مدیرعامل مجموعه آلوارس مهرگان اعتقاد دارد که محوریت گردشگری زمستانی با پیست‌های اسکی است و توجه به زیرساخت‌های این مجموعه‌ها می‌تواند زمستان بیداری را برای استان اردبیل به ارمغان بیاورد.

به گزارشتایماز نیوز/  مجموعه گردشگری و پیست اسکی آلوارس مهرگان در دامنه کوه سبلان و در شهرستان سرعین قرار دارد، برای رسیدن به این پیست باید فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری از شهر توریستی سرعین به سمت کوه سبلان را طی کنید و پس از روستای آلوارس در ارتفاع ۳۲۰۰ متری به وسیع‌ترین پیست اسکی ایران برسید. البته این مجموعه در فصل‌های گرم سال نیز قابلیت گردشگری خود را دارد و به عنوان یک مجموعه گردشگری پذیرای مسافران در طبیعت بی نظیر دامنه سبلان است. علیرضا محمدی مدیرعامل این مجموعه اعتقاد دارد که محوریت گردشگری زمستانی با پیست‌های اسکی است و توجه به زیرساخت‌های این مجموعه‌ها می‌تواند زمستان بیداری را برای استان اردبیل به ارمغان بیاورد. در ادامه گفت‌وگوی ما با علیرضا محمدی را می‌خوانید.

در ابتدا مجموعه آلوارس مهرگان را معرفی کنید؟

مجموعه گردشگری و پیست اسکی آلوارس مهرگان یک مجموعه چهار فصلی است که در شش ماه ابتدای سال با کاربری تفریحی و گردشگری و در شش ماه بعدی سال با توجه به بارش برف و شروع فصل اسکی با کاربری ورزشی و گردشگری پذیرای گردشگران و ورزشکاران است.

چه امکانات و خدماتی در حال حاضر در این مجموعه وجود دارد؟

در این مجموعه هم اکنون ۱۲۰۰ متر خط تله‌سیژ، ۷۰۰ متر خط تله اسکی بشقابی، رستوران به متراژ ۶۰۰ متر مربع، کافی‌شاپ و غرفه فروشگاهی، غرفه صنایع‌دستی، غرفه گیاهان دارویی منطقه، شهر بازی هزار متری، کروکورد، پیست شتر سواری و اسب سواری، پیست اسکی حرفه‌ای و آموزشی به صورت جداگانه و دستگاه برف‌کوب برای آماده کردن پیست وجود دارد و به وسیله این امکانات می‌توانیم هم در فصل اسکی و هم در فصل بهار و تابستان برای گردشگران خدمات رسانی انجام دهیم.

در ادامه چه امکانات و تاسیساتی به مجموعه اضافه خواهید کرد؟

اکثر مراجعه کنندگان به مجموعه آلوارس مهرگان یا مراجعه کنندگان به غرفه ما در نمایشگاه گردشگری تهران درخواست ایجاد واحدهای اقامتی به منظور اقامت در خود مجموعه را دارند و به همین منظور ما به دنبال ایجاد سوئیت‌های اقامتی در قالب سنتی هستیم و همچنین یک پروژه هتل نیمه کاره در مجموعه وجود دارد که در آینده نزدیک این پروژه را تعیین تکلیف خواهیم کرد تا با تبدیل این پروژه به مجموعه بومگردی بتوانیم پذیرای گردشگران بیشتری باشیم. همچنین با توجه به گستردگی گونه‌های حیوانی موجود در این منطقه و به منظور معرفی حیات وحش بی نظیر منطقه آلوارس و دامنه سبلان به گردشگران به دنبال راه‌ها و روش‌هایی برای به نمایش درآوردن حیوانات منطقه به گردشگران البته با رعایت کامل قوانین زیست محیطی هستیم.

در مجموعه آلوارس مهرگان چه برنامه‌هایی برای جذب گردشگران دارید؟

ما در این مجموعه شرایط را برای حضور همه گردشگران آماده کرده‌ایم و در هر مقطع از سال به نسبت شرایط آب و هوایی مقدمات را برای حضور مسافران و ورزشکاران در این مجموعه مهیا می‌کنیم، علاوه بر این ما آماده همکاری با آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری در طول سال هستیم تا تورهای گردشگری برای حضور در مجموعه آلوارس مهرگان تعریف کنیم و در فصل زمستان نیز آماده برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات اسکی از سراسر کشور در مجموعه آلوارس مهرگان هستیم.

با توجه به اهمیت گردشگری زمستانی برای مجموعه شما، صنعت گردشگری اردبیل را در نیمه دوم سال و فصل سرد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گردشگری زمستانی در استان و کشور ما نوپاست و اردبیل برای خروج از گردشگری فصلی باید برای گردشگری زمستانی زمینه‌سازی کند، پیست‌های اسکی محوریت اصلی گردشگری زمستانی هستند و توسعه زیرساخت‌ها برای رونق این مجموعه‌ها ضروری است، جاده‌های دسترسی به پیست‌های اسکی باید جزو راه‌های اصلی در نظر گرفته شود و تجهیز راهدارخانه این مسیرها در دستور کار باشد. برای مثال جاده دسترسی به پیست اسکی آلوارس راهدارخانه دارد اما تجهیزات لازم در این راهدارخانه برای باز کردن مسیر در روزهای برفی وجود ندارد. در حالت کلی و با توجه به شرایط سخت حمل و نقل در فصل زمستان، تامین زیرساخت‌ها از نیازهای ضروری گردشگری زمستانی به شمار می‌رود که باید با حمایت نهادهای دولتی اتفاق بیفتد.

تبلیغات نیز مورد دیگری است که برای توسعه گردشگری به ویژه گردشگری موضوعی و زمستانی ضروری است، وزارت میراث‌فرهنگی و اداره کل استان باید در این حوزه ورود کند و با حمایت‌های دولتی به دنبال معرفی بیشتر ظرفیت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی باشد که در نهایت موجب توسعه صنعت گردشگری در سراسر استان و کشور خواهد بود.

کمک‌ها و حمایت‌های دولتی برای رونق گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی را چگونه می‌بینید؟

ما به عنوان یک مجموعه خصوصی از تسهیلات بانکی و دولتی هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم و نیازی به تسهیلات نداریم و بیشترین کمکی که می‌توانیم از نهادهای دولتی دریافت کنیم در همان بحث توسعه زیرساخت‌ها است، به عنوان مثال علاوه بر موضوع جاده دسترسی و راهدارخانه، بحث استقرار آمبولانس در مسیر مجموعه آلوارس مهرگان نیز یکی از نیازهای ما است که می‌تواند از نظر امنیت و سلامت گردشگران حائز اهمیت باشد.

تعداد کارکنان مجموعه آلوارس مهرگان چند نفر است و این مجموعه چه تاثیری در اشتغال این منطقه داشته است؟

 به جرات می‌توانم بگویم که جزو معدود مجموعه‌هایی هستیم که در طول همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری حتی یک نفر هم تعدیل نیرو نداشتیم و حقوق پرسنل را همیشه به موقع پرداخت کرده‌ایم. در حال حاضر ۱۱ نفر نیروی بیمه شده ثابت در مجموعه شاغل هستند و فصل تابستان تا ۷ نفر نیروی بومی و از اهالی روستای آلوارس یا عشایر ساکن در منطقه به نیروهای ما اضافه می‌شوند، علاوه بر این در فصل تابستان بازارچه در مجموعه ایجاد می‌شود و تا ۴۰ نفر از بومیان منطقه در این بازارچه مشغول به کار می‌شوند، همچنین بخش‌های مختلف مجموعه نیز اجاره داده شده است و حداقل ۳ نفر در رستوران، ۴ نفر در کافی شاپ و سوپرمارکت و ۲ نفر در بخش اجاره لوازم اسکی مشغول به کار هستند. این تعداد ذکر شده به صورت مستقیم در مجموعه آلوارس مهرگان مشغول هستند و علاوه بر آن این مجموعه در روستای آلوارس و حتی در شهر سرعین هم موجب ایجاد اشتغال غیر مستقیم گسترده‌ای می‌شود.

سخن آخر و نکات باقی مانده؟

پیست اسکی معمولا به عنوان یک مقصد در گردشگری است و سایر پروژه‌ها و تاسیسات در مسیر آن هستند، به این معنی که توجه به پیست اسکی بخصوص در حوزه گردشگری زمستانی می‌تواند رونق گردشگری را استان به همراه داشته باشد، بنابراین انتظار می‌رود که توجه بیشتری به ایجاد و بهبود زیرساخت‌های مربوط به این حوزه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/