وزارت نیرو از سال گذشته با هدف تامین برق پایدار و برای ترغیب کاهش مصرف برق مشترکان خانگی، برنامه تشویقی را در دستور کار خود قرار داده است. چراکه اجرای طرح‌های متنوع و مشوق محور مدیریت مصرف مشترکان در کنار برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید برق، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

تایماز نیوز/ در این زمینه با هدف صرفه‌جویی و کاهش مصرف برق مشترکان خانگی، طرحی برای بهره‌مندی همه مشترکان از پاداش کاهش مصرف برق تعریف شده که براساس آن مشترکان خانگی با کاهش مصرف برق از اول خرداد تا پایان شهریور امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل از وزارت نیرو از کیلوواتی ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان پاداش دریافت خواهند کرد.
وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ طرح پاداش صرفه‌جویی در قالب طرح ۵=۱ را اجرا کرد که مورد استقبال مشترکان قرار گرفت، اما تفاوت آن با طرح امسال در این است که سال گذشته اجرای این طرح محدود به مشترکان با مصرف برق زیر الگو بود، اما امسال برای همه مشترکان و حتی مشترکان با مصرف بیش از الگو هم تعریف شده است.
در طرح سال گذشته ۵=۱، قبوض برق ۴۲ درصد مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شده و قبض برق بیش از ۸ میلیون مشترک رایگان یا بستانکار شد و بالغ بر ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برای این عده از مشترکان تخصیص یافت.
اجرای این طرح باعث کاهش ۴.۵ درصدی مصرف برق نسبت به تابستان سال قبل از آن شد. بر مبنای همین موفقیت، وزارت نیرو امسال هم در تابستان سال جاری طرح ویژه‌ای را برای پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق بخش خانگی در نظر گرفت که اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و نیز طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی، از سیاست اصلی آن است.
براساس طرح فعلی میزان مصرف مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آنها ارزیابی می‌شود و مشترکان به‌صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد.
در طرح یاد شده میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان متفاوت است، یعنی هر چه میزان کاهش مصرف بیشتر باشد رقم دریافت پاداش هم به ازای هر کیلووات ‌ساعت برق نیز بیشتر می‌شود. می‌توان گفت شهروندان با اندکی صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ازای هر کیلووات ‌ساعت تا ۲ هزار تومان یعنی معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق، پاداش می‌گیرند. به عبارتی یک فرصت به همه مشترکان داده شده تا با کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه گذشته، نرخ پاداش خود را تا ۴ برابر افزایش دهند، بنابراین همه مشترکان با مدیریت مصرف بهینه برق و با رعایت مواردی چون تنظیم وسایل سرمایشی بر روی دمای آسایش (دمای ۲۴ درجه) و از مدار خارج کردن وسایل برقی اضافی، هم پاداش دریافت می‌کنند هم کشور را در تامین پایدار برق یاری می‌کنند.
اگر مشترکی از دور کند کولر آبی استفاده کند، نه فقط تا ۵۰ درصد از مصرف برقش کاسته می‌شود، بلکه صورتحساب برق مصرفی‌اش نیز کاهش می‌یابد و موفق به دریافت پاداش نیز می‌شود.
البته با روش‌های مختلف دیگر مانند با خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، خاموش‌کردن وسایل برقی و پمپ‌های غیرضروری که مصارف زیادی دارند، می‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند. به گفته وزیر نیرو امسال با اختصاص پاداش همکاری تا ۲ هزار تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی برق برای مشترکان، می‌توان تابستانی را رقم زد که نه ‌تنها قبض مشترکان رایگان شود؛ بلکه هزاران میلیارد تومان نیز از وزارت نیرو بستانکار شوند.
در نگاه ریزبینانه به ماجرا با توجه به جزئیات محاسبه شده، بیشترین میزان پاداش که یک مشترک حاضر در مناطق عادی مانند تهران می‌تواند پاداش صرفه‌جویی بگیرد در یک ماه معادل ۸۲۵ هزار تومان و در ۴ ماه معادل ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان است.
در مناطق گرمسیری نظیر استان‌های جنوبی نیز، اگر یک مشترک مصرف برق خود را از ۲٫۵ برابر الگو به صفر برساند، می‌تواند از حداکثر پاداش صرفه جویی استفاده کرده و ۳٫۳۷۵ میلیون تومان پاداش بگیرد.
البته این مسئله یعنی صرفه جویی از ۲٫۵ برابر الگو تا صفر انتزاعی بوده و صرفا برای دریافت حداکثر میزان پاداش ماهانه در یک ماه است. در این راستا اگر یک مشترک در مناطق گرمسیر مصرف خود را از رقم فراتر از الگو به زیر الگو برساند بسته به مصرف سال گذشته بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه پاداش دریافت خواهد کرد.
تا کنون که در اواخر تیرماه ۱۴۰۲ به سر می‌بریم و هنوز قرائت‌ها تکمیل نشده ۶۴۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان پرداخت شده و این شاهدی روشن و صادق بر اجرای موفق این طرح و همراهی مردم در آن انجام آن است.

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل