معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای ۹۸ درصد اراضی ملی کشور، نقشه کاداستر تهیه و سند مالکیت تک برگی صادر شده است.

 

 

به گزارش تایماز نیوز ، صفدر کشاورز روز سه شنبه در حاشیه آئین تودیع و معارفه مدیرکل اسناد و املاک استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به ضرورت اجرای قانون جامع حدنگار و اجرای نقشه کاداستر و صدور اسناد مالکیت تک برگی برای اراضی ملی کشور، با حمایت‌های مستمر قوه قضائیه و سازمان جهاد کشاورزی، تقریبا برای ۹۸ درصد اراضی ملی کشور نقشه کاداستر اجرا و سند مالکیت صادر شده است.

وی افزود: اراضی باقیمانده مربوط به اراضی زراعی در استان‌ها و به مقدار ۱۸ میلیون هکتار است که در سنوات گذشته مشمول قانون اصلاحات ارضی بوده و برای آنها اسناد مالکیت به صورت مشاعی به مردم تحویل داده شده بود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: تا امروز برای نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هکتار از این اراضی، نقشه کاداستر تهیه و اسناد مالکیت تک برگی صادر شده است و برای بقیه اراضی، طبق جلساتی که با وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه داشتیم، مقرر شد قطعاتی که تا سال ۱۳۸۵به صورت مفروض وجود داشته و با استفاده از عکس‌های هوایی محرز شده است، به هر میزان که باشد، اسناد مالکیت زراعی صادر شود.

کشاورز گفت: با توجه به همکاری بین سازمان ثبت اسناد و املاک و وزارت جهاد کشاورزی، از مردم و کشاورزان انتظار داریم از این فرصت استفاده کرده و برای دریافت اسناد مالکیت به اراضی زراعی خود، به شرط مستقل بودن قطعات، به ادارات ثبت اسناد و املاک مراجعه و پرونده تشکیل بدهند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با صدور سند مالکیت برای این ۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی باقیمانده، تقریبا کار تهیه نقشه کاداستر و صدور سند مالکیت تک برگی برای اراضی ملی و زراعی کشور به پایان خواهد رسید.

حجت الاسلام حسین کثیرلو رییس کل دادگستری استان اردبیل نیز در این آئین گفت: سند تحول در حوزه ثبت اسناد و املاک که به امضای مقام معظم رهبری رسیده، مایه افتخار است و در حوزه ثبت و اجرای نقشه‌های کاداستر، صدور اسناد مالکیت و کاهش پرونده‌های اختلاف اراضی کاربرد مفیدی دارد.

وی افزود: ویژگی مهم این سند توجه به بعد الکترونیکی و تحقق فناوری روز در آن است و اسناد مالکیت قبلی همواره منشاء برخی مشکلات و دعاوی بوده است اما با ترویج فناوری روز و ارائه آموزش‌های لازم، باید به سوی الکترونیکی شدن و بهره‌مندی از فناوری در تهیه نقشه‌ها و صدور اسناد مالکیت حرکت کنیم.(ایرنا)

در پایان این آئین، با قدردانی از رحیم محمدی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل، نادر خدادادیبه عنوان مدیرکل جدید این اداره کل معرفی شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.