مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به این که عزاداری‌های روزهای تاسوعا و عاشورا در اردبیل از برنامه‌های شاخص عزاداری در کشور است، جزئیات این برنامه‌ها را تشریح کرد.

تایمازنیوز | الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: برنامه عزاداری روز تاسوعا ساعت ۱۳:۳۰ روز پنجشنبه پنجم مرداد در محل عالی قاپوی اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان اهل بیت(ع) اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل نیز در روز عاشورا ساعت ۱۷ جمعه ششم مرداد در محل عالی قاپوی اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان و شعرای آئینی با حضور هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری و مردم حسینی دارالارشاد اردبیل برگزار می‌شود.

وی اقامه نماز ظهر عاشورا را نماد عبودیت همراه با دلدادگی به حضرت امام حسین(ع) دانست و گفت: مردم مومن و عزادار اردبیل با حضور گسترده در نماز ظهر عاشورا نماد عبودیت همراه با عزاداری را به عنوان خاستگاه تشیع در کشور به نمایش گذاشته و به یاد آخرین نماز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به اقامه نماز ظهر عاشورا می‌پردازند.

جعفرزاده افزود: در شهر اردبیل در دو نقطه شهر اعم از مصلای حضرت امام(ره) اردبیل و امامزاده سیدصدرالدین(ع) واقع در میدان وحدت اردبیل و در شهرستان‌ها در مساجد جامع هر شهر نماز ظهر عاشورا اقامه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل در پرورش مداحان شهیر نقش بسزایی داشته و عزاداری‌های منطقه شهرت بین‌المللی دارد، اظهار کرد: مردم اردبیل عقلانیت و تدین را در اجتماع عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارند.

جعفرزاده مراسم عزاداری ماه محرم اردبیل را الگوی عزاداری برای کشور دانست و افزود: اردبیل با برگزاری مراسم باشکوه و مدون عزاداری محلات ۶ گانه و سیزده‌گانه در بازار تاریخی و سطح شهر نشان داد که با تلفیق شور و شعور حسینی همواره در احیای مکتب حسینی ثابت قدم بوده و همواره با تاکید بر ترویج وفاق و همدلی در اشعار و مداحی‌ها زبان زد تمامی استان‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این مراسم مطالبه ملی از اردبیل است و آحاد حسینیان، چشم به عزاداری اردبیل دوخته و همواره عشق و ارادت خود را به حسینیان اردبیل اعلام می‌کنند، لذا مداحان و شعرا بایستی از قرائت هر گونه اشعار تفرقه‌انگیز و طعنه‌پرداز خودداری کرده و پیام‌های همدلی و یکپارچگی حول محور حب اهل بیت(ع) و تبیین اهمیت ایثار و شهادت را به عزاداران ارائه کنند.