چند سالی بود که در پست معاون امور مالیاتی استان با تمام توان و پشتکار به مردم خدمت می کرد؛ وی جزء نخبگان استان اردبیل است، با هوشی بسیار بالا و علمی سرشار از اطلاعات مالیاتی که جزء معدود معاونان ادارات کل استان اردبیل بود که در حرفه خود تخصص و تبحر داشت، این اطلاعات رو در چندین مصاحبه ای  که با سرخانی مقدم انجام دادم، متوجه شدم.

تایماز نیوز / گزارشی از عملکرد سه ماهه مدیریت داریوش سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل

قدمی ارزشمند از اولین حرکت مدیرتی سرخانی مقدم ؛

بخشودگی کامل جرائم مالیاتی قابل بخشش سال های ۹۸ و به بعد

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل از بخشودگی ۱۰۰ درصد جرائم قابل بخشش سال های ۹۸ و به بعد در صورت پرداخت/ ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی خبر داد.

سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به تمدید مهلت بخشودگی جرائم مالیاتی گفت: در راستای تکریم مؤدیان مالیاتی در صورت پرداخت/ ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی سال ۹۸ و به بعد ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی کل جرایم قابل بخشش سال یا دوره مالیاتی مربوطه مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد این اداره کل برای سالهای قبل از ۹۸ نیز تسهیلات ویژه ای در خصوص بخشودگی جرائم مالیاتی و  تقسیط بدهی مالیاتی در نظر گرفته است که در صورت پرداخت /ترتیب پرداخت بدهی و درخواست کتبی بهره مند خواهند گردید.

 

اقدام اساسی در جهت مطالبه عمومی شهروندان؛

الزام پزشکان به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل خبر داد: کلیه مشاغل پزشکی مکلف به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه کلیه مشاغل پزشکی مکلف به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی هستند گفت: این مشاغل در صورت عدم استفاده از پایانه فروشگاهی یا دستگاه پذیرنده بانکی، مشمول جرائم و مجازات های مقرر در قانون مالیات های مستقیم خواهند شد.

داریوش سرخانی مقدم اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، کلیه مشاغل پزشکی در سطح کشور مکلف به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی شدند و عدم استفاده از پایانه فروشگاهی یا دستگاه پذیرنده بانکی (پوز) یا هر گونه درخواست غیرموجه از قبیل دریافت وجه نقد، درخواست کارت به کارت یا استفاده از دستگاه پذیرنده بانکی سایرین، مشمول جرائم و مجازاتهای مقرر در قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

سرخانی مقدم با اشاره به سامانه های سوت زنی سازمان مالیاتی گفت: از شهروندان عزیز تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف، نسبت به معرفی فرد متخلف و اعلام شماره حسابهایی که وجوه به آنها واریز شده اقدام کنند، همچنین مردم می توانند شیوه های فرار مالیاتی را از طریق سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۵ به سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع دهند یا از طرق مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت زنی» و یا از طریق مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ گزارش های خود را درخصوص فرار مالیاتی ارسال نمایند

 

در نشست سرخانی مقدم  با رئیس کل دادگستری استان مطرح شد؛

بیش از ۳۰۰۰۰ مؤدی فاقد سابقه در نظام مالیاتی شناسایی شده است

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل در نشست با رئیس کل دادگستری استان، گفت: اجرای بند( ۲ ) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ موجب شفافیت در مالیات ستانی گردیده و در شناسایی و تشکیل پرونده مالیاتی به بیش از ۳۰۰۰۰ مؤدی فاقد سابقه در نظام مالیاتی نیز مؤثر واقع شده است.

داریوش سرخانی مقدم مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موجب شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی وجلوگیری از فرار مالیاتی می شود. همچنین وضع پایه های مالیاتی جدید مانند مالیات بر خودروهای لوکس، املاک گران قیمت، خودروهای سنگین و مالیات بر خانه های خالی در برقرای عدالت مالیاتی مؤثر است.

در ادامه رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: راه‌اندازی سامانه‌های به روز جهت شناسایی مودیان مالیاتی و اطلاعیه‌های پیشگیرانه توام با اقدامات عملیاتی صحیح با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی راهکاری مناسب برای فرهنگ سازی مالیات ستانی در استان است.

 

دیدار مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تاکید شد؛

اهمیت بالای  فرهنگ سازی مالیاتی

در این دیدار طباطبائی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به بیان اهمیت درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی جامعه پرداخت و مسئولیت کارکنان امور مالیاتی را خطیر دانست و افزود: کشوربا توجه به میزان تلاش و کوشش کارکنان مالیاتی در امر وصول مالیات پیشرفت کرده و برنامه های عمرانی اجراء می گردد. طباطبایی در پایان از اعلام آمادگی دادستانی جهت هرگونه همکاری و تعامل در چهارچوب قوانین و مقررات برای وصول درآمدهای مالیاتی در راستای اجرای عدالت مالیاتی خبر داد.

در ادامه داریوش سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل، با اشاره به اهمیت  برون سپاری و الکترونیکی شدن فرایندهای انجام اخذ مالیات، اصلاح قوانین و رویه های مالیات ستانی در راستای توسعه عدالت مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی با  بهره گیری از  سامانه های اطلاعاتی توضیحاتی ارائه دادند .

 

دردیدار وی با امام جمعه شهرستان پارس آباد عنوان شد:

 

فرار مالیاتی تعدی در بیت المال و خیانت در حق الناس است

امام جمعه شهرستان پارس آباد فرار مالیاتی را تعدی در بیت المال و خیانت به حق الناس دانست.

سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: تمامی قوانین و مقررات مالیاتی وضع شده و اصلاحات انجام گرفته در قوانین ارزش افزوده  و مالیات های مستقیم بر اساس اصل عدالت و رضایتمندی مؤدیان است..

 

در نشست با امام جمعه شهرستان گرمی مطرح شد:

 

آگاهی از آثار و برکات مالیات موجب پرداخت به موقع مالیات توسط مؤدیان می شود

در نشست مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با امام جمعه شهرستان گرمی، حجت الاسلام والمسلمین صفری امام جمعه شهرستان گرمی با تاکید بر اینکه مالیات نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور دارد،گفت: آگاهی از آثار و برکات مالیات موجب پرداخت به موقع مالیات توسط مؤدیان می شود.

سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل، با بیان اینکه اجرایی شدن قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان عامل مهمی در راستای تحقق عدالت مالیاتی است، اظهار داشت : رعایت اصل عدالت مالیاتی از مهمترین اصول مالیات ستانی است که سازمان با اجرایی نمودن قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان و بهره گیری از ظرفیتهای قانون مالیاتهای مستقیم و ارزش افزوده در تحقق این اصل مهم گام های مهمی برداشته است.

 

 در دیدار با امام جمعه شهرستان بیله سوار:

بخشی از درآمدهای مالیاتی به ارتقای فرهنگ مالیاتی تخصیص داده شود

در دیدار مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با امام جمعه شهرستان بیله سوار در دفتر امام جمعه، امام جمعه شهرستان بیله سوار با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ سازی مالیاتی، خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای مالیاتی کشور برای توسعه فرهنگ مالیاتی شد.

در ادامه سرخانی مقدم مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به آغاز صدور برخط گواهی ماده ۱۸۶ توسط این اداره کل اعلام کرد: مؤدیانی که فاقد بدهی مالیاتی هستند بدون نیاز به مراجعه به ادارات امور مالیاتی می توانند بصورت سیستمی نسبت به دریافت گواهی مالیاتی اقدام نمایند.

 

در دیدار با امام جمعه شهرستان نیر مطرح شد :

فرهنگ سازی مالیاتی را باید از مدارس آغاز کرد

حجت الاسلام نعمتی امام جمعه شهرستان نیر در نشست با مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: “چرا  مالیات می دهیم ” را  بایستی از مدارس شروع کنیم و فرهنگ سازی نمائیم تا پرداخت مالیات برای خانواده ها نهادینه شود. اگر مردم از آثار و نتایج پرداخت مالیات آگاه شوند مسلماً در پرداخت مالیات مشارکت خواهند نمود و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

 

امام جمعه شهرستان مشگین شهر:

دریافت عادلانه مالیات احیای حق الناس است

امام جمعه مشگین شهر گفت: دریافت عادلانه مالیات احیای حق الناس است.

حجت الاسلام والمسلمین با وقار امام جمعه شهرستان مشگین شهر قانون مالیات را مترقی ترین قوانین اسلام دانست وافزود: اگر مالیات به صورت عادلانه و منصفانه از مردم دریافت شود و نحوه هزینه کرد آن برای مردم شفاف سازی شده و بدانند که مالیاتی پرداختی برای رفاه و آسایش آنها هزینه می شود

سرخانی مقدم با تاکید بر عدالت محور بودن قوانین مالیاتی و اصلاحاتی که در راستای الکترونیکی کردن روند مالیات ستانی انجام گرفته است گفت: در همه حوزه های مالیاتی تغییرات مثبتی برای شفاف سازی مالیات ستانی، تعامل مناسب با مؤدیان محترم انجام گرفته است که رضایتمندی مؤدیان را سبب شده است.

 

دیدارمدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل فرماندار شهرستان گرمی:

 

قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان گام مهمی در اجرای عدالت مالیاتی است

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل در دیدار با فرماندار شهرستان گرمی با ارائه سیاستها و برنامه های پیش روی اداره کل به روند اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان پرداخته و آنرا گامی مهم در اجرای عدالت مالیاتی دانست.

در ادامه مولایی فرماندار گرمی، سازمان امورمالیاتی کشور را دربحث الکترونیکی نمودن کارها از سازمانهای پیشرو در سطوح دستگاههای اجرایی کشور دانسته و آنرا در تحقق اهداف دولت الکترونیکی ستود.

 

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل در دیدار خود با فرماندار سرعین:

مؤدی مداری یکی از اهداف مهم سازمان مالیاتی است

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل مؤدی مداری را یکی از اهداف مهم سازمان دانست.

داریوش سرخانی مقدم مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل در دیدار با فرماندار شهرستان سرعین گفت: سازمان امور مالیاتی کشور برای ارتقای مؤدی مداری اقداماتی از قبیل هوشمندسازی نظام مالیاتی، برون سپاری برخی اقدامات و الکترونیکی کردن مالیات ستانی انجام داده است.

 

دیدارمدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل با فرماندار شهرستان نیر:

اهداف سازمان امور مالیاتی کشور رضایتمندی مؤدیان ، ایجاد عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است

در دیدار مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل اردبیل با فرماندار شهرستان نیر، مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان را در ابعاد و حوزهای مختلف تشریح کرد و افزود: عمده ترین اهداف سازمان امور مالیاتی کشور رضایتمندی مؤدیان ، ایجاد عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است که برای تحقق این اهداف اقداماتی از جمله: هوشمندسازی نظام مالیاتی و اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی انجام داده است.

در پایان محمدی فرماندار شهرستان نیر گفت:مکانیزه شدن فرایند اخذ مالیات کار بسیار مهمی است و اگر نظام مالیاتی هوشمند باشد وصول مالیات حتماً تسهیل خواهد شد و برای رهایی از نظام اقتصاد تک محصولی نفت دو راه بیشتر نداریم یکی سرمایه گذاری و دیگری اخذ مالیات عادلانه از مردم.

 

از جمله اقدامات تاثیر گذار در عملکرد بانوان این اداره؛

تجلیل از بانوان شاغل اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل

| به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه (س) و هفته زن از بانوان شاغل در اداره کل از طرف مدیر کل امور مالیاتی با هدای گل تجلیل شد.

 

گامی در جهت دلگرمی برای واحدهای تولیدی؛

حمایت از واحدهای تولیدی سرلوحه کار سازمان امور مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی استان اردبیل در بازدید از شرکت بازرگانی تولیدی اشجع باتری گفت: حمایت از واحدهای تولیدی سرلوحه کار امور سازمان مالیاتی و از مهمترین اهداف سازمان در جریان سال جاری است.

سرخانی مقدم با تاکید بر اینکه سهم اشتغال استان از سال ۹۷ تاکنون ۴ درصد افزایش یافته است به اهمیت حقوق درآمدهای مالیاتی تاثیر مالیات در عمران و آبادانی کشور را در شرایط فعلی اشاره کرد..

در پایان از مهدی اشجع مدیر عامل شرکت اشجع باتری به عنوان مؤدی خوش حساب در پرداخت مالیات ارزش با اهدای لوح تقدیر و هدایای تجلیل به عمل آمد.

 

خبری که دور از انتظار از عملکرد امور مالیاتی استان اردبیل نبود؛

مالیات جشنواره ابوذر

اداره کل امور مالیاتی استان اردبیل در جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کرد

اداره کل امور مالیاتی استان بر اساس نتایج نظام سنجش و ارزیابی عملکرد، در جشنواره شهید رجایی عنوان دستگاه برتر گروه تولیدی و خدماتی را در بین ۵۲ دستگاه اجرایی کسب کرد.

استاندار اردبیل  با اهداء لوح و تندیس جشنواره از تلاش های مدیرکل و مجموعه کارکنان امور مالیاتی استان تقدیر کرد.

 

گامی در راستای تکریم مودیان مالیاتی و رفع مشکلات مالیاتی؛

استقرار میز خدمت

با هدف تکریم و راهنمایی و جلب رضایت مودیان محترم مالیاتی ، میز خدمت دائمی در ادارات امور مالیاتی استان استقرار یافته است و مودیان محترم در ساعات اداری در مراجعه به اداره کل می توانند راهنمایی های لازم را از کارشناسان مستقر در میز خدمت دریافت نمایند.

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : پروین حسینی