مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت : پیشرفت فیزیکی سیفون دره‌رود با ارزش به روز بیش از 1000 میلیارد تومان در ۱۲ سال گذشته ۳۰ درصد بود در دولت سیزدهم به ۹۵ درصد رسید.

تایماز نیوز/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بازدید از شبکه خداآفرین: سیفون دره رود در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به عنوان شاهرگ اصلی تامین آب این شبکه عمل خواهد کرد که با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل است.

دکتر علی حیدری افرود: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور انتقال آب از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی اجرا می‌شود که با اتمام این طرح ۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به شبکه قابل انتقال خواهد بود.

کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل در مسیر ۹۲ کیلومتری خود ۶ دستگاه سیفون دارد که سیفون دره رود به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر بزرگترین آنها است که با استفاده از پنج رشته لوله فولادی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیمتر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سیفون دره رود با ارزش بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به منظور انتقال سریع آب از تاسیسات بالادستی اجرا و پس از تکمیل سازه های ورودی و خروجی، در فاز نخست امکان انتقال آب با دبی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی کل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۸۵ درصد است که ارزش روز پروژه بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

نماینده مجری طرح خداآفرین نیز گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در قالب چهار ناحیه عمرانی در شمال استان و محدوده شهرستان‌های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار در دست اجرا است و این طرح دارای ۴۴ باب ایستگاه پمپاژ و چهت  پست برق ۱۳۲.۲۰ کیلوولت و یک پشت برق ۲۳۰.۱۳۲ کیلوولت مغان و همچنین بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر خطوط نیرو رسانی ۱۳۲ کیلوولت و خطوط نیرورسانی ۲۰ کیلوولت بالغ ۵۰۰ کیلومتر و ۹۲ کیلومتر کانال اصلی می‌باشد.

مهندس خسرو حمزه پور تصریح کرد: طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین در محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌شود که در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف اجرا می‌شود.

وی گفت: این شبکه بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خدا آفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیز قلعه تامین می‌شود.

نماینده مجری طرح خداآفرین خاطرنشان کرد: معمولا در طرح‌های انتقال آب و یا سیالات در حجم بالا در صورت مواجه شدن با هر سازه متقاطع، فرایند انتقال به دو شکل سیفون و یا فلوم این سازه اجرا می‌شود. در سازه سیفون خط انتقال مایع از زیرتقاطع و در سازه فلوم از روی آن عبور می‌کند.

مهندس حمزه پور گفت: در اجرای این سازه ها مولفه هایی مانند نوع معماری، شیب زمین، جایگاه مخزن مد نظر قرار گرفته و شیرهای افزایش فشار و یا فشارشکن نصب می‌شود.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل