اردبیل- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: براساس آمارهای به دست رسیده ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال اردبیل مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش تایماز نیوز محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه براساس آمارهای به دست رسیده دیابت به طرز نگران کننده‌ای شیوع و گسترش یافته است، اظهار کرد: طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان ۷.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود و در استان اردبیل نیز شیوع دیابت در جمعیت ۲۵ سال و بالاتر، ۱۴.۲۲ درصد جمعیت است.

وی افزود: دیابت یک بیماری جدی و مزمن است و اگر این بیماری کنترل نشود، می‌تواند منجر به بروز عوارض قابل توجه، ناتوانی و حتی مرگ شود و طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به یکی از بزرگترین اپیدمی های تاریخ تبدیل کرده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: با بالا رفتن سن به طور پیوسته افزایش می‌یابد که سنین ۶۵ سال و بالاتر و ۵۵ تا ۶۴ سال در صدر گروه‌های سنی در معرض خطر دیابت قرار دارند.

جعفرزاده خاطر نشان کرد: طبق آمار در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال ۲۰ الی ۷۹ سال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند، یعنی حدود ۵۳۷ میلیون نفر، به طوری که تقریباً نیمی از آنها نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

وی با اشاره به نامگذاری «هفته ملی دیابت» از ۲۱ الی ۲۷ آبان ماه با شعار روز جهانی دیابت «با آموزش دیابت، از آینده خود محافظت کنیم» ادامه داد: انتظار داریم هم استانی‌ها برای بررسی وضعیت خود از نظر ابتلا به دیابت و عوامل خطر مربوط به این بیماری اقدام کرده و از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری جلوگیری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: افراد مبتلا به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه ضروری و حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض این بیماری، نیاز به آموزش مداوم دارند و مدیریت دیابت نیازمند مراقبت، کنترل و درمان روزانه، سبک زندگی سالم و آموزش مداوم است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر