این مجموعه با هدف تسطیح فرآیند تصویب، اجراي طرح‌های نوآور و فناور، تسهیل مسیر تبدیل ایده به پدیده و فراهم‌سازی زمینه تقویت اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه خدمات نوین به هسته های فناور آعاز به کار می کند.

 

 

به گزارش تایماز نیوز/ نگار معاضدی: مرکز نوآوری گیاهان دارویی و داروهای گیاهی استان اردبیل و آزمایشگاه همکار مجهز به آزمایشگاه شیمی، کشت بافت و میکروبی مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل با مدیریت شرکت گیاهان دارویی اندیشه سلامت سبلان افتتاح می شود.

این مجموعه با هدف تسطیح فرآیند تصویب، اجراي طرح‌های نوآور و فناور، تسهیل مسیر تبدیل ایده به پدیده و فراهم‌سازی زمینه تقویت اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه خدمات نوین به هسته های فناور آعاز به کار می کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه سلامت سبلان با اعلام این خبر گفت: این شرکت تجهیزات و زیرساخت های لازم جهت آغاز فعالیت های علمی و عملی هسته های فناور و مدیریت آزمایشگاه گیاهان دارویی در استان اردبیل را دارا می باشد.

سیامک محمدی با اشاره به ارزش اقتصادی و تجاری گیاهان دارویی در بازارهای جهانی اظهار داشت: گیاهان دارویی میراثی منطقه ای ولی با اهمیت جهانی هستند که ثروتی عظیم به جهان ارزانی داشته اند، با توجه به اینکه گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع داشته اند، تحقیقات وسیعی برای یافتن فرآورده های گیاهی در طول تاریخ انجام شده است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تنها کمتر از ۱۰ درصد از مجموع ۲۵۰هزار گونه گیاهی جهان، برای بیش از یک عملکرد زیست شناختی، شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل تولید و پرورش گیاهان دارویی در استان اردبیل افزود: بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در استان اردبیل به صورت خودرو و یا پرورشی تولید می شود اما این محصولات ارزشمند یا بدون استفاده در طبیعت از بین رفته و یا به صورت فله ای مورد استفاده طب سنتی و یا تجاری قرار می گیرد.

محمدی اذعان دداشت: با وجود این استعداد، بخش صنعت استان اردبیل تاكنون در زمینه گیاهان دارویی كمترین سرمایه گذاری را داشته و سهم اشتغال آن نیز در استان بسیار محدود می باشد.

وی حمایت از تولیدات وابسته به گیاهان دارویی در استان را ضروری عنوان کرد و گفت: چهار واحد صنایع وابسته به بسته ‌بندی و خشك ‌كنی و چند واحد فرآوری گیاهان دارویی، از جمله داشته های استان در این بخش می باشد در حالی كه با اندك پشتوانه مالی از این صنایع، می‌توان بیش از پیش شاهد رشد و شكوفایی آن بوده و زمینه های شغلی قابل توجهی را نیز ایجاد كرد.

رئیس کارگروه تخصصی بیوتکنولوژی بسیج ‌مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به مشکلات ناشی از عدم وجود آزمایشگاه مرجع گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی در استان اردبیل اظهار کرد: به علت نبود آزمایشگاه مرجع در استان، فعالان، تولید کنندگان و محققان حوزه صنایع غذایی و گیاهان دارویی نمونه های آزمایشگاهی محصولات خود را به خارج از استان ارسال می کنند که مستلزم هزینه و اتلاف زمان می شود.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این مرکز، در پارک علم و فناوری اردبیل تحت مدیریت شرکت دانش بنیان اندیشه سلامت سبلان، قابلیت انجام بسیاری از تحقیقات تخصصی و تجاری سازی مرتبط با گیاهان دارویی به عنوان واحدR&D شرکت های نوپا و دانش بنیان در سطح منطقه ای به وجود می آید و فعالان این حوزه می توانند با کمترین هزینه و در کوتاهترین بازه زمانی به نتایج آزمایشات خود دست یابند.

محمدی ادامه داد: مرکز آزمایشگاه گیاهان دارویی اندیشه سلامت سبلان دارای ۶ بخش مجزا، از جمله بخش شیمی عمومی، شیمی تخصصی، کشت بافت، بیو تکنولوژی و میکروبیولوژی عمومی و تخصصی می باشد که در هر بخش توسط دستگاه های مدرن و اتوماتیک، خدمات آزمایشگاهی مجزا ارائه می شود.

عضو بنیاد ملی نخبگان کشور افزود: تشکیل هسته فناور با هدف هم افزایی و زمینه سازی برای تشکیل شرکت های فناور و دانش بنیان، ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشگران گیاهان دارویی و طب سنتی، شناسایی نخبگان، پژوهشگران، محققان و تشکیل گروه های پژوهشی و حمایت از ایده های این گروه، شناسایی شرکت های همکار و تشکیل تیم صنعتی با مرکز، برگزاری رویدادهای مختلف در زمینه نوآوری و کارآفرینی، تشکیل شبکه دیجیتال مارکتینگ برای فروش محصولات تولیدی در مرکز نوآوری، تجاری سازی محصولات دارای قابلیت تجاری و معرفی آن به بازار، ایجاد فضای کارآفرینی و ارزش آفرینی برای دانشجویان، ارائه مشاوره در مدیریت کسب و کار، بازاریابی دیجیتالی، مشاوره مالی، حقوقی، ارایه خدمات آزمایشگاهی به فناوران از جمله اهدف تشکیل این مرکز می باشد.

محمدی گفت: بر اساس آمارهای منتشره توسط WHO تنها بین ۳۵ تا ۷۰ هزار گونه گیاه دارویی در طول زمان برای حداقل یک یا چند بار مورد مصرف قرار گرفته است و پتانسیل تولید داروهای گیاهی در طبیعت بسیار بالا است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اندیشه سلامت سبلان اذعان داشت: متاسفانه گیاهان دارویی تولیدی در کشور پس از برداشت فله ای از مراتع بدون كوچكترین فرآوری به خارج از كشور صادر می شود.

وی افزود: صادرات گیاهان دارویی به منظور کاهش آسیب پذیري اهداف توسعه اقتصادي، گسترش صادرات غیرنفتی و تنوع بخشیدن به درآمدهاي صادراتی کشور ضرورت دارد بنابراین، توسعه کمی و کیفی تولید و صادرات محصولات کشاورزي ضمن ایجاد اشتغال به دلیل کاربردی بودن، باعث ارزآوري نسبتاً پایدار براي کشور خواهد شد از اینرو ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و تشکیل هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان بیش از پیش احساس می شود.

محمدی با اشاره به عوارض و مضرات برخی داروهای شیمیایی تصریح کرد: می توان گفت حدود ۱۰ سال است که گرایش مردم به طب سنتی و محصولات فرآوری شده از گیاهان دارویی افزایش یافته است به طوریکه طبق تحقیقات و مقالات منتشر شده تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است و این نشان از اعتماد و تقاضای بالای مردم دارد.

وی اظهار داشت: می توان گفت در صورتی که محصولی کاملا ارگانیک و با متدهای علمی، با هدف رفع مشکلات مردم با تاثیر گذاری بالا و با هزینه کمتر فرآوری شود مبلغ اصلی این محصولات خود مردم خواهند بود بنابراین علاوه بر جلب اعتماد مردم می تواند جایگاه خوبی در بازار داروهای گیاهی جهانی نیز داشته باشد.

محمدی ابراز امیدواری کرد با آغاز فعالیت اولین آزمایشگاه گیاهان دارویی در استان، خدمات نوین و صحیحی در مسیر تولید فرآورده های گیاهی به مردم عزیز ارائه شود.