پیشکسوت حوزه فرهنگ استان در گفتگویی در خصوص مطالبه گری فرهنگی یا ایفای حقوق فرهنگی اظهار داشت:ایفای حقوق فرهنگی و مطالبه‌گری همزمان و در دل آموزش های عمومی باید آموزش داده شود.

تایماز نیوز | زعفراحدزاده در خصوص ایفای حقوق شهرندی و مولفه های آن توسط شهروندان و از جمله تمرکز شایسته بر موضوع فرهنگ به عنوان زیر بنای توسعه جوامع گفت: فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‏دهد و آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند و مجموعه پیچیده‌ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه ی خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کنند و راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان است.
زعفر احدزاده با اشاره به این مهم که شهروند دو وظیفه اساسی مطالبه گری یا ایفای حق فرهنگی در این فرایند دارد، تصریح کرد: شهروند کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را می‌شناسد، از آنها دفاع می‌کند و به آن عمل می‌کند و از طریق آن مطالبه می‌کند و می‌داند دفاع از حقوق او یعنی دفاع از حقوق خود خودش و دیگر شهروندان جامعه.
وی می گوید: درکنار زندگی فردی، زندگی جمعی نیز وجود دارد و برای موفقیت در این فرایند، باید فردگرایی و منفعت‌طلبی تا حدودی مهار شود و اخلاق جمعی رواج یابد و این وجه از وظیفه شهروندی به فرهنگ تبدیل شود که به وسیله ی آموزش به دیگر شهروندان و نسل بعدی هم منتقل می‌شود.
مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با تبیین اینکه؛ مسئولیت های اجتماعی شهروندان را به طور داوطلبانه جهت کمک به پیشرفت و بهبود امور به کار می‌گیرد؛ افزود: اجتماعات محلی و سازمان های مردم نهاد می‌توانند با ارائه رفتارهای جدید و نهادینه ساختن آنها در جوامع، نقش موثری در ایجاد و بازتولید مفهوم شهروندی ایفا نمایند و سازمان های متولی نیز با همراهی و ارائه حمایت ها و آموزش های مورد نیاز، سهم مهمی را در تقویت مسئولیت اجتماعی دارند و مهمترین رکن در این فرایند فرهنگ سازی است.
مدیر انتشارات نیکان امروز با اشاره به رشد فزاینده تنوع و نیازهای فرهنگی، شهروندان به توسعه دانش، نگرش و مهارت‌هایی برای بهبود عملکرد خود دارند؛ گفت: اندیشه و فرهنگ اساس هویت و فصل ممیز و وجه تمایز شهروندان است و حقوق فرهنگی اهمیت خود را نشان می دهد که بر اساس تبیین بند یک و دو ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر؛ هر کس حق دارد که آزادانه در زندگی فرهنگی جامعه شرکت جوید، از هنرها برخوردار و از پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای آن بهره‌مند شده و از حمایت منافع معنوی و مادی هر اثر علمی، ادبی یا هنری که خود پدیدآورنده آن است برخوردار شود.
نویسنده پیشکسوت استان در خاتمه این گفتو اظهار نمود: عنصر مطالبه‌گری باید همزمان و در دل آموزش های عمومی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود، تا شهروندان کودک و نوجوان به حقوق خود آگاه شده و ضمن رعایت آن و احترام به حقوق دیگران، بهتر مطالبه‌گری کنند و خودصیانتی و درک بهتری از ایفای مسئولیت اجتماعی دریافت نمایند. مطالبه‌گری یعنی خواست شهروندان از مسئولین برای رسیدن به حقوق خود و دستیابی به جامعه‌ای قانون‌مدار و ایده آل برای زندگی امروز و فردای شان است.