معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان اردبیل-مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ۱۲ فلسطین توصیه هایی برای روزهای آخر کنکور مطمئنا برای یک جوان کنکور سراسری یکی از حساس ترین و پراسترس ترین امتحان ها است که تمام زندگی نه تنها او بلکه خانواده اش را تحت الشعاع قرار می دهد. توصیه های مهم برای کنکوری ها […]

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان اردبیل-مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ۱۲ فلسطین
توصیه هایی برای روزهای آخر کنکور
مطمئنا برای یک جوان کنکور سراسری یکی از حساس ترین و پراسترس ترین امتحان ها است که تمام زندگی نه تنها او بلکه خانواده اش را تحت الشعاع قرار می دهد.

توصیه های مهم برای کنکوری ها :
– ورزش کنید:
ورزش (حدود ۲۰دقیقه در روز) سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس می شود بنابراین به طور حتم در برنامه ی روزانه ی خود، مدت زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

– خواب و استراحت کافی داشته باشید:
با توجه به این که بیشترین میزان آمادگی ذهنی، پس از ۷ساعت خواب است؛ تلاش کنید در این مدت، زمان خواب خود را تنظیم کنید تا قبل از ساعت بیدار شدن برای کنکور، دست کم ۷ساعت خوابیده باشید.

– مطلب جدید نخوانید:
خواندن مطالب جدید در این روزها، به جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی، هیچ مزیت دیگری ندارد؛ اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست. تثبیت آموخته های قبلی به طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه ی شما دارد.

– تصور نکنید باید همه ی مطالب را بدانید:
یکی از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می شود، این است که فکر می کنند اگر مطلبی را نخوانده اند یا خوب نخوانده اند، نمی توانند نتیجه ی خوبی بگیرند. با بررسی سؤال های سال های قبل، می توانید به این نکته دست یابید که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب ها را بدانیم؛ فقط کافی است به اطلاعات و فرمول های کلی مبحث ها، مسلط باشیم. یادتان باشد:«همه چیز را فقط همه کس می دانند.»

– تغذیه ی مناسب داشته باشید:
مدیریت انرژی به طور قطع تأثیر بسیار زیادی در نتیجه ی کنکور خواهد داشت. در این مدت، از غذاهای چرب استفاده نکنید؛ زیرا دیرتر از معده خارج می شوند. در عوض، میزان استفاده از پروتئین (گوشت، مرغ، جگر، عدسی و…) را افزایش دهید. با توجه به این که حدود ۷۰درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است؛ روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. در ضمن، با توجه به نیاز مغز، از مواد قندی (هیدارت کربنی با زنجیره ی فراوان مانند نان، برنج، سیب زمینی و کشمش) استفاده کنید.
مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی موجب برهم خوردن تعادل روانی در افراد می شود، همه مواد غذایی برای بدن لازم است ولی زیاده روی و عدم کنترل روی مصرف مواد غذایی تبعات منفی شامل برهم خوردن خواب، آرامش، و ایجاد اضطراب را به همراه دارد؛ بعنوان مثال مصرف بیش از حد غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه ، چای و شکلات در ایجاد اضطراب ، برهم زدن آرامش افراد موثر است.
در مقابل این خوراکی ها، موادی مفید و آرام بخش نیز وجود دارند، هویج ، تخم مرغ، ماهی ، کرفس هر چه بیشتر مصرف شود آرامش بیشتری را برای فرد به همراه دارد و مانع ایجاد استرس و اضطراب می شود.

– اشتباهی که استرس زا می شود
غذاها با روش های مختلف استرس را از بین می برند. سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش بخش و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آنها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور به بدن آسیب می رساند کمک می کند. در حقیقت یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم کردن اثر استرس می شود.

کربوهیدرات ها باعث افزایش ترشح سروتونین می شوند برای تامین این ماده آرام بخش باید کربوهیدرات های مرکب که سرعت کمتری در هضم دارند مانند:نان، پاستا، جو و غلات سبوس دار مصرف کرد.
مهمترین نکته برای کاهش استرس افراد کنکوری، پیروی از یک برنامه غذایی درست است.