رئیس دادگستری شهرستان نمین عنوان کرد: تاثیر اقدامات ارزشمند جهاد دانشگاهی در توسعه همه جانبه استان/ فعالیت‌های جهاددانشگاهی مایه خرسندی است رئیس دادگستری شهرستان نمین گفت: از اینکه جهاد دانشگاهی با بها دادن به اندیشه‌های فناورانه، جوانان را تا مرحله تبدیل ایده به پدیده همراهی می‌کند مایه خرسندی و سربلندی است و جای تقدیر دارد. […]

رئیس دادگستری شهرستان نمین عنوان کرد:
تاثیر اقدامات ارزشمند جهاد دانشگاهی در توسعه همه جانبه استان/ فعالیت‌های جهاددانشگاهی مایه خرسندی است
رئیس دادگستری شهرستان نمین گفت: از اینکه جهاد دانشگاهی با بها دادن به اندیشه‌های فناورانه، جوانان را تا مرحله تبدیل ایده به پدیده همراهی می‌کند مایه خرسندی و سربلندی است و جای تقدیر دارد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، شکور نوروزنیا با بیان این مطلب در جریان بازدید از خط تولید نشاسته صنعتی جهاد دانشگاهی استان اردبیل که همزمان با هفته قوه قضائیه و با همراهی جواد پروانه، دادستان شهرستان نمین انجام گرفت، افزود: در حال حاضر، کشور برای توسعه نیازمند بها دادن به اندیشه‌های خلاقانه و فناورانه جوانان است به همین خاطر باید حمایت‌ از این ایده‌ها استمرار داشته باشد.
وی اظهار کرد: انتخاب شعار امسال با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، نشان از دغدغه فکری ایشان برای ارتقای چهره تولید، دانش و اقتصاد کشور دارد.
رئیس دادگستری شهرستان نمین با اشاره به اینکه فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی آمیخته با علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: حمایت از واحدهای دانش بنیان در مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی و ایده‌های فناورانه در مرکز نوآوری و شکوفایی، راه‌اندازی کارخانه تولید نشاسته صنعتی و بومی سازی دانش فنی پژوهشگاه رویان در قالب مرکز درمان ناباروری از اقدامات مهم و ارزشمند جهاد دانشگاهی اردبیل می‌باشد که در این راستا انجام گرفته است.
نوروزنیا، تولید و اشتغال را در کاهش نیازمندی کشور مهم خواند و ادامه داد: این اقدامات ارزشمند با رهبری و مدیریت جهاد دانشگاهی توانسته است در توسعه همه جانبه استان تاثیر گذار باشد که امیدواریم شاهد فعالیت‌های بیشتر این نهاد با حمایت‌های مسئولان باشیم.
وی با ابراز تاسف از واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی ادامه داد: وقتی در استان اردبیل ظرفیت تولید این مواد با قیمت تمام شده پائین وجوددارد توجیهی برای واردات آن‌ها نداریم و ضروری است مسئولان در این راستا و با حمایت از ایده‌های مراکز علمی پژوهشی همچون جهاد دانشگاهی برای تولید این نهاده‌ها در کنار این مجموعه‌ها قرار گیرند.
رئیس دادگستری شهرستان نمین با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، به حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی مشکل‌دار این شهرستان اشاره و اظهار کرد: تا حد زیادی از تعطیلی واحدهای تولیدی این شهرستان جلوگیری کرده‌ایم تا چرخه تولید و صنعت در نمین متوقف نشود.
نوروزنیا، در پایان ایجاد خط تولید نشاسته صنعتی را نمونه بارز تبدیل ایده به پدیده عنوان کرد و برای کمک به پیشبرد اهداف این واحد صنعتی قول مساعد داد.

• جهاددانشگاهی به دنبال راه اندازی خط تولید نهاده‌های دامی در اردبیل
در این بازدید رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با ارائه گزارشی از راه‌اندازی خط تولید نشاسته صنعتی در استان اردبیل افزود: فاز اول این واحد صنعتی در ۲۳ بهمن سال گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.
مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن از محصول درجه ۳ و ۴ آن به عنوان ضایعات دورریز می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت و با کمک پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به تکنولوژی تولید نشاسته صنعتی از این مواد دست یافته و موافقت ایجاد این کارخانه را از کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اخذ نمودیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر با تلاش محققان جهاد دانشگاهی به مرحله استحصال این ماده باارزش صنعتی که به علت ویسکوزیته بالا مانع ریزش دیواره‌ چاه های نفتی می‌شود و در صنایع نفت به عنوان مبرد مته‌های حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، رسیده‌ایم و در فازهای بعدی نیز سعی داریم تا تکنولوژی‌های جدید را در این کارخانه به مرحله عملیاتی شدن برسانیم.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: نیاز سالانه کشور به این نشاسته حفاری ۴ هزار تن است که از خارج کشور با ارزبری بسیار بالا وارد می‌شود که با دستیابی به این تکنولوژی علاوه بر خودکفایی کشور زمینه صادرات این محصول را نیز فراهم شده است.
اوچی اردبیلی، ظرفیت اسمی این کارخانه را در فاز اول ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این کار یک اقدام دانش بنیان بر پایه فناوری روز دنیاست که امیدواریم با جذب اعتبارات ملی و استانی بتوانیم کارخانه را به ظرفیت واقعی ۲ هزار تن در سال برسانیم.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی های چند سال اخیر تامین نهاده های دامی با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: به همت محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال تولید گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین که دو ماده با ارزش غذایی مورد استفاده در جیره غذایی دام و طیور می‌باشد هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با اشاره به اینکه این مواد وارداتی بوده و ارزبری بالایی دارند، خاطرنشان کرد: با راه اندازی خط تولید این محصولات می توانیم استان را از واردات این نهاده‌ها بی‌نیاز کرده و حتی در صادرات آن نیز ورود نماییم.
اوچی اردبیلی افزود: با مساعدت و حمایت مسئولان استانی تلاش داریم طی امسال و سال آینده خط تولید این دو محصول باارزش را در اردبیل و در کنار خط تولید نشاسته صنعتی، راه اندازی کنیم.
وی در ادامه به تولید محصولات دارویی بر پایه گیاهان دارویی در مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و گفت: دو محصول قطره سینوزیت با نام علمی دامپرلی و پماد پاپیتال مرحله تست انسانی و اخذ کد اخلاق پزشکی را سپری کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، استان اردبیل را یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی عنوان و بیان کرد: جنگل فندقلو به عنوان زیستگاه طبیعی و منحصربفرد منبع بسیار غنی تولید و استحصال گونه‌های متنوع گیاهان دارویی است که در سال های اخیر این ظرفیت مغفول مانده است.
اوچی اردبیلی به خدمات مرکز درمان نازایی و ناباروری اردبیل نیز اشاره و اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته با فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در استان بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانواده فرزنددار شده‌اند و امید به زندگی به این خانواده ها بازگشته است.
وی از بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل به همت جهاد دانشگاهی اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح با کارفرمایی میراث فرهنگی و استانداری به این نهاد واگذار شده تا سند بالادستی برای توسعه همه جانبه استان در بخش گردشگری تهیه و تدوین گردد.