جدول مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در سال ۱۴۰۱ افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی برای سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ این مستمری در شرایط اقتصادی موجود چقدر ارزش دارد؟ به گزارش تایماز نیوز به نقل از شهرآرانیوز، در روز‌های گذشته چند خبر مهم در ارتباط با مددجویان سازمان بهزیستی و […]

جدول مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در سال ۱۴۰۱
افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی برای سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ این مستمری در شرایط اقتصادی موجود چقدر ارزش دارد؟

به گزارش تایماز نیوز به نقل از شهرآرانیوز، در روز‌های گذشته چند خبر مهم در ارتباط با مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی منتشر شد؛ خبر مهم اول افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی بود. خبر مهم دیگر افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد بود. اما مهمترین اخباری که در ارتباط با مددجویان این نهاد حمایتی منتشر شد به جاماندگان سهام عدالت و پرداخت یارانه رمضان مربوط می‌شد.
انتشار این اخبار چند سوال مهم را مطرح می‌کند: از جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران چند نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند؟ مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی چقدر است؟ آیا این افراد به سایر یارانه‌های نقدی هم دسترسی دارند؟

افزایش مستمری‌ها در سازمان بهزیستی

بیست و چهارم فروردین ماه امسال، سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی به ایسنا گفت: مستمری معیشتی مددجویان بهزیستی ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی در خصوص افزایش مستمری مراکز شبانه روز گفت: این اتفاق در هفته‌های آینده به پیشنهاد سازمان بهزیستی در هیات وزیران تصویب شد.
برابر این صحبت‌ها برای سال ۱۴۰۱ سازمان بهزیستی مطابق جدول ذیل هر ماه به مددجویان تحت پوشش خود از ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان در ماه مستمری خواهد داد.
افزایش ۲۰ درصدی مستمری‌های سازمان بهزیستی شامل چند نفر خواهد شد؟ سید مرتضی حسینی درباره تعداد مددجویان این سازمان به ایسنا گفت است: نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. جمعیت این عده حدود ۷ میلیون نفر است.
مطابق این صحبت‌ها از این جمعیت هفت میلیون نفری، یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار (معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) مستمری معیشتی دریافت می‌کنند. بخشی از مددجویان در دهک‌های پایین و ضعیف جامعه هستند، اما ستمری معیشتی دریافت نمی‌کنند.
به گفته حسینی، سازمان بهزیستی برای سال ۱۴۰۱ برنامه تحت پوشش قرار دادن دهک‌های نابرخوردار را در نظر دارد. یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار پشت نوبت برای دریافت مستمری هستند. سازمان بهزیستی در نظر داشت سال گذشته ۵۰۰ هزار خانوار را وارد چرخه کند که متاسفانه اعتبارات لازم ارائه نشد.

افزایش مستمری‌ها در کمیته امداد امام خمینی

به فاصله پنج روز از اعلام خبر افزایش مستمری‌های مددجویان بهزیستی، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی هم از افزایش ۲۰ درصدی مستمری‌های مددجویان تحت پوشش این سازمان خبر داد.
به گفته بختیاری این افزایش از امشب که موعد پرداخت مستمری‌های فروردین ماه مددجویان است. لحاظ خواهد شد.
مطابق این صحبت‌ها برای سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ مستمری‌های کمیته امداد معادل سازمان بهزیستی خواهد بود. مددجویان کمیته امداد ماهانه از ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان مستمری می‌گیرند.
سعید زارع زاده رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی آبان ماه سال گذشته در مورد جمعیت مددجویان تحت پوشش این نهاد به ایسنا گفت: ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار نفر فرزندان ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و ۵۸ هزار مادر باردار هستند. همه این افراد از این نهاد خدمات دریافت می‌کنند
مطابق این صحبت‌ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۰ هزار خانوار از پوشش حمایتی کمیته امداد خارج و در مقابل ۲۰۰ هزار خانوار دیگر تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار گرفتند

مستمری‌های جدید چقدر ارزش دارد؟

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که بالغ بر چهارده میلیون نفر از جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران تحت پوشش حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند.
فرض کنیم این جمعیت قرار است در طول سال ۱۴۰۱ از ۴۲۰ تا یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان مستمری دریافت کند.
این درحالی است که حداقل دستمزد کنونی رقمی معادل ۵٫۷ میلیون تومان در ماه است. از طرف دیگر هرچند گزارش دقیقی از خط فقر وجود ندارد، اما طبق محاسبات شورای عالی کار تا پایان سال گذشته حدقل هزینه یک خانوار معمولی و متوسط نزدیک به ۱۰ میلیون تومان بوده است.
با این محاسبات واضح است که افزایش ۲۰ درصدی مستمری‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هیچ سنخیتی با هزینه‌های زندگی ندارد.