مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: دانش ذخیره‌سازی خون بندناف در کشورمان کاملا بومی است و درخواست‌هایی از سایر کشورها برای راه‌اندازی بانک خون بندناف وجود دارد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، مرتضی ضرابی بازبیان این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه در اردبیل افزود: ذخیره سازی خون بند ناف […]

 

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: دانش ذخیره‌سازی خون بندناف در کشورمان کاملا بومی است و درخواست‌هایی از سایر کشورها برای راه‌اندازی بانک خون بندناف وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، مرتضی ضرابی بازبیان این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه در اردبیل افزود: ذخیره سازی خون بند ناف در جهان توسعه یافته و کشورمان با بانک خون بند ناف رویان در نقشه جهانی ثبت شده است.

وی از ذخیره‌سازی بیش از ۸۰۰ هزار نمونه در بانک‌‌های عمومی و هفت میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی جهان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر در بانک عمومی ایران بیش از ۱۰ هزار نمونه و در بانک خصوصی خون بند ناف رویان ۱۸۰هزار نمونه شده که بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی در خاورمیانه است.

وی تصریح کرد: این بانک با داشتن ۳۲ نمایندگی در استان های مختلف توانسته است، با استانداردسازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه‌های خون بندناف و همچنین مراکز پیوند علاوه بر درمان بیماری‌های بدخیم و نجات جان انسان ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور، از خروج ده ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر کشورها جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، به فعالیت‌های خوب دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: این  دفتر جزو دفاتر خوب ما است و تاکنون۱۵۰۰ نمونه توسط آن جمع‌آوری و ذخیره شده است البته با توجه به ظرفیت‌های موجود استان می‌توانست خیلی بیشتر از این باشد که امیدواریم با آگاهی بخشی به جامعه و فرهنگ‌سازی میزان آن افزایش چشمگیری داشته باشد.

ضرابی افزود: در حاضر خونگیر این دفتر در شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال حضور دارند و جمع‌آوری نمونه‌های خونی سایر شهرستان‌ها نیز توسط دفتر نمایندگی و به صورت شبانه‌روزی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خونی که در بند ناف وجود دارد عمدتا دور ریخته می‌شود در حالی که بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: میزان این خون متغیر و در حجم ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر می‌باشد که بسته به اندازه بندناف، اندازه جفت و نوع زایمان میزان آن متغیر است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه نمونه خون بند ناف باید در ۳ الی ۵ دقیقه بعد از زایمان جمع‌آوری شود، خاطرنشان کرد: ذخیره این نمونه‌ها بعد از انجام آزمایشات لازم و جدا کردن گلبول‌های قرمز در درون تانک‌های نیتروژن مایع ۱۹۶ درجه زیر صفر صورت بگیرد.

ضرابی، بیشترین کاربرد سلول‌های بنیادی را در درمان بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی اعلام و خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا برای درمان بیماری‌های اطفال و بالغین شامل فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، اس ام آ، آسفکیس، دیابت، سکته مغزی، آلزایمر، ام اس پارکینسون، انفارکتوس قلبی آرتژیت با سلاو‌های بنیادی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: کارآزمایی بالینی بر روی بیماران فلج مغزی بین ۴ تا ۱۴ سال نیز در حال انجام است که در فاز دوم روند بهبودی ۷۰ بیمار با تزریق سه نوبت سلول مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در مورد بیماری اوتیسم هم مطالعه بر روی ۶ بیمار و در فاز یک بررسی بیماری آرتروز بر روی ۷ بیمار در نظر گرفته شده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: برای کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند از سلول درمانی استفاده می‌کنیم و امیدواریم نتایج تحقیقات، خروجی‌های مورد انتظار را داشته باشد تا بتوانیم در سال‌های آینده اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

ضرابی، افزود: نمونه خون بند ناف برای مدت نامحدود قابل نگهداری است ولی استاندارد جهانی آن ۲۵ سال می‌باشد که احتمال تغییر آن وجود دارد.

وی احتمال تطابق ژنتیکی را تا ۴۰ درصد در بین مردم کشورمان اعلام و بیان کرد: سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

ضرابی تصریح کرد: در پالپ دندان شیری و حتی دندان عقل نیز سلول‌های بنیادی وجود دارد که امروزه امکان جداسازی سلو‌ل‌ها وجود دارد و هم‌اکنون امکان فرآوری ضمائم زایمانی وجود دارد که در مجموعه رویان زیرساخت‌های لازم فراهم شده و درصدد هستیم ظرف ۶ ماه آینده پالایشگاه محصولات زایمانی را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: در بانک عمومی بند خون ناف عمومی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود اما برای ذخیره‌سازی در بخش خصوصی ۶۰  میلیون ریال باید پرداخت شود که درصدد هستیم با کم‌ترین هزینه، ذخیره بندناف انجام یابد تا همه خانواده‌ها بتوانند برای ذخیره‌سازی خون بند ناف اقدام کنند.

در پایان این نشست خبری از همکاری رسانه‌های استان در اطلاع رسانی فعالیت‌های دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.