مراسم جشن تجلیل دانش آموزان و دانشجویان نخبه میبد با حضور معلمان و مدیران ، پروفسور محمد علی کریم زاده ، صاحبان صنایع ، مسئولان آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان استان و شهرستان ، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و با دعوت از ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
 

به گزارش تایماز نیوز به نقل از پایگاه خبری بام میبد جشن تجلیل از برترین‌های علمی ،فرهنگی و هنری ،قرآن و عترت ۴ سال اخیر با قرائت پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور همراه بود ، پیام صادر شده جایگاه آموزش و پرورش را جایگاهی در صدر معرفی کرده‌است که باید قدر ببیند و در اولویت راهبردی همه دستگاه‌ها ، مسئولان خانواده ها ، مردم و خیرین قرار گیرد و با نگاه جامع و راهبردی به تربیت نسلی صالح بپردازد و با تکیه بر مبانی اسلام عزیز و انقلاب اسلامی و سند تحول و با نگاه به نیازهای امروز و آینده کشور به تربیت جامع و متوازن برخیزد.

در ادامه این پیام آمده است : وظیفه همگان حمایت و پشتیبانی و همکاری با این نهاد است و البته این دستگاه از هر گونه هم اندیشی و نقد و پیشنهاد استقبال خواهد نمود.

دانش آموزان عزیزی که در آزمون ها سربلند بیرون آمده‌اند به ویژه آنها که از نعمت الهی برتری در استعداد و توانایی و نخبگی برخوردارند وظایف و رسالت‌های سنگین تری در پیشرفت علمی و اخلاقی و آمادگی خدمت به مردم شریف و میهن عزیز و آرمانهای انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر و امام شهیدان دارند.

طرح ها و استراتژی های بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم با بیان اینکه مقام معظم رهبری استان یزد گفت: مقام معظم رهبری استان یزد را استانی نخبه خیز اعلام کرده‌اند و به حق نیز این موضوع  اتفاق افتاده‌است ، بیش از ربع قرن است که استان یزد و در محور این استان شهر میبد بهترین استعدادها را به کشور ارزانی کرده و حضور در این جلسه به پاس قدردانی از زحمات نخبگان ، پدر و مادر آنها و معلمان است.

وی وظیفه ذاتی بنیاد نخبگان شناسایی مستعدین و نخبگان ، کمک به توانمند سازی و کمک به اثربخشی آنها در جامعه بیان کرد و اظهار داشت : اگر مستعدی به همراه تلاش خود برای کشور منشاء اثر شود به شرف نخبگی نائل آمده و همه شما که در شروع مسیر و فرآیند نخبگی قرار دارید استعداد‌های برتری هستید که انشاءالله با تلاش برای منشاء اثر بودن در جامعه و ارائه خدمات برای کشور به جایگاه نخبگی نایئل خواهید شد.

ناصر باقری مقدم افزود: در تاریخ بنیاد ملی نخبگان بزرگانی که در کشور با استفاده از استعداد ذاتی و تلاش موفق شدند در عرصه علمی ، فنی ، صنعت ، کارآفرینی و مدیریت  منشاء اثرات مثبت در کشور شوند به عنوان نخبه شناسایی می شوند.

وی با اعلام خوشحالی از وجود مستعدین برتر در مراسم از سوی بنیاد ملی نخبگان اعلام آمادگی برای هزینه کردن از تمام ظرفیت‌های این بنیاد برای شکوفایی و متبلور شدن این استعدادها و توانمند سازی آنها کرد.

وی تمرکز زدایی را از استراتژی های بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم  بیان کرد و گفت: فعالیت‌های این بنیاد علاوه  برتهران و شهرهای بزرگ در استان‌های مختلف مخصوصا استان‌های نخبه خیز گسترش پیدا کرده و در سالهای آینده شاهد شناسایی نخبگان با طرح رصد در کشور خواهیم بود.

وی تمرکز بر حوزه دانش آموزی را به عنوان استراتژی دیگر بنیاد ملی نخبگان معرفی کرد و افزود: در شروع دوره جدید چندین  طرح را پایه گذاری شده که دست اندرکاران آموزش و پرورش باید این طرح‌ها را مورد توجه خود قرار دهند.

رییس ملی بنیاد نخبگان تصریح کرد:بر اساس ادله و آمارهای بین المللی ۱۰ درصد از آمار دانش آموزان کشور استعدادهای برتر هستند که از این آمار ۱٫۵ درصد در مدارس سمپاد مورد حمایت و توسعه قرار دارند و ۱٫۵ درصد نیز در مدارس دولتی مشغول فعالیت علمی و توانمند شدن برای ورود به دانشگاه هستند.

وی اضافه کرد : هفت درصد از این استعدادهای برتر حمایت نمی‌شوند و بر این اساس طرحی را در بنیاد ملی نخبگان با عنوان حمایت از مدارس نخبه پرور شروع کرده‌ایم که در استان یزد نیز شروع شده و ۱۰ مدرسه نخبه پرور در استان یزد شناسایی شده‌اند.

بافری مقدم افزود: همچنین با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی دانش آموزان استعداد برتر بی بضاعت نیز به صورت نامحسوس شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرند.

وی طرح معلمان برگزیده و مستعدپرور را نیز طرحی معرفی کرد که به پاس قدردانی از فعالیت‌های معلمان برگزیده که موفق به شناسایی استعدادهای برتر شده‌اند اجرا می‌شود.

رییس ملی بنیاد نخبگان همچنین به صورت خاص برای همکاری با صنایع استان یزد برای بررسی طرح‌های مشترک چگونگی استفاده از استعداهای  برتر و رسیدن به طرح نوآورانه برای اجرا اعلام آمادگی  کرد.

وی طرح بورسیه صنعتی را در این راستا معرفی کرد که در استان یزد با موفقیت اجرا شده  و در سال آینده توسعه داده خواهد و دانشجویان با مراجعه به سایت بنیاد ملی نخبگان  یا سایت نخبگان استان می‌توانند در قالب این طرح و با هفته ای ۲ روز حضور در کارخانجات از مزایای طرح یاد شده از جمله دریافت حقوق و بیمه شدن استفاده کنند.

وی افزود: همچنین دانشجویان می‌توانند در قالب تیم های حل مسئله به حل مسائل استان کمک کنند و از توان آنها برای حل مسائل استان استفاده شود.

وی نیاز مواد اولیه صنایع به طراحی و بازآفرینی ، به روز کردن فن آوری‌ها ، تعمیر و به روز کردن تجهیزات کارخانه‌ها را از جمله مواردی برشمرد که در استان یزد می‌تواند مورد توجه دانشجویان دارای استعدادهای برتر که با کمک پدر و مادر و معلمان در بهترین دانشگاهها تحصیل کرده و به استان خود بازگشته اند، قرار گیرد تا با استفاده از توان خدادادی خود به حل این مشکلات بپردازند.

افتخار آفرینی دانش‌آموزان میبدی در کنکور سراسری

رییس آموزش و آموزش و پرورش میبد در این مراسم اظهار کرد : سال گذشته میبد برای بیش از بیست و چندمین بار آموزش و پرورش میبد افتخار کسب مقام اول کنکور استان و کشور با اختلاف هفت درصد بهتر از دومین شهر را در هر سه رشته علوم انسانی ، ریاضی فیزیک  و تجربی را به دست آورد.

محمد رضا کارگر متوسط آزمون کشوری کنکور را ۱۱٫۲۹ درصد ، استان یزد را ۱۸٫۲۵ درصد و سمنان ۱۶٫۴۰ درصد را بیان کرد و گفت: میبد با افتخار ۲۶٫۱۱ درصد و شهر بعدی ۱۹٫۸۳ درصد را کسب کرده‌است که رتبه میبد با اختلاف هفت درصد واقعا ستودنی است.

وی تصریح کرد: همه این موفقیت‌ها مدیون تلاش خوب دانش آموزان ، همکاران و مسئولان شهرستان ، روسای سابق و فعلی شورای آموزش و پرورش و با محوریت آیت الله اعرافی امام جمعه میبد به دست آمده‌است.

رییس آموزش و پرورش همچنین از صاحبان صنایع که با همراهی کردن آموزش و پرورش اتفاق‌های خوبی را رقم زدند نیز قدردانی کرد و یادآور شد: به دلیل شیوع کرونا برگزاری جشن کنکور به مدت چهار سال برگزار نشد و اکنون با همکاری شهرداری و بنیاد نخبگان مجموع برگزیدگان چهار سال گذشته تجلیل می‌شوند.

وی مجموع سه نفر اول تا سوم کنکور سراسری چهار سال گذشته هر سه رشته تجربی ، ریاضی و علوم انسانی ، هشت نفر از دانش آموزان کسب کننده مقام در المپیاد کشوری و ۱۰ نفر از برگزیدگان مسابقات کشوری فرهنگی و هنری را به عنوان ۵۵ نفر نخبه شهرستان میبد برشمرد که در مراسم جشن برگزار شده از آنها تجلیل شد.

دعوت از دانشجویان نخبه برای هم اندیشی در مورد مسائل مدیریت شهری

رییس شورای اسلامی شهر میبد نیز با بیان اینکه اولین قدم شورای اسلامی شهر میبد تجلیل از نخبگان شهر است نسبت به پروفسور محمد علی کریم زاده پزشک به نام میبدی و صاحبان صنایع که در جمع حضور داشتند ، ادای احترام کرد.

جواد فیاضی قبل از سخنان خود نیز از دانش آموزان و دانشجویان نخبه درخواست کرد که از جای خود بلند شوند و به افتخار تلاش همه معلمان ، همراهی پدر و مادر و همه کسانی که در موفقیت آنها نقش داشتند ، ادای احترام کنند.

وی با دعوت از نخبگان برای اینکه شورای اسلامی شهر از پتانسیل آنها استفاده کند اظهار امیدواری کرد که در ادامه این روند شورای اسلامی شهر میبد بتواند برای حضور نخبگان در هم‌اندیشی و همفکری برای مدیریت شهر قدمی هر چند کوچک بردارد و شهر را به سوی عمران ، توسعه و تعالی در همه حوزه‌ها سوق دهد.

رییس شورای اسلامی شهر میبد تصریح کرد: میبد از قدیم الایام دارای فرهیختگان و افراد نخبه در حوزه‌های معماری ، نساجی ، تولید ، صنعت و علم و دانش بوده‌است و همچنین افرادی مشهور و به نام از جمله آیت الله حائری موسس حوزه علمیه قم ، آیت الله حاج شیخ ابراهیم اعرافی ، قاضی میرحسین و هم‌اکنون آیت الله علیرضا  اعرافی از نخبگان شهر و نمونه های بارزی از نخبه پروری شهر میبد هستند.

موقیت ها را جدی بگیرید و در مقابل مشکلات محکم بایستید

پروفسور کریم زاده نیز طی سخنانی گفت: دانشجویانی که در این جا حضور دارند شروع کار آنها است و باید با «یا علی مدد گفتن» موقعیت خود را جدی بگیرند و سخت استفاده کنند و دانشجویانی که در کنکور قبول نشده‌اند نیز باید بدانند جامعه ما فرصت و وسعت و فضا دارد و شما دارای نیروی جوانی هستید و باید به مشکلات در پیش رو رحم نکرده و آن را جدی بگیرند و محکم در برابر مشکلات بایستند و نگذارید شما را تحقیر کنند..

وی خطاب به معلمان گفت: این معلمان عزیز شما جبر و مثلثات و هندسه یاد می‌دهید شما با منش و رفتار ، پوشش ، اخلاق و نگاه و تبسم ، اخم و کلام خود مهمترین کتابی هستید که زندگی کردن را به دانش آموزان یاد می‌دهید.