت برای استان را ضروری اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، آغاز سریع عملیات اجرایی راه آهن اردبیل تا پارس آباد، تضمین احداث و راه‌اندازی بارانداز ریلی پارس آباد و اجرایی شدن سریع قانون منطقه آزاد استان اردبیل را که تصویب و ابلاغ شده ولی با اختلاف نمایندگان محترم اجرای آن با مشکل مواجه شده، از جمله راهکارهای پیشنهادی خود به رییس جمهور ذکر کرد.

پنج شرط برای تداوم فعالیت گمرک بیله سوار به رییس جمهور پیشنهاد کردیم

وی تکمیل احداث بزرگ راه قفقاز و اتصال آن به جمهوری آذربایجان و نیز اخذ تضمین از دولت آذربایجان مبنی بر تداوم فعالیت گمرک بیله سوار از جهت تردد مسافر و ترانزیت پس راه‌اندازی گمرک خداآفرین را جزو پنج شرط و پیشنهاد خود در این باره عنوان کرد و ادامه داد: با این پیشنهادها، از رییس جمهور خواستم که خود به طور مستقیم به این مطالبات وارد شوند تا وزراء از اتخاذ بهانه اجتناب کنند.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: در اینجا به طور خاص از رییس جمهور تشکر می‌کنم که به محض وصول نامه و پیشنهاد من، استاندار اردبیل را احضار و به معاون اول خود دستور دادند تا با تشکیل جلسه فوری با وزرای مربوط از جمله وزیر امور خارجه و وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط، تمام پیشنهادهای ارائه شده را عملیاتی کنند و صورتجلسه آن نیز جهت اجرا به دستگاه‌های مرتبط ارسال شده و یک نسخه آن نیز برای ما ارسال شده است.

وی با تشریح صورتجلسه و مصوبه مربوطه اضافه کرد: این مصوبه بسیار مهم است و از همه مسئولان استان از جمله از استاندار و نمایندگان استان می‌خواهم با تمام توان آن را پیگیری و عملیاتی کنند چراکه در صورت تعلل ثمری حاصل نخواهد شد و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم می‌خواهم که فقط با رعایت مصالح کلان استان موضوع منطقه آزاد را حل و شروع به کار آن را در آخر دوره نمایندگی به نام خود ثبت کنند.

ماجرای غزه بی آبرویی بزرگی برای آمریکا و اروپا درست کرد

آیت الله عاملی در ادامه خطبه‌های امروز نماز جمعه اردبیل با بیان اینکه ماجرای غزه برای چند مجموعه افتضاح بزرگی درست کرد، گفت: در وهله اول برای آمریکا و اروپا بی‌آبروی بزرگی درست شد چرا که نقاب از چهره آنها افتاد و معلوم شد که معیارهای دوگانه و منطق زور و قانون جنگل بر دنیا حکومت می‌کند.

وی بیان کرد: این هفته که ایران به ریاست مجمع حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد، آمریکا به این انتخاب اعتراض کرد و گفت این انتخاب اهانت به وجدان عمومی و اهانت به جامعه جهانی و اهانت به ارزش‌های مشترک ماست.

امام جمعه اردبیل این اعتراض آمریکا را خنده‌دارترین اتفاق و رسوایی بسیار بزرگی برای آمریکا عنوان کرد و افزود: آمریکایی ها علت این اعتراض خود را رعایت نشدن حقوق زن در ایران عنوان کردند.

وی اضافه کرد: در غزه بیش از سه هزار زن بی‌گناه جان خود را از دست داده و بسیاری از آنها هنوز زیر آوار مانده اند اما آمریکا فقط به زنی حساس است که سال پیش در ایران جان خود را از دست داد بدون اینکه ثابت شود که پلیس در قتل او دخالت داشته است ، ولی آمریکا اعلام کرد با فوت این زن ایران مرتکب جرم ضد انسانی شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: آنها اگر به جرم ضد انسانی در حق زنان حساس هستند، پس چرا کشته شدن سه هزار زن بی‌گناه آن هم به صورت خشن‌ترین کشتار یعنی دفن کردن زیر آوار را جرم ضد انسانی علیه زنان نمی دانند و چگونه این جنایت هولناک را اهانت به وجدان جمعی نمی خوانند؟.

وی با بیان این که جنایت خواندن یک حادثه در ایران منافع آمریکا تامین می‌کند و بر اساس منطق آنها، جان انسان‌ها تا زمانی حرمت دارد که در مسیر منافع نامشروع آمریکا باشد، گفت: این مصیبتی بزرگ است و ما در برابر این اهانت بزرگ به ساحت بشریت مثل رسول خدا (ص) خاک برمی‌داریم و به صورت کریه و زشت آمریکا می‌پاشیم.

غربی ها فلسفه تشکیل سازمان ملل را زیر سوال بردند

آیت الله عاملی تاکید کرد: در عرض چند روز گذشته کل ادعای غربی‌ها در خصوص حقوق بشر، دموکراسی، آزادی ، حاکمیت ملی و نابود شد و به هوا رفت و آنها حتی به درخواست دبیرکل سازمان ملل عمل نکردند و از این طریق، فلسفه تشکیل سازمان ملل را کاملاً زیر سوال بردند.

وی با اشاره به اظهارات صریح دبیرکل سازمان ملل مبنی بر رنج ۵۶ ساله ملت فلسطین از خشونت سخت اسرائیل و ویرانی اقتصاد آنها افزود: بنا به تاکید دبیرکل سازمان ملل، مردم فلسطین مجبور به کوچ از اراضی خود شدند و منازل آنها ویران شده و آمال و آرزوهای آنها برای یک راه حل سیاسی متلاشی شد.

امام جمعه اردبیل این سخن دبیرکل سازمان ملل را حجت کامل دانست و گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا به حرف او اعتناء نکردند و در مقابل به او اهانت کرده و استعفای او را خواستند ولی سخن او یک مدرک بزرگ تاریخی شده و رژیم اسرائیل تا ابد محکوم اصلی حادثه هفت اکتبر شد.

وی اشاره به معکوس شدن تمام معیارهای رسمی و بین المللی در سیاست اروپا و آمریکا اظهار کرد: غاصب در نظر آنها حق دفاع از نفس دارد ولی صاحب خانه ندارد، متجاوز حق دفاع از نفس دارد ولی مظلوم که به او تعدی شده، این حق را ندارد، اسرائیل حق مطالبه آزادی اسراء را دارد، ولی حماس چنین حقی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: در این حادثه برای جهانیان معلوم شد که مفاهیم قدسی مثل آزادی، حقوق بشر، حاکمیت ملی، دموکراسی، حق تعیین سرنوشت و استقلال تحریف شده و توسط آمریکا و اروپا دارای معانی جدید شده است.

بسیاری از مفاهیم مفهوم اصلی خود را از دست داده است

وی با بیان این که بسیاری از مفاهیم سیاسی، انسانی و اجتماعی در زمان ما مفهوم اصلی خود را از دست داده و استعمال ثانویه پیدا کرده است، گفت: کلمه تروریسم نیز دیگر معنای خود را از دست داده چرا که اسرائیل هر روز بیمارستان‌ها بمباران می کند و اروپاییان حتی یک بار هم از لفظ تروریسم در حق این رژیم جنایتکار استفاده نمی کند ولی وقتی حماس می‌گوید از خانه من خارج شوید، تروریست می‌شود.

آیت الله عاملی با اشاره به تغییر معنی کلمه دیکتاتور افزود: کشوری که زندان‌های خود را آنچنان از فعالان سیاسی پر کرده که دیگر برای زندانیان سیاسی جا نیست و آنها را آزاد می کند، قانون اساسی را تحریف و خود را رئیس مادام العمر می‌کند و یا کشوری که نه قانون اساسی دارد و نه انتخابات، حکومت دیکتاتوری نیستند، اما امپراتوری رسانه‌ای غرب با تمام توان ایران را که به تعداد سال های انقلاب انتخابات برگزار کرده، متهم به دیکتاتوری می کند.

عضو خبرگان رهبری ، تهی شدن عبارت «حقوق بشر» و «حاکمیت ملی» از معنای خود را از جمله مصادیق سیاست در جهان امروز عنوان کرد و گفت: تحریف فقط در الفاظ سیاسی متوقف نشده بلکه تحریف فراتر از آن است به طوری که پنتاگون این هفته اعلام کرد «یقین داریم که اسرائیل عمداً افراد عادی را مورد هدف قرار نمی‌دهد».

تاریخ آمریکا را نفرین خواهد کرد

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین با اشاره به شهادت حدود ۱۰ هزار نفر از مردم فلسطین در چند هفته اخیر افزود: به ادعای آمریکا و اروپا، قتل این‌ها غیرعمدی و اشتباهی بوده است ولی آنها بدانند که تاریخ این جمله را از آمریکا ثبت کرد و همیشه به خاطر آن آمریکا را نفرین خواهد کرد.

امام جمعه اردبیل با انتقاد از انفعال روسای کشورهای اسلامی در غائله غزه اظهار کرد: بی‌عملی آنها مایه سرشکستگی و سرافکندگی بود و افتضاح بزرگ درست کرد در حالی که آنها اگر یک ماه لوله نفت را می‌بستند، همه چیز حل می‌شد.

آیت الله اضافه کرد: بعضی از کشورهای غیرمسلمان در اعتراض به کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی سفیر خود را از اسرائیل فراخواندند ، اما دولت‌های اسلامی از ترس آمریکا یا از ترس پول‌هایی که در آمریکا و اروپا برای خود ذخیره کرده‌اند، حاضر به قطع رابطه با اسرائیل نشدند.