کشت و صنعت پارس و مغان؛ الگوی موفق تولید و اشتتغال

  پرینت
کشت و صنعت پارس و مغان؛ الگوی موفق تولید و اشتتغال
شناسه خبر : 10473 | تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
با توجه به فرآیند تکاملی کشت و صنعت‌های پارس و مغان به جرأت می‌توان گفت این شرکتها منشأ اصلی عمران، آبادانی و کشاورزی دشت مغان بوده اند.

به گزارش تایماز نیوز ، دشت مغان از دیرباز تاکنون دارای قابلیتهای فرآوان کشاورزی است که همه پیش‌نیازها را برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی کشور داراست و شرکت ملی کشت و صنعت پارس این را اثبات کرده که می‌توان با کار و تلاش در این حوزه، هم به تولید محصولات کشاورزی و صادرات در کشور کمک کرد و هم زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم آورد.

با اذعان به مسائل فوق، کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی شرکت ملی پارس محسوب می‌شود و در این میان خودکفایی در تولید بذور ذرت هیبریدی و تبدیل اراضی لم یزرع و بایر به آبی با شیوه های نوین آبیاری اهمیت این بخش را دو چندان می‌کند، موضوعی که به همت شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس افق روشنی در سالهای اخیر برای آن ترسیم و در حال عملیاتی شدن است.

شاید بتوان مهمترین اقدامات شرکت ملی پارس در این زمینه را تثبیت منابع آبی و بهره گیری از تکنولوژی و فناوری‌های نوین آبیاری در اراضی پادار این شرکت برشمرد که هر یک در نوع خود نجات بخش دشت ها و زمین های کشاورزی کشت و صنعت پارس از کم آبی هستند.

نظر به اهمیت بالای این بنگاه اقتصادی در چند سال اخیر و اقدامات اصلاحی مؤثر صورت پذیرفته درجهت اصلاح ساختار، افزایش بهره‌وری، بهبود کمی و کیفی تولید و توسعه فعالیت‌های تولید بذرهای مختلف، نوسازی ناوگان مکانیزاسیون زراعی، سامانه های آبیاری، واحدهای صنعتی و دامپروری افق جدیدی در شرکت ملی پارس گشوده است بطوری که:

– پاکت گیری بذور ذرت هیبرید ارقام همیلتون و Agn 601 در شرکت ملی پارس با مشارکت شرکت یونانی ایتالیایی آمریکن ژنتیکس برای اولین بار در کشور که درآمد حاصل از این همکاری به نسبت ۴۰ درصد برای شرکت آمریکن ژنتیکس و ۶۰ درصد برای شرکت ملی پارس بوده است.

-‌ تجهیز و سرمایه‌گذاری برای آبیاری تحت‌فشار زمین‌های کشاورزی آبی و لم یزرع ، پرداخت بهره‌وری و بهبود و ارائه خدمات معیشتی در مناسبتها و پرداخت به‌موقع حقوق پرسنل شرکت.

– پروژه انتقال آب به ۱۳۸۰ هکتار از اراضی (پادار) ، افتتاح فاز اول پروژه ۲۰۶۰ به مساحت ۴۸۱ هکتار ، اجرای کاشت ۳۰ هکتار زراعت صنوبر ، کاشت ۲۵ هکتار باغ بادام از پروژه ۶۱۰ هکتاری، اجرای فاز اول طرح توسعه گاوداری شیری ۱۵۰۰ راسی همه مؤید این است که در طول یک‌سال اخیر فعالیت‌های چشمگیری از سوی مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و پرسنل در این شرکت صورت گرفته که باعث تحولی در تولیدات آن شده است.

تحقق این فعالیت‌ها و امکانات جایگاه ویژه و محیط ایزوله‌ای را می‌طلبد که بستر کم‌نظیر آن در شرکت ملی کشت و صنعت پارس فراهم است. بستری که به یاری خداوند منان همچنان به‌سوی تکامل پیش خواهد رفت. با توجه به فرآیند تکاملی شرکت ملی پارس و تجربیات حاصله به جرأت می‌توان گفت این شرکت در کنار کشت و صنعت مغان منشأ اصلی عمران و آبادانی دشت مغان بوده اند؛ به‌طوری‌که در سایه این شرکتها به محل مهاجرپذیری و زمینه اشتغال بیکاران از اقصی نقاط استان و حتی کشور تبدیل شده‌ و وجود کشاورزان پیشرو کشوری و توسعه کشاورزی مکانیزه در دشت مغان مؤید تأثیر ترویج و آموزش آن بوده است و چه بسیار کارشناسانی که با کسب تجارب علمی و عملی در این بنگاههای اقتصادی منطقه در عرصه‌های ملی منشأ خدمت و اثرگذاری شده‌اند. علاوه‌بر تولیدات بذری، دامپروری، باغی و پرورش آبزی، این شرکتها موجب افزایش ثروت ملی در تمام نقاط کشور شده اند.

هرچند که این شرکتها هنوز قابلیت‌های فراوانی برای کار و سرمایه‌گذاری دارند. این نکته‌ای است که مسئولان کشوری و وزیر جهاد کشاورزی‌ در بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا‌ در عرصه‌های دشت مغان‌ بر آن تأکید کرد‌ه و گفته اند که دشت مغان محور‌ اقتصاد کشاورزی است و تا به‌حال هنوز قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن به‌درستی شناخته نشده است.

بنگاههای اقتصادی شرکت ملی پارس و مغان در این شرایط سخت کشور به مجموعه‌ای موفق در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری و افزایش توان صادراتی تبدیل شده و ضرورت دارد، همه به این مجموعه ها کمک کنند تا در منطقه مرزی دامنه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال آن گسترده شود.

  • نویسنده : مرتضی بری
برچسب ها
اخبار مشابه
تخفیف ۱ تا ۹ میلیون به هنرکارتی‌ها برای ثبت‌نام در دوره‌های هنری و سینمایی
نمره مردودی مسئولین فرهنگی در ترویج و اعتلای عفاف و حجاب
تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل / اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر در کارخانه‌ تُن ماهی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.