رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  گفت: در سال‌های گذشته در مرگ و میر نوزادان رتبه خوبی نداشتیم که با جذب پزشک فوق تخصص نوزادان و راه‌اندازی بخش NICU در پارس‌آباد شاهد کاهش اعزام و مرگ و میر نوزادان هستیم.

تایماز نیوز/ دکتر علی محمدیان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد:  برای ۱۴ پزشک در استان به دلیل ویزیت گروهی بیماران برگه اخطار صادر شده است، چرا که رعایت حریم خصوصی بیماران برای پزشکان الزامی است و شاید بیماری، امکان بیان مشکل درمانی خود را در حضور جمع نداشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکَی اردبیل  گفت: در تعریف سلامتی علاوه بر بعد جسمانی، عوامل روانی و اجتماعی و معنوی هم جزو شاخصه‌های سلامت است و ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار در سلامت شهروندان خارج از حوزه دانشگاه بوده و دانشگاه در این موضوعات مطالبه‌گر است.

وی با اشاره به اینکه۴۲ پروژه درمان در حال اجرا است افزود: مسکن متخصصین گرمی در همین هفته دولت افتتاح می شود.

دکتر محمدیان اردی با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی بیمارستان نجف زاده خاطرنشان کرد: از ۵۹ طرح عمرانی بهداشتی و درمانی که در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته بود، ۱۵ طرح یا افتتاح شده یا در آستانه افتتاح است که مرکز اورژانس، آزمایشگاه، مسکن متخصصان و سایر واحدهای درمانی از جمله آنهاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل اضافه کرد: ساختمان شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های بیله‌سوار و انگوت با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برای افتتاح آماده است و مراکز ناباروری اردبیل و پارس آباد در حال تکمیل هستند.

محمدیان ادامه داد: بیمارستان یکهزار تختخوابی اردبیل با پیشرفت خوبی در حال احداث است و کتابخانه مرکز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل از خریداری و تامین تجهیزات مورد نیاز طب هسته‌ای برای این استان خبر داد و گفت: به دنبال آماده‌سازی ساختمان، جهت نصب و راه اندازی اقلام خریداری شده هستیم.

وی افزود: دستگاه رادیوتراپی موجود در استان مربوط به ۱۲ سال قبل است و طبق اعلام شرکت سازنده، قطعات آن دیگر تولید نمی‌شود و برای رفع نیاز استان، با کمک خیرین سلامت دستگاه رادیوتراپی خریداری  به مبلغ ۴۵ میلیارد تومان خریداری و وارد کشور شده است و به زودی در مرکز استان نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به خرید و نصب دستگاه آنژیوگرافی در سال گذشته ادامه داد: تا اوایل مهرماه سال جاری، سه دستگاه ام ار آی در شهرستان‌های پارس آباد، مشگین شهر و اردبیل نصب و راه اندازی خواهد شد و با نصب این دستگاه‌ها نوبت گیری و صف‌های گاه طولانی ام ار آی ۲ دستگاه موجود در بیمارستان‌های علوی و امام (ره) کاهش خواهد یافت.

وی به تحصیل ۳۰ دانشجوی خارجی در دانشکده پزشکی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با وجود انتظاری که از این دانشگاه برای افزایش پذیرش دانشجویان خارجی وجود دارد، متاسفانه زیرساخت لازم برای این امر را نداریم اما تلاش می‌کنیم با تامین فضا و امکانات مورد نیاز، از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل با بیان اینکه در ۲ دهه اخیر بیمارستان جدیدی در شهر اردبیل احداث نشده است، گفت: تسریع در تکمیل ۲ بیمارستان شهر اردبیل از مطالبات جدی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا استان اردبیل با وجود پیشتاز بودن در اهدای عضو، امکان عمل پیوند را ندارد و بیماران نیازمند عضو مجبور به انتقال به تهران هستند، اظهار کرد: متاسفانه زیرساخت لازم برای پیوند عضو در استان وجود ندارد اما جا دارد به تناسب استقبال مردم از اهدای عضو، زیرساخت‌های لازم برای پیوند اعضای بدن در استان فراهم شود.