مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در انبارهای این استان مطلوب بوده و کالاها به میزان نیاز در انبارها موجود است.

به گزارش تایماز نیوز؛ علی نوبخت اظهار کرد: تامین کالاهای اساسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های دولت‌ است ، دولت با حمایت از کشاورزان از طرق مختلف از جمله پرداخت یارانه، خرید تضمینی و واردات تلاش می‌کند این کالاها را به میزان مورد نیاز شهروندان تامین کرده و در مرحله بعد بر توزیع آنها نظارت داشته باشند تا اقلام اساسی با نرخ مناسب و به وفور در بازارها در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به منظور تنظیم بازار پارسال بیش از هشت هزار تن کالای اساسی شامل برنج و شکر در استان توزیع شد.

نوبخت با اشاره به اجرای سیاست‌های دولت در خصوص تنظیم بازار شکر و برنج وارداتی در سال ۱۴۰۱ گفت: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان این اقلام را در طول سال و همچنین به مناسبت‌های مختلف از جمله محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت‌ها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرفی بین مردم توزیع کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون هم ۲۰۷ تن شکر و ۴۴۳ تن برنج با قیمت ستاد تنظیم بازار در راستای تنظیم بازار در شهرستان‌های استان اردبیل توزیع شده‌ است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل وضعیت و شرایط ذخیره‌سازی کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، آرد و شکر در استان را مطلوب دانست و گفت: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نوبخت با اشاره به خرید بیش از ۲۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان در سال ۱۴۰۱ و پرداخت مطالبات آنها افزود: گندمکاران هیچ مطالبه‌ای از شرکت غله ندارند.

*توزیع بیش از ۱۸۳ تن آرد میان نانوایان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل به توزیع بیش از ۱۸۳ تن آرد از توع درجه یک و درجه ۲ بین نانویان روستایی و شهری استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه قوت غالب مردم استان نان، گندم و آرد است، سرانه مصرفی آرد در استان اردبیل بیشتر از سرانه کشوری تخصیص داده شده و مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران تصمیم گرفتند سهمیه آرد دولتی استان را نسبت به سایر نقاط کشور افزایش دهند و امسال در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت و تامین این کالاها در استان به موقع انجام می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه آرد و نان در سه مرحله هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: اصلاح آدرس نانوایی‌ها، نصب کارتخوان هوشمند و رصد و تحلیل عملکرد نانوایی‌ها از جمله این برنامه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سهمیه از دیگر برنامه‌های هدف‌گذاری شده است، افزود: جریمه برخی از نانوایی‌ها در کنار تشویق فعالان قانونمند از خروجی‌های مرحله تحلیل عملکرد بود.

نوبخت درباره نحوه اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: در اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، قیمت آرد مشابه گذشته بوده و تغییر نخواهد کرد و محدودیت سهمیه آرد نانوایان برای فروش نان به مردم برداشته خواهد شد. یعنی باز هم سهمیه نانوایی‌ها با هم متفاوت خواهد بود اما مبنا و علت این تفاوت، میزان عملکرد نانوایی است. یعنی هر نانوایی به میزان پخت و فروش نان در دوره قبل، به علاوه تا ۱۰ درصد بیشتر، برای دوره جدید آرد یارانه‌ای دریافت خواهد کرد. لذا نانوایانی که بدلیل کیفیت مشتریان بیشتری دارند، می‌توانند تولید نان را افزایش دهند.

وی ادامه داد: در مقابل اگر یک نانوایی همه آردی که در دوره قبل دریافت کرده را تبدیل به نان نکند و به مردم نفروشد، در دوره بعد، آرد کمتری دریافت می‌کند.

*مردم به کیفیت نان رتبه می‌دهند

اردبیل درباره کیفیت پخت در برخی نانوایی‌ها نیز گفت: یکی از اتفاقات مهمی که با اجرای فاز دوم رقم خواهد خورد، مشارکت مردم در رتبه دهی به نانوایان است به این صورت که یک برنامه (اپلیکیشن) معرفی می‌شود.

نوبخت افزود: در این برنامه هر شخص می‌تواند در هر موقعیت جغرافیایی، موقعیت نانوایی‌های نزدیک محل سکونت خود را مشاهده کند و وقتی اقدام به خرید نان کرد، سوابق خرید خود را مشاهده و نسبت به کیفیت نان و رفتار نانوا اظهارنظر کند.

نوبخت تاکید کرد: با اجرای فاز جدید طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، برای اولین بار نظرات مردم به طور مستقیم می‌تواند میزان کمک هزینه دریافتی و سقف تخصیص آرد به نانوایان را متاثر کند.

*جلوی هدررفت آرد در برخی از نانوایی‌ها گرفته می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل درباره دلیل هدررفت آرد در برخی از نانوایی‌ها عنوان کرد: با اینکه با دقت بسیار، آرد را بین نانوایان استان توزیع می‌کنیم اما سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای اولین بار نشان داد که بخشی از آرد یارانه‌ای توزیعی بین نانوایان به نان مردم تبدیل نمی‌شود و صرف سایر مصارف می‌شود هر چند در هر کالای یارانه‌ای، در صورتی که امکان رصد زنجیره تامین تا مصرف نهایی در آن فراهم نشده باشد، چنین هدررفتی متصور است.وی افزود: این هدررفت سال‌هاست در زنجیره آرد و نان وجود داشته است ، اما دولت با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، این هدررفت را شناسایی کرد که شناسایی این هدررفت دستاورد فاز اول طرح است. در فاز دوم طرح به تدریج جلوی این هدررفت گرفته خواهد شد.

وی در مورد علت شکل‌گیری این میزان هدررفت در نانوایی‌های استان افزود: ما در اقتصاد تولید نان یا به عبارتی اقتصاد نانوایی‌ها، نوعی ناکارآمدی در ساختارِ اختصاص سهمیه‌ آرد به نانوایان داریم. مبنای کار این بوده که هر واحد نانوایی سنتی به‌ازای مجوزی که در اختیار داشته و مطابق نرخ‌نامه‌ای که برایش تدوین شده بود، آرد تحویل گرفته و نان تولید می‌کرد. اما به دلیل فقدان داده‌هایی که بتواند مورد استفاده‌ مدیریتی قرار بگیرد، برخی از واحدها تمام آرد دریافتی خود را به نان تبدیل نمی‌کردند و به بازارهای موازی مانند صنعت یا حتی خوراک دام و طیور تزریق می‌کردند. ممکن بود بخشی از نانوایی‌ها هم برای تولید نان سنتی، آرد بیشتری لازم داشتند ولی به دلیل محدودیت سهمیه، این آرد در اختیارشان قرار نمی‌گرفت.

نوبخت با تاکید بر اینکه رویکرد طرح فعلی مبتنی بر داده‌های فروش نان است ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زیرساخت لازم در تمامی نانوایی‌های استان اردبیل ایجاد شده و سابقه‌ خریدی که مردم از نانوا انجام می‌دهند به عنوان دقیق‌ترین و قابل‌اتکاترین داده، میزان تامین آرد نانوایی برای دوره بعد را مشخص می‌کند و از آنجایی که در این حوزه ما با یک کالای یارانه‌ای جذاب مواجه هستیم، باید امکانی فراهم شود که انحراف مصرف را به حداقل برساند و از طرفی برای نانوایی که با ساعت کاری بالاتر و با کیفیت بالاتر به مردم نان عرضه می‌کند و مردم از خریدش استقبال می‌کنند، محدودیت سهمیه‌ آرد وجود نداشته باشد.

 

 

 

  • منبع خبر : ایرنا