استان گیلان میزبان ۲۳ استان کشور برای برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در آستانه نوروز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تایماز نیوز به نقل از پایگاله خبری گیل فام؛  ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: نمایشگاه سراسری یادشده در راستای حفظ و احیای تولیدات صنایع‌دستی و نیز ایجاد نشاط نوروزی روز شنبه با حضور نمایندگان ۲۳ استان کشور در باغ محتشم رشت گشایش می‌یابد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: زنجان، گلستان، اردبیل، مرکزی، خراسان شمالی، فارس، خراسان رضوی، مازندران، همدان، البرز، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، تهران، اصفهان، قزوین، ایلام، کرمانشاه، سمنان، یزد، آذربایجان شرقی، قم، کردستان، سیستان و بلوچستان؛ استان‌های میهمان در جشنواره صنایع‌دستی سراسری استان گیلان هستند.
او ادامه داد: این نمایشگاه در رشته‌های سراجی سنتی، ملیله دوزی، نساجی، گلیم بافی، لباس محلی، خاتم کاری، سنگتراشی، سفالگری و سرامیک، صنایع چوبی، گیوه بافی و رودوزی های سنتی برگزار می شود.
جهانی عنوان کرد: همچنین ۱۷ شهرستان گیلان با تولیداتی در رشته‌های سفال سنتی، مروارید بافی، لباس محلی، حصیر بافی، خراطی، چادرشب بافی، رشتی دوزی در این نمایشگاه حضور دارند.
صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در تولید یادمان‌هایی از گذشته حامیان خویش را بی‌ارمغان رها نمی‌کند بلکه اصالت و قدمت برآمده از صفای روستایی پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران تولیدات صنایع دستی می‌شود.
بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی ادار‌ه‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع‌دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی “فشتکه خمام” با عنوان روستای ملی حصیربافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع‌دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) – به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

پوریا فرهش