کاشت و تولید ۵۰۰ هزار نهال در میبد آغاز شد

  پرینت
کاشت و تولید ۵۰۰ هزار نهال در میبد آغاز شد
شناسه خبر : 11852 | تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵ | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد از توزیع ۱۵ هزار نهال در هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت : نهضت ملی کاشت یک میلیارد درخت نیز با در دستور کار قرار دادن تولید و آماده‌سازی ۵۰۰ هزار نهال در میبد آغاز شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تایماز نیوز به نقل از پایگاه خبری بام میبد ، جمال جنتی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند) و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه میبد ، افزود: کاشت و تولید نهال از قدیم الایام از طریق منابع طبیعی و بخش خصوصی پیگیری شده‌است و امسال نیز با وجود اینکه اعتبار خاصی برای این پروژه اختصاص داده نشده بود خوشبختانه با کمک بخش خصوصی و ادارات و نهادها این کار انجام شده و در حال انجام است.

رییس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد با اظهار امیدواری به اینکه انشاءالله فرهنگ کاشت و تولید نهال و منابع طبیعی با کمک همه مردم به فرهنگ عمومی تبدیل شود و ایرانی سرسبز داشته باشیم به در دستور کار بودن کاشت و تولید نهال‌های مورد نیاز مردم در شهر  و همچنین مناسب استفاده در بیابان زدایی اشاره کرد.

وی با بیان وضعیت مراتع شهرستان در بخش ندوشن اظهار کرد: با بارندگی‌هایی که امسال داشتیم خوشبختانه با کاشت نهال‌های مرتعی که در اختیار داریم خشکسالی‌های چند سال گذشته را جبران می‌شود.

جنتی از جمله اقدامات انجام شده را نگهداری و حفاظت و توسعه  پارک جنگل بان واقع در ورودی شهر میبد به مساحت ۲۰ با انجام  ۶ ردیف نهال کاری و کاشت گونه‌های جنگلی و مرتعی  وایستگاه فرسایش بادی با ایجاد ۲ ایستگاه شاهد و نمونه با استفاده از دانش بومی و با همکاری دانشگاه یزد که طی آن سیفونهایی برای اندازه گیری گرد و غبار طراحی شده برشمرد.

وی در ادامه به ایستگاه کانال باد در محدوده فیض آباد بعد از دانشگاه آزاد که تولید نهال که سالیانه کاشت و تولید  ۵۰۰ هزار نهال در این مکان آنجام می‌شود ، راه اندازی ایستگاه زوجی فرسایش بادی که مطالعات و تجزیه و تحلیل  داده‌های آن از سوی دانشگاه یزد انجام شده و آماده بهره برداری است ، کشت‌های سنواتی  و پارک صنایع به مساحت ۲۰ هکتار  که با کمک کارخانجات میبد روبروی مجتمع رفاهی سومیا واقع در کمربند غربی احداث شده و نگهداری  آن به عهده منابع طبیعی است ، اشاره کرد.

رییس منابع طبیعی وآبخیزداری میبد به پروژه‌های آبخیزداری شامل کنترل سیل ، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش با ساخت سازه های خاکی ، سنگ و سیمان و چاله فلسفی که با کمک و مشارکت بخش خصوصی و مردمی  و با اعتبارات دولتی از سوی منابع طبیعی انجام شده ، نیز اشاره کرد.

وی از جمله این پروژه‌ها را پروژه بخش سیلاب نیوک واقع در بالا سر اشنیز در جاده فولاد آلیاژی نام برد و افزود: این بند خاکی شهر میبد را از خطر سیل در امان داشته و به مدت چهار سال است که آبگیری خوبی شده و در حال رایزنی با آب منطقه‌ای برای سنجش  میزان اثر این بندهای خاکی در ارتباط با تعذیه سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

جنتی بخش سیلاب ندوشن را شامل یک بند خاکی اصلی و سه پشته که پشته ها نقش ذخیره و تغدیه سفره زیرزمینی را انجام می دهند ، تعریف کرد.

وی بند خاکی محمد آباد نیوک که اثر خوبی بر قنات زیر دست در این روستا دارد و مردم به واسطه عملکرد خوب این پروژه آبخیزداری در تعذیه سفره آب زیرزمینی رضایت دارند ،  احداث گوراب در منطقه سورک که خوشبختانه آبگیری می‌شود و مثمرثمر در آبیاری مراتع بوده و بند خاکی علویه که امسال آبگیری و سرریز هم شد را نیز به عنوان پروژه‌های آبخیزداری انجام شده از سوی منابع طبیعی و با همکاری بخش خصوصی و مردمی ذکر کرد.

وی همچنین با اعلام روز شمار و برنامه‌های هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال با همت مجموعه فرمانداری و ادارات و بخش خصوصی اقدامات خوبی در هفته منابع طبیعی انجام شد ، روز دوشنبه  ۱۵ اسفند نهضت مردمی درختکاری و امنیت زیستی با غرس نهال انجام گردید و روز سه شننبه نیز منابع طبیعی ، آبخیزداری و مدیریت جامع مدیریت جامع حوزه های آبخیز بود.

وی افرود: همچنین چهارشنبه ۱۷ اسفندماه ، روز منابع طبیعی ، خانواده و مسئولیت اجتماعی ،  پنجشنبه ۱۸ روز منابع طبیعی، حفاظت ، قانون و همیاران طبیعت ،  جمعه ۱۹ اسفندماه روز منابع طبیعی ، مردم و آموزه های دینی ،  شنبه ۲۰ اسفندماه: منابع طبیعی ، آموزش ، پژوهش و فن آوری ، یکشنبه ۲۱ اسفندماه : منابع طبیعی، فرهنگ، هنر و رسانه و دوشنبه ۲۲ اسفندماه: منابع طبیعی، ایثار و شهادت نامگذاری شده‌است.

آبیاری های سنواتی و رها شده ، در دستور کار قرار دادن کاشت و تولید گونه‌های گیاهی از جمله زیتون ، عناب ، گل محمدی و سنجد تر و شیرین از سوی منابع طبیعی و توصیه به توسعه کاشت عناب با توجه به مثمر ثمر بودن آن ، روند توزیع ۱۵ هزار نهال در شهرستان و آماده سازی بستر کاشت پنج هزار نهال در دانشگاه میبد از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

برچسب ها
اخبار مشابه
اعضای شورای شهر از زنده دل شهردار لاهیجان تقدیر کردند
چهارمین نمایشگاه گل و گیاه شهرداری لاهیجان افتتاح شد
مزایای تولید برنج پرمحصول برای کشاورزان تبیین شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.