مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در سال زراعی جاری رکورد تولید گندم در کشت و صنعت مغان جابجا می شود.

به گزارش تایماز نیوز، قاسم محمدی اظهار داشت: از ۲۳ هزار هکتار زمین در اختیار شرکت، ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار به مزارع اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ ماه پیش این مزارع را از بخش خصوصی با عملکرد ۳/۲ تن تولید گندم تحویل گرفته و با توسعه بهروری، در سال ۱۴۰۰ رکورد پنج تن و سال گذشته ۸ / ۶ تن تولید گندم را ثبت کردیم.

محمدی با اشاره به عدم تامین ۵۵ درصد حقابه دشت مغان در سال جاری، از سدهای میل مغان، سد خداآفرین و نهایتا کاراکورت در ترکیه، گفت: مزارع و باغات مجتمع تنش‌های آبی سنگینی را تجربه کردند بطوریکه مزارع شرکت در فروردین ماه به مدت ۱۰ و در چند روز گذشته بخش‌هایی از آن به مدت چهار روز آب نداشتند.

وی اذعان داشت: برای مدیریت این بحران ۲۲ دستگاه پمپاژ خریداری کردیم و با کار شبانه روزی عوامل انسانی، مدیریت زراعت، مدیریت کارگری و پمپاژ و مدیریت مصرف آب، توانستیم این ضایعه را مهار و این نقیصه را جبران کنیم اما در شرایط فعلی پیش‌بینی ما این است که در سال جاری نیز رکورد تولید گندم را جابه‌جا کنیم.

محمدی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۲۸هکتار مزارع زیر کشت پاییزه ما بود که از این مساحت، ۳۸۰۰ هکتار به گندم آبی، ۱۵۰۰ هکتار کلزا و باقی مساحت زیر کشت به چغندر قند، سویا، علوفه، جو، و سایر مایحتاج دامپروری اختصاص دارد که در حال حاضر برداشت آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی تمرکز زراعت و الگوی کشت مجتمع را روی کشت پاییزه گذاشتیم تا بتوانیم در شرایط فعلی آب مورد نیاز را تامین کنیم که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید ما به کشت پاییزه و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به کشت بهاره اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در ادامه به تشریح وضعیت باغات شرکت پرداخت و گفت: وسعت باغات این مجموعه بیش از ۲۳۰۰ هکتار است که نیمی از این مساحت در طی نیم قرن از بین رفته بود و ما طی دو سال گذشته بازسازی ۵۰۰ هکتار آن را آغاز کردیم.

وی افزود: ۳۰۰ هکتار کشت کامل و جوان‌سازی باغات گیلاس، زیتون، سیب و گلابی انجام شده و ۲۰۰ هکتار نیز در حال بازسازی است در حالی که هیچ بهسازی در ۵۰ سال گذشته در باغات انجام نشده بود.

محمدی بیان داشت: در کنار این فعالیت‌ها مرکزیت کشت بافت، باغ مادری و نهالستان نیز راه‌اندازی شد و امروز شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان یکی از تولیدکنندگان مهم نهال در کشور و منطقه است که با کشور صربستان و به زودی با اسپانیا و همچنین در داخل کشور با استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و گیلان، برای شناسایی و گسترش گونه‌های مقاوم به کم‌آبی و زودبارده تهاتر خواهد داشت.

محمدی گفت: در سال جاری با وجود شرایط خشکسالی پیش‌بینی ما برداشت بیش از ۵ هزار تن میوه سردرختی است.