دبیر کنگره بین المللی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی از برگزاری اجلاسیه پایانی این کنگره در 10 آذر ماه 1401 با حضور مسئولان ملی در تالار مرکزی رشت خبر داد و گفت : با رویکرد برقراری پیوند بیشتر بین نهضت جنگل و مردم ، اولین جشنواره سراسری نمایش خیابانی سردارجنگل ، اجرا و 11 آذر ماه ، مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تایماز نیوز به نقل از پایگاه خبری گیل فام  ، رضا ثقتی پیش از ظهر روز دوشنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۱  در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با محوریت کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک که در خانه میرزا واقع در استادسرا رشت برگزار شد ؛ اظهار داشت : میرزاکوچک خان از چهره‌های هویت‌ساز و تمدن ساز و از مجاهدان بزرگ کشور است .

وی با اشاره به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازشناسی و معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار در جامعه ، میرزاکوچک را از چهره‌های برجسته کشور برشمرد و افزود : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته دستور بر برگزاری کنگره میرزا داد و احکام صادره نیز در شورای فرهنگ عمومی گیلان به اعضای کنگره اعطا شد که آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان رئیس شورای سیاستگذاری ، دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان ریاست کنگره را عهده دار شدند و دبیری کنگره نیز بر عهده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گذارده شد .

دبیر کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک تشکیل کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره و تقسیم وظایف بر اساس تخصص کمیته‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد : این کنگره مبتنی بر سه رویکرد تمرکز بر شخصیت میرزا کوچک ، معرفی میرزا به‌ عنوان شخصیتی ملی و جهانی و رویکرد فرهنگی ، هنری و رسانه‌ای درحال برگزاری است .

ثقتی با بیان اینکه در مورد یاران و نهضت میرزا همایش‌ها و سخنرانی‌های بسیاری انجام ولی کمتر به شخصیت میرزا پرداخته شده ، اضافه کرد : بر اساس آسیب شناسی‌های انجام شده از همایش‌های سال‌های گذشته ، در این کنگره معرفی شخصیت میرزا محور قرار گرفته است .

وی میرزا کوچک را شخصیتی ملی و جهانی دانست که یکصد سال قبل شخصیت‌های آزادیخواه و مبارزی را از سراسر جهان گرد خود آورد و بیان کرد : میرزا را نباید در اقلیم و جغرافیای گیلان محفوظ نگه داریم ؛ شخصیت میرزا شخصیتی ملی و جهانی است و باید معرفی شود .

* صدای میرزا در پایتخت ایران اسلامی طنین انداز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد : بر اساس این رویکرد اجلاسیه‌های کنگره بین‌المللی میرزا شکل گرفت که اولین اجلاسیه در تهران برگزار و صدای میرزا در پایتخت ایران اسلامی طنین افکند.

وی با بیان اینکه میرزا می‌تواند محور مقاومت باشد ؛ اذعان کرد : اجلاسیه قم هفته گذشته در مرکز فقاهت ، علم و اجتهاد برگزار شد زیرا میرزا فقیه و مجتهدی بود که باید معرفی شود .

ثقتی افزود : در اجلاسیه قم مقالات بی‌نظیری از سوی پژوهشگران مطرح شد که منابع جدید بودند و این مقالات در کتابی چاپ خواهد شد .

وی با بیان اینکه اجلاسیه پایانی این کنگره بین‌المللی همزمان با سالروز شهادت میرزاکوچک در تالار مرکزی رشت برپا می‌شود ؛ تصریح کرد : اجلاسیه رشت روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر ماه با حضور دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد .

 

*برگزاری ۳۰ عنوان اثر در کمیته فرهنگی هنری کنگره بین المللی میرزا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان رویکرد فرهنگی ، هنری و رسانه‌ای کنگره با بهره‌گیری از ابزار هنر و رسانه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد : هنر و رسانه ماناترین ابزار برای معرفی جهره‌هایی مانند میرزاست و تاکنون بالغ بر ۳۰ عنوان اثر در کمیته فرهنگی هنری اجرا شد که مشق مجاهدت نمونه‌ای از آن است و برآیند آن ۳۹ تابلو در مورد میرزاست که یک مجموعه کامل نمایشگاهی است.

وی از تولید ۱۲ اثر با محوریت میرزا کوچک در کمیته فضای مجازی خبرداد و گفت : همچنین در این راستا هفت فیلم کوتاه و سه انیمیشن فاخر تولید و ۳۰۰ نشان نیز به دبیرخانه نشان واره میرزا ارسال شد .

ثقتی با اشاره به برگزاری کنگره شعر میرزا گفت : ۷۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره شامل یک مثنوی با ۵۰۰ بیت ارسال شد که در نوع خود بی‌نظیر است و تا کنون دو کتاب از این آثار چاپ شده و مابقی نیز چاپ خواهد شد .

ثقتی چاپ فصل نامه فرهنگ و هنر گیلان با محوریت میرزا و برگزاری همایش تبار شناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل را از برنامه‌های کمیته علمی کنگره عنوان کرد و گفت : ۱۷ پاسداشت میرزا در شهرستان‌های گیلان برگزار شد و فردا نیز فومن میزبان این مراسم با سخنرانی دکتر حشمت الله قنبری از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و با حضور دانش آموزان است زیرا باید شخصیت میرزا را به عنوان قهرمان ملی به دانش آموزان معرفی کنیم .

 

 

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان