انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درحالی به ایستگاه پایانی خود رسید که مردم با حضوری باشکوه، علی رغم تبلیغات دشمنان خارجی و دنباله روهای داخلی آن ها مبنی بر عدم حضور در فرآیند رای گیری؛ ایفای وظیفه کردند و از میان نامزدهای نمایندگی، به زعم خود بهترین ها را برگزیدند و بار دیگر نشان دادند که نسبت به اين آوردگاه نگاه ويژه اي داشته و با حضور حداكثري اتحاد، همدلي و همبستگي خود را به اوج رسانده اند.

✍ مهران محمدی

تایماز نیوز | در استان اردبیل نیز مردم همیشه در صحنه که دلبستگی عمیقی با آرمان های انقلاب و شهدا دارند، جلوه هایی زیبا از حماسه بزرگ ملی را خلق نمودند و در نهایت آقایان علی نیکزاد، صدیف بدری، احد بیوته، محمد خوش سیما، بابک رضازاده، وحید کنعانی، امیدعلی رعنایی و ابراهیم فهیمی* را به عنوان وکلای خود انتخاب کردند تا در مجلس در امورات مربوط به نمایندگی ملت، نقش آفرینی کرده و گره از مشکلات بگشایند.
اکنون که از مرحله حساس و مهم انتخابات عبور کرده ایم، کار مجلس دوازدهم در موعد قانونی آغاز خواهد شد و اینبار منتخبان ملت فرصت می یابند دِین و وظیفه خود را ادا کنند تا پس از ۴ سال وکالت، در پیشگاه موکلان خود سرافراز بوده و کارنامه قابل قبولی ارائه نمایند.
منتخبان ملت بدانند و می دانند که، مهتمرین ارزیابی عملکرد نمایندگان در میدان عمل آن ها قابل لمس است، یعنی هر کدام در گستره حوزه انتخابیه، در حوزه استان، در سطح ملی و در سطح بین المللی می توانند منشا اثر باشند و به میزان اثربخشی خود از ملت نمره قبولی یا عدم قبولی دریافت کنند، بنابراین اولین انتظار آن است که از هم اکنون به فکر پایان دوران نمایندگی خود باشند.
این مهم در شرایطی محقق خواهد شد که نمایندگان، انتظارات مردم را بدرستی درک کنند که آن هم بیشتر به رفتار، اندیشه ها، برنامه ها و اقدامات نمایندگان مربوط است.
مردم از نماينده مجلس صداقت، پاكدستي، عمل به وعده ها، پرهيز از پرداختن به امورات خارج از وظايف قانوني، توجه به مردم و تلاش براي وضع قوانيني كه به رفاه اجتماعي، توسعه اقتصادي و بهبود معيشت مردم بينجامد، انتظار دارند و آن را در چهار سرفصل صداقت، شفافیت، مهارت و عدالت مطرح می کنیم.

اول صداقت: انتظار از نماينده این است که با مردم صداقت داشته و آن را در گفتار و عمل نشان دهد تا بتواند به وعده هاي خود جامعه عمل بپوشاند و صداي مظلوميت مردم را به مراجع تصمیم گیر برساند‌. نماینده باید در بیان واقعیت به مردم، لکنت نداشته باشد و براساس آنچه وجود دارد با مردم صحبت کند.
دوم شفافیت: نماینده مجلس باید بداند هیچ موضوع پنهانی از مردم ندارد چرا که او رفته است برای همین مردم خدمت کند و صدای رسای آنها باشد، بنابراین در مرحله قانونگذاری، طرح موضوعات، اظهار نظرها و اقدامات شفاف باشد و مواضع خود را به صراحت به جامعه اعلام نماید و یقین بداند هر اندازه شفافیت بالا باشد، جلب توجه، اعتماد و همراهی مردم بیشتر خواهد بود.
سوم مهارت: نماینده مجلس باید بتواند از مهارت، تخصص، تجربه، علم و نفوذ خود بدرستی بهره برداری نماید. او بایستی این توانایی و شناخت را داشته باشد که بتواند متون حقوقی سنگینی که در مجلس مورد مذاکره قرار می‌گیرد را نقد و بررسی کند، درحوزه تخصصی خود بخوبی نقش آفرین باشد، در کمیسیون مناسبی برای تاثیرگذاری قرار بگیرد، از قدرت بیان خود در نطق ها بخوبی استفاده کند، از نفوذ بالا در میان مسئولان محلی و ملی برای رفع مشکلات برخوردار باشد، از سواد خود نهایت کمک را بگیرد و بداند این شاخصه ها پاسخ شایسته ای به شکوه حضور ملت است.
چهارم عدالت: گاه عدالت به حلقه گمشده درتصمیم گیری های کلان تبدیل می شود و مردم خود و یا منطقه خود را از عدالت دور می بینند، مثلا یک استان در راه های مواصلاتی و ارتباطی سال به سال رشد می کند اما به استان مجاور آن توجه مناسبی نمی شود این موضوع هم باعث بدبینی مردم به مجلس و دولت و هم موجب کاهش اعتماد به نمایندگان می شود‌، بنابراین نماینده مردم باید متوجه باشد که عدالت اقتصادی و اجتماعی باید برای همه مردم و مناطق باشد نه عده‌ای یا منطقه ای خاص؛ از اینرو وکلای ملت باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مجلس و دولت با رفع تبعیض ناروا، طعم شیرین عدالت را به کام مردم بنشانند.
امید می رود منتخبان مردم استان اردبیل که بزودی در صندلی های سبز بهارستان جلوس خواهند نمودبا درک درستی از این موارد، فرصتی که مردم به آن ها داده اند را مغتنم شمرده و با وحدت و همدلی و تشکیل مجمع قوی و اولویت بندی مسائل استان، با اصل گذشت و اهمیت کلان نگری از پرداختن به حواشی دوری جسته و در متن وظایف خود قرار گرفته و باور کنند که این استان لبریز از استعداد و پر ظرفیت، دیگر مجالی برای فرصت سوزی ها و یکه تازی ها ندارد.

*از بین رعنایی و فهیمی یک نفر در دور دوم انتخاب می شود.