مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان : کمبود منابع یکی از مشکلات اساسی حوزه راهداری استان اردبیل است مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: کمبود منابع مالی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های این اداره کل در استان است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راهو شهرسازی(اردبیل)،کلیم‌اله […]

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان :

کمبود منابع یکی از مشکلات اساسی حوزه راهداری استان اردبیل است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: کمبود منابع مالی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های این اداره کل در استان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راهو شهرسازی(اردبیل)،کلیم‌اله وثوقی در آستانه هفته راهداری و حمل و نقل گفت: علاوه بر کمبود منابع مالی، کمبود نیروی انسانی و عمر بالای ناوگان حمل مسافر، بار و کالا از جمله مشکلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی اعتبار لازم برای حفاظت و نگهداری از راه ها در هر سال نیازمند چهار درصد ارزش روز جاده‌ها است، اظهار کرد: با توجه به ارزش ۲۷۰ هزار میلیارد ریالی راه‌های استان، برای حفاظت و نگهداری از آن هر سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز می‌باشد.

عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به اینکه برای حفاظت و نگهداری از راه‌های استان اردبیل هر سال کمتر از ۲ هزار میلیارد ریال اختصاص می‌یابد، بیان کرد: در واقع هر سال فقط حدود ۲۰ درصد اعتبار مورد نیاز به این امر تخصیص داده می شود.

وی فرسودگی و عمر بالای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر را یکی دیگر از مشکلات اداره کل راهداری عنوان کرد و گفت: میانگین عمر ناوگان باری استان ۲۳ سال و میانگین عمر ناوگان مسافربری نیز ۱۲ است که عمر آنها از متوسط کشوری بیشتر بوده و باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت توسط آنها شده است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل و نقل استان اردبیل اضافه کرد: با این حال راهداران همیشه و در همه حال به صورت مستمر و مداوم در راه‌های ارتباطی استان حضور فعال دارند به طوری که امسال در طرح زمستانی ۴۳۰ نفر از راهداران با ۲۳۰ دستگاه انواع ماشین آلات سبگ و سنگین  با استقرار در ۲۲ نقاط از جاده‌ها ، گردنه‌های سخت‌ گذر و راهدارخانه های ثابت و سیار در حال ارائه خدمت به مردم و مسافران هستند.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰ هزار تن نمک و شن برای نمک‌پاشی جاده‌های استان هنگام روزهای یخبندان در راهدارخانه‌های استان تهیه و ذخیره و دپو شده است.

 ۲ هزار میلیارد ریال به راهداری اردبیل اختصاص می‌یابد

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اردبیـل گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به این استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای منطقه در نظر گرفته شد.

وثوقـی افزود: از این میزان هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای مرمت، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در نظر گرفته شده که امیدواریم با تخصیص بموقع این اعتبارات شاهد مرتفع شدن مشکلات در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه میانگین عمر آسفالت راه‌های روستایی استان اردبیل بیش از ۲۰ سال است، اظهارکرد: آسفالت هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راه روستایی استان به مرور زمان تخریب و خراب شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

او بیان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور باید راه ارتباطی روستاهای بالای ۵۰ خانوار بهسازی و آسفالت می‌شدند اما هنوز راه ارتباطی ۵۵ روستای بالای ۵۰ خانوار به طول ۱۶۵ کیلومتر در استان اردبیل هنوز مرمت و آسفالت نشده است که برای مرمت، بهسازی و آسفالت کردن آنها چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت کردن راه‌های روستایی استان ابلاغ شده و بخشی نیز اختصاص یافته است و عملیات مرمت و بهسازی ۷۰ درصد آنها آغاز شده است.

وثوقـی با بیان اینکه میانگین راه روستایی آسفالت در استان اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است، اظهار کرد: متوسط راه روستایی آسفالت در کشور ۵۲ درصد است که این رقم در استان اردبیل ۵۵ درصد می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه راه دسترسی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل آسفالت است، بیان کرد: با اینکه راه ۵۸ درصد از روستاهای استان آسفالت است، اما به علت پر جمعیت بودن این روستاها، ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان تحت پوشش جاده‌های آسفالته هستند.

 استان اردبیل ۱۶ نقطه حادثه خیز دارد

​مدیرکل راهداری و حمل و ‌نقل جاده ‌ای استان اردبیل گفت: ۱۶ نقطه حادثه خیز در راه های ارتباطی این استان شناسایی شده که که بیشتر تصادفات جادهای در این مسیر ها روی می دهد.

وثوقی ارتقای ایمنی جاده‌های استان را از جمله اولویت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و افزود: در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل۴۰۰ میلیارد ریال برای رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش راهداران عملیات اصلاح و رفع ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در حال اجرا است، اظهار کرد: تا پایان امسال چهار نقطه حادثه خیز از راههای ارتباطی استان اصلاح و حذف خواهد شد.

او بیان کرد: با برطرف کردن نقاط حادثه خیز و احداث بزرگراه ها در استان می توان میزان تصادفات را در جاده ها کاهش داد.

وی عملیات تجدید خط‌کشی بیش از هزار کیلومتر از جاده‌های استان، تعمیر بیش از هزار و ۲۰۰ مترمربع تابلوهای اطلاعاتی ، اصلاح ، تهیه و نصب ، حدود ۱۰ هزار عدد تابلوی انتظامی در جاده‌ها و مونتاژ و اصلاح بیش از ۱۱ هزار عدد پایه تابلو و علایم رنگ‌آمیزی را از جمله اقدامات اداره کل راهداری  و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل در سال جاری عنوان کرد.

وثوقی اجرای بیش از ۱۲ هزار متر طول شیار لرزاننده طولی و عرضی، تسطیح چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر حریم راه ، نصب هزار و ۵۰۰ متر حفاظ در پرتگاه‌ها ،آبروها و رفوژ میانی ، اجرای ۱۳ هزار کیلومتر رفع افتادگی شانه راه، ایجاد سه هزار و ۸۰۰ عدد دپوی خاکی در دماغه‌ها و نقاط پربرخورد ، نگهداری پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر سیستم روشنایی موجود در راه‌ها و تونل‌ها ، تهیه و نصب حدود هفت هزار بازتاب چشم گربه‌ای در جاده‌های استان را از دیگر اقدامات راهداران دیار سبلان در مدت یادشده ذکر کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اظهار کرد: امسال همزمان با هفته حمل و نقل و راهداری تعدادی از پروژه های عمرانی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید که که بهره برداری از ده ها کیلومتر سیستم روشنایی در راه های ارتباطی استان و ساختمان راهدارخانه اردبیل – نیر از جمله آنها است.

گفتنی است از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

۲۶ آذرماه تا یکم دی ماه هفته حمل و نقل و رانندگان و یکم دی ماه مصادف با آغاز فصل زمستان به دلیل اهمیت وظایف و خدمات ارائه شده توسط راهداران در سطح محورهای ارتباطی کشور به عنوان روز راهدار نامگذاری شده است.